Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
roy
Berichten: 11768
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy »

Weer een logger in Shetlandse wateren, naar ik aanneem Jan.
Persoonlijk vind ik de logger het fraaiste scheepstype die we in de visserij gekend hebben.
Er schijnt ook iemand in Scheveningen te zijn die er zeer fraaie gedetailleerde modellen van maakt...………..
Op Texel heb ik bij een gepensioneerde visserman eens een model van zijn hand gezien. Werkelijk schitterend !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

KW201 Tatjana

De kotter KW201 Tatjana is in 1962 voor rekening van Rederij Rijnmond uit Katwijk aan Zee gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam onder bouwnr. 278, De afbouw vond plaats bij Machinefabriek Zwitser te Katwijk aan Zee.

Inhoud: 145,54 bruto ton
Lengte: 26,94 m
Breedte: 6,74 m
Diepgang: 3,16 m

Het schip beschikte over een Stork dieselmotor met een vermogen van 508 pk.

Geschiedenis:
1970: Verlengd (lengte 30,54 m en inhoud 158,91 brt);
1972: TX 94 Avontuur van fa. gebr. Boersen uit Oudeschild, voorzien van nieuwe Stork Werkspoor motor met een vermogen van 1015 pk;
1973: ZK 57 Ernst Eduard van fa. T. Bolt & zonen uit Zoutkamp;
1974: eigenaar gewijzigd in vof. T. Bolt & zn. uit Zoutkamp;
1980: scheiding der vennoten: mede eigenaar B. Bolt nu alleen eigenaar;
1984: nieuwe motor 1000 pk., 736 kw. Stork Werkspoor uit 1983;
1985: koop en verkoop vervallen, B. Bolt uit Zoutkamp eigenaar;
1985: motor vervangen vermogen 1350 pk;
1988: ontrokken aan de visserij en opgelegd;
1989: ZK 157 Aaltje Postma van de zelfde eigenaren;
1990: motor vermogen: 1049 pk., 772 kw;
1991: ingezet als safety standby ship onder de naam "Aphrodite I"

Jan
Bijlagen
KW201-Tatjana_150kB.jpg
KW201-Tatjana_150kB.jpg (76.76 KiB) 1471 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

warbout
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Loggers

Bericht door warbout »

Inderdaad een Smul. :-D

grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

...............................................................................................................................................................................
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 11 okt 2019 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

IJM82 Rotterdam

De motortrawler IJM82 Rotterdam is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitsland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.

Inhoud: 572 bruto ton
Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Holte: 4,25 m

Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800 pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000 pk.

Geschiedenis:
1941: tewaterlating
1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjager UJ1408
1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen
1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan Frankrijk
1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo
1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo
1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven
1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam
1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler
1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis
1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren)
1967 Verkocht aan Noorwegen
1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen)
1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk
1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180 pk

Jan
Bijlagen
IJM82-Rotterdam2_150kB.jpg
IJM82-Rotterdam2_150kB.jpg (86.06 KiB) 1028 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11768
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy »

Mooi slank schip en zal ook goed gelopen hebben Jan !.
Maar als ik zo naar de lengte / breedte verhouding kijk, zou ze niet te rank geweest zijn ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Roy,

Daar heb ik nog nooit iets over gehoord maar ik kan het eens navragen.

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11768
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy »

Bedankt Jan, we wachten het gewoon af.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door jdbvos »

Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Och, eigenlijk niks abnormaals: menig khv- of ghv-schip had een vergelijkbare L/B-verhouding van rond de 7....
Zelfs de Waalekerk was 7,3, dus ik bedoel maar...
Ze was een ietsje aan de slanke kant met 6,9 ,maar niks bijzonders...Misschien is ze ooit verlengd ??
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH16 Aafke

De motortrawler Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1959 in de vaart.

Inhoud: 331 BRT
Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m
Hoofdmotor: 2 x 8 cil. Stork 976 pk

Geschiedenis
Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg. Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk). In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.

Jan
Bijlagen
SCH16-Aafke2_150kB.jpg
SCH16-Aafke2_150kB.jpg (60.97 KiB) 817 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

IJM9 Haarlem

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie stoommachine 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel

Geschiedenis:
In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.

Jan
Bijlagen
IJM9-Haarlem5_150kB.jpg
IJM9-Haarlem5_150kB.jpg (60.85 KiB) 698 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11768
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy »

Inderdaad een pracht van een trawler Jan !.
Zo te zien net IJmuiden achter zich latend. Die trawler had makkelijk behouden kunnen worden en er een museumschip van maken. Kijk maar naar de drifter "Lydia Eve" in Engeland.
Met de "Delft" liep het nog slechter af. Gedurende de W.O.II, ik meen t.h.v. Scheveningen, op een mijn gelopen. Maar daar weet jij natuurlijk veel meer en exacter over te vertellen...………. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Roy,

De Delft is in de oorlog door Engelse vliegtuigen tot zinken gebracht ter hoogte van Noordwijk.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11768
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door roy »

Bedankt Jan.
Ik wist wel dat je het exact zou weten. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH323 Simon (II)

De motortrawler Simon is in 1958 als Frank Vrolijk (SCH64) onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 6 cil. deutz 750 pk

Geschiedenis:
1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk – van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323
1975: afgevoerd ivm sanering


Jan
Bijlagen
SCH323-Simon_150kB.jpg
SCH323-Simon_150kB.jpg (61.35 KiB) 381 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 02 jan 2020 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door jdbvos »

zo zag ik vroeger de Urkers langs Hindeloopen varen. Ik vond dat altijd een mooi gezicht, zo'n kudde vissersboten.
Het stopte behoorlijk 'ineens': de nieuwbouw paste niet meer over de drempel bij Kornwerderzand of Den Oever, en werd de vis van oa Lauwersoog per vrachtauto naar de afslag van Urk vervoerd...
Oost, west...ook best



Plaats reactie