Braziel

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Braziel

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

vervuiling stranden noord-oost kust brazilie
+
trieste situatie op veel stranden.jpg
trieste situatie op veel stranden.jpg (41.53 KiB) 1082 keer bekeken
+
mancha-de-oleo nas praias perto de joao pessoa.jpg
mancha-de-oleo nas praias perto de joao pessoa.jpg (21.7 KiB) 1082 keer bekeken
+
Momenteel zijn er nu 152 stranden van 71 kust plaatsen bevuild met ruwe olie.
Van de meer dan 1.100 schepen die zijn waargenomen voor de kust in de periode van september en oktober
zijn er dertig tankers van tien nationaliteiten over gebleven die onder verdenking vallen van illegale olie lozing.
Dat moet gebeurd zijn begin september op ongeveer 40km uit de kust van deelstaat Paraiba.
Daarna heeft de olie zich verspreid naar het noorden en naar het zuiden.
Duikers en biologen gaan begin deze week een onderzoek doen naar de situatie van de koraal riffen
hier voor de kust van Paraiba.
Een ander bijkomend iets:
Er zijn nu ook drums aangespeold o.a. in Sergipe met dezelfde inhoud als die ook op de stranden is aangespoeld.
Uit een nog geheim gehouden onderzoeks reultaat van de PETROBRAS blijkt dat de olie niet van Brazilie
afkomstig is, maar een DNA heeft die te vergelijken is met de olie van Venezuela.
Door de geschriften en etiketten op de drums hoopt men de vervuiler op te sporen.
Op de drums, van SHELL, staat het opschrift "ARGINA S3 30". Een smeer olie van de Shell, waaruit
blijkt dat de drums hergebruikt zijn door de vervoerder. De datum 17/02/2019.
En verder staat er opgeschreven "Dirty Bilge" en het woord "Ekata" wat in het Hindustaans 'solidariteit' of 'eenheid' betekent.
Dit Hindustaans wordt in verband gebracht met het feit dat bedrijven uit India, Singapore, zuid en zuid-oost Azie nog de
enigen zijn die olie uit Venezuela kopen.
+
barril shell_3.jpg
barril shell_3.jpg (35.38 KiB) 1082 keer bekeken
+
barril shell.jpg
barril shell.jpg (53.75 KiB) 1082 keer bekeken
+
barril shell_2.jpg
barril shell_2.jpg (96.08 KiB) 1082 keer bekeken
+
Venezuela zelf exploiteerd geen olie op dit moment. Het land krijgt het toegeleverd door het Russische ROSNEFF.
Op zee wordt vaak de olie overgeladen in andere schepen en wordt koers gezet naar Venezuela.
Voor aankomst en na vertrek is het AIS systeem uitgeschakeld.
Een hoop gesjoemel om het zo te zeggen om de Amerikaanse boycot tegen Venezuela te ontwijken.
Volgens de Federale Universiteit van Rio Grande do Norte (UFRN) is het nog niet eerder
voorgekomen dat de stranden hier in de regio noord-oot zo bevuild zijn.
Opmerkelijk is verder dat er vanuit ''ONG's'' en milieu bewegingen en ook vanuit de Federale regering
geen of bijna geen acties worden ondernomen.
Alleen bij Sergipe worden nu maatregelen genomen om te voorkomen dat de olie via de rivieren
o.a. de Rio São Francisco het land binnen stroomt
+
sergipe zaterdag 12 10 2019.jpg
sergipe zaterdag 12 10 2019.jpg (46.61 KiB) 1082 keer bekeken
+
opruimwerkzaamheden alagoas.jpg
opruimwerkzaamheden alagoas.jpg (48.58 KiB) 1082 keer bekeken
+
Dit in tegenstelling tot vorige maand bij de branden in het Amazone gebied.
Wie zal het zeggen dat er bij een illegale lichter operatie op zee bij bijvoorbeeld Suape (Pernambuco)
iets mis is gegaan. Of na vertrek, daar, naar Venezuela. Deelstaat Paraiba is de eerste die ze voorbij varen,
waar alle ellende zoals eerder gezegd begin september is begonnen........

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door jdbvos »

Da's heel interessant, Kuiper.
Na al die tijd toch nog een 'dader' gevonden...
Mooi speurwerk.
Blijft nu de vraag waarom ze zo graag hun eigen schip kelderden....

Dat je een oorlogsschip, met al z'n gegevens en andere geheimen aan boord, wilt "arresteren", en de bemanning dan voor zelfdestructie kiest, snap ik. Maar midden op zee, met een vrachtschip, wat maakt dat dan uit ? Dergelijke 'buit' werd getorpedeerd, of met kanonnen tot zinken gebracht, waarbij bij de laatste optie de bemanning nog de kans had tijdig in de boten te gaan..
Ook daarvan zijn overigens nog gruweldaden bekend, maar dat is niet wat ik bedoel...
Waarom breng je je eigen koopvaardijschip tot zinken, in de wetenschap dat de tegenpartij -in dit geval middels kanonnen-, dat zowiezo zou doen ? Wát hadden ze te verbergen ?
En dan nét die ene dode...een kapitein, die 'teveel wist', die zelfmoord pleegde ?
Nee, dit zaakie lijkt me niet helemaal de zuiverste koffie te zijn....al dan niet Braziliaanse...
M'n nekharen gaan overend staan... :-D
Zoals Herlock Sholmes zou zeggen: "The thick plottens..."

En die olievervuiling...ja dat snap je niet...wanneer dat op de kust van bekende vakantiekusten was terecht gekomen was Greenpeace met diverse schepen ter plekke om luidkeels en met veel misbaar hun ongenoegen kenbaar te maken, gebaseerd op waarheid of pure fictie (Brent Star, bijv).
Maar de Brazilaanse kust is blijkbaar nét een kust te ver...
Greenpeace is niet voor niets een beursgenoteerd bedrijf verworden, en zal niet bijten in de hand van... (bedenk zelf maar)
Het verbranden van 's werelds vermeende longen (dat zijn trouwens de algen in de oceanen, en niet de tropische regenwouden) scoort blijkbaar beter...
Maar het is een schande ! En ik hoop dat Brasil door speurwerk achterhaalt wie de dader(s) is/zijn, zodat die op de gebruikelijke wijze berecht kunnen worden. Ongelukjes gebeuren gewoon, maar je bek over zo'n "ongelukje" houden is een regelrecht misdrijf in mijn ogen.
Maar wie weet is die dader allang bekend, maar wordt na overmaking van een bepaald bedrag aan 'de juiste persoon' met de mantel der vergetelheid bedekt....
Sjit..ik wordt er een beetje depri en negatief van, geloof ik...
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Braziel

Bericht door Jacob Bothof »

Als ik deze foto's zie en de verhalen die er bij geplaatst worden is ophangen aan de hoogste boom
nog niet voldoende. :mrgreen: Als ik dan lees hoe we hier bezig zijn met stikstof en co2 uitstoot
met alle problemen van dien, dan vraag ik me af waar zijn die olieboeren dan mee bezig en waar
komen ze mee weg :twisted:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door Brazuca »

Het zal me niets verbazen dat e.e.a. in scene is gezet, om de aandacht van de branden in het Amazone gebied en Cerrado (Braz. savanne) af te leiden... Venezuela heeft andere problemen dan te proberen om Brazilie in een kwaad daglicht te stellen. Het kan ook niet van Venezuela afkomstig zijn, vanwege de overheersende zeestroming (zie kaartje), en dan zou ook de Guyanas en noordelijke Braziliaanse staten last moeten hebben van de oilspill wat niet zo is.
south-Atlantic-Ocean-Currents.jpg
south-Atlantic-Ocean-Currents.jpg (62.28 KiB) 988 keer bekeken
Het is, denk ik, opgezet door de mafia die interesses heeft in de exploratie van veeteelt en ontginning van vermeende zeldzame ertsen en mineralen in het Amazone gebied... (en nu met een grote afleidings manoeuvre de aandacht van hun criminele activiteiten proberen af te leiden)
In Brazilie zijn de misdadigers, goed vertegenwoordigd in de hoogste bestuurslagen van het land, en proberen op de korst mogelijke termijn zo rijk mogelijk te worden, en gaan over lijken om hun doel te bereiken. Ze hebben zich ingekocht in het politieke systeem en zelfs in de top van justitie hebben ze diverse opperrechters in hun macht.

Al met al, vind ik het verdacht dat vrijwel vanaf de eerste dag al gezegd wordt dat de crude niet vanuit Brazilie afkomstig kan zijn, terwijl de laboratoriums toch meerdere dagen nodig hebben om een goede analyse (en contra-analyse) te kunnen doen.
Ook het aanspoelen van enkele olievaten, met vermeende connecties naar zogenaamde 'terroristische' organisaties versterkt mijn gevoel dat het een vooropgezette actie is om de aandacht van de Amazone perikelen af te leiden...

Een interessant artikel over sommige van deze criminele organisaties en hoe deze te werk gaan is hier te vinden ... (Engelse tekst)
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door Brazuca »

72331485_2464367383684821_7777594407598948352_n.jpg
72331485_2464367383684821_7777594407598948352_n.jpg (45.7 KiB) 931 keer bekeken
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Braziel

Bericht door Martinus »

Venezuela zelf exploiteerd geen olie op dit moment. Het land krijgt het toegeleverd door het Russische ROSNEFF.
Ik vraag me af waarop deze stelling gebaseerd is! Venezuela pompt nog steeds olie naar boven en exporteert die vooral naar het Verre Oosten!
Opmerkelijk is verder dat er vanuit ''ONG's'' en milieu bewegingen en ook vanuit de Federale regering
geen of bijna geen acties worden ondernomen.
Dat is een verhaaltje van de regering, er zijn genoeg ONGs met dit probleem bezig.
Alleen bij Sergipe worden nu maatregelen genomen om te voorkomen dat de olie via de rivieren
o.a. de Rio São Francisco het land binnen stroomt
Dit verhaal komt mij persoonlijk vreemd voor. De rivieren die in zee stromen duwen de olie juist weg. Hoe zou die (ondanks getijstromen) stroomopwaards het land binnen komen?
Er is minder aandacht voor deze vervuiling dan voor de branden in het Amazonegebied.
Logisch, het Amazone gebied is van belang voor het klimaat van de hele wereld, en ook voor de regens in Zuid-Brazilië en in de buurlanden. De olievervuiling van Braziliaanse stranden is jammerlijk, maar heeft meer een beperkte lokale invloed.
Of na vertrek, daar, naar Venezuela. Deelstaat Paraiba is de eerste die ze voorbij varen,
waar alle ellende zoals eerder gezegd begin september is begonnen........
Theorieën waarvoor nog geen enkel bewijs bestaat. Er wordt ook wel beweerd dat de Braziliaanse federale regering zélf verantwoordelijk is.
Schepen die vanuit Venezuela komen varen overigens eerst nog langs de Guyana's en dan nog langs de Braziliaanse deelstaten Amapá, Pará, Maranhão, Ceará, Rio Grande do Norte en dán pas Paraíba.

Wat mij in dit verhaal vooral opvalt is dat de vervuiling na zes weken nog steeds doorgaat en nog steeds nieuwe regio bereikt en daarom doet denken aan een gezonken schip. Maar, indien dat het geval was zou al bekend moeten zijn of er een schip gezonken was, bovendien had men de bron dan allang vast kunnen stellen. Dat is meteen een ander punt. Hoe is het mogelijk dat men na zes weken nog steeds niet heeft kunnen berekenen op welke plek de olie in zee terecht is gekomen?
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Braziel

Bericht door Jacob Bothof »

Ik heb totaal geen idee waar er voor de Braziliaanse noord-kust ergens olieplatforms liggen , indien
die er zijn, kan er dan daar ergens per ongeluk een lek zijn ontstaan die voor vervuiling zorgt. :idea:
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Braziel

Bericht door Martinus »

Ik heb totaal geen idee waar er voor de Braziliaanse noord-kust ergens olieplatforms liggen , indien
die er zijn, kan er dan daar ergens per ongeluk een lek zijn ontstaan die voor vervuiling zorgt.
Die platforms zijn er zeker maar de daaruit opgepompte olie is van een ander type dan de olie die nu de zee, de koraalriffen en de stranden vervuilt.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door jdbvos »

wakzakzegguh...1 plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus plaats ik maar ff een heel boek....
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (119.41 KiB) 1273 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (235.19 KiB) 1273 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (89.2 KiB) 1273 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (95.6 KiB) 1273 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (61.36 KiB) 1273 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (60.63 KiB) 1273 keer bekeken
Oost, west...ook best
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Braziel

Bericht door Martinus »

Een spotprent van de huidige Braziliaanse president:
bolsomito-jogo--1024x575.jpg
bolsomito-jogo--1024x575.jpg (119.92 KiB) 1249 keer bekeken


Plaats reactie