De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mogelijk is het schip op de foto niet de Prins Willem van Oranje.
Maar nadere informatie over de foto ontbreekt, b.v. waar of door wie is deze ooit gepubliceerd?
Het kan ook de Prins Willem IV zijn. Die was in elk geval op 3 december 1964 in Amsterdam in charter voor de KNSM.
Groet, Paul G.

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Hoi Paul, Roy ea,
Heb het plaatje ook eens zitten bekijken.
Dat het een een eventuele "Prins Willen IV" zou kunnen zijn zoals Paul suggereert, klopt niet.
Daarvoor staan de benamings letters te veel over bakboord.
Verder zie ik na "Willem" weliswaar een V staan maar daar achter ook nog wat vage letter tekens die denkelijk verder rond gaan aan StB zijde op de kont beplating.
Heb daarbij het mistige plaatje eens wat zitten bewerken en komt naar mijn bescheiden mening het silhouet van de " Prins Willem van Oranje" duidelijk tevoorschijn.
Waarom hij in 020 was mogen de echte kenners dan weer uitvogelen.
Fijne namiddag.
Gr. Koos
Bijlagen
pr. willem - kopie.jpg
pr. willem - kopie.jpg (103.45 KiB) 1043 keer bekeken
pr. willem.jpg
pr. willem.jpg (158.78 KiB) 1043 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Ook wat onduidelijk, maar dit is wat er aan "zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" aan St.B kant op de huid staat.
Ook mede gezien waar de be-lettering van "Rotterdam" onder de naamsbelettering begint en eindigt zou-, of moet het wel de PWvO zijn.
Gr. Koos
Bijlagen
PWvO fb (78) - kopie - kopie.jpg
PWvO fb (78) - kopie - kopie.jpg (64.4 KiB) 1037 keer bekeken
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo Koos ,
ik denk dat ,dat gedoe met de "Prins Willem ?"bij de A.D.M .heeft plaats gevonden voor een dok beurt , ze rommelen zo dicht op elkaar met die Goedkoop boten , denkelijk i.v.m.verhalen om wat ruimte te maken, dat er gedokt of uit gedokt kon worden .
grtn.
Chris
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Hallo Chris,
Dat is naar mijn nederige mening awel zeer wel mogelijk, zoniet geheel van toepassing in deze.
En nu je dat zo zegt, ligt die PWvO ook wel flink "geblazen".
Alleen nog Roy overtuigen, want die zal zich wel al de gehele dag suf hebben zitten spitten om het "aller onderste" uit de de Helderse kan te krijgen :oops:
En ook nog Paul natuurlijk. :-D
En mag een ieder uiteraard zijn gerespecteerde mening hierover uiten, want zal de laatste zijn die deze zeer gewaardeerde, ongekende "allesweters" tegen durf te spreken.
Maar na jouw (Chris z'n) inbreng, doe ik het toch. :mrgreen: :lol:
Gr. Koos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Het is toch echt de "Prins Willem van Oranje" hoor !.
Koos heeft het al duidelijk gemaakt, maar ik heb deze foto al jaren en weet dien ten gevolge dat het deze beauty is.
Zoals ik reeds eerder opmerkte; het is mij ook een rebus wat ze in Amsterdam kwam doen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Is ook bekend welk jaar en maand de schoorsteen van de Prins Willem van Oranje aangepast is? Dit lijkt mij de oorspronkelijke schoorsteen. Volgens het boek van Arjen Klein hadden ze de eerste reis al problemen, dus ik neem aan dat ergens in 1954, die aanpassing uitgevoerd is.

Klaas
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Allen »

PRINS WILLEM VAN ORANJE

Voor een vraag over deze tekening zie: "Wie Weet".

>>>viewtopic.php?f=1&p=403673#p403673


Prins Willem van Oranje001a.JPG
Prins Willem van Oranje001a.JPG (38.34 KiB) 1328 keer bekeken
Grtn @Allen
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy bedankt voor je antwoord over de schoorsteen bij "Wie weet". Ik ga hier maar verder over dit onderwerp. Ik had gisteren bij de scheepstijdingen van 1953 en 1954 zitten kijken, maar geen Amsterdam gevonden. Nu blijkt dat de schoorsteen pas in 1955 is aangepast. Ik heb de foto nog wat ingezoomd, maar ik twijfel. Het lijkt erop (links t.h.v de sleepboot schoorsteen) dat dit toch de "nieuwe schoorsteen" is. Dit topic nog eens doorgebladerd en nu zie ik dat er op tab 19, op 3 mei 2019 door Paul een foto van de Prins Willem van Oranje op het Noordzeekanaal geplaatst is. Wellicht was dit dezelfde reis.

Grt.

Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Dat komt op mij over als een plausibele conclusie Klaas.
Jammer dat het blijkbaar niet te vinden is waarom het schip A'dam aangedaan heeft.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie