De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy, ik zal vanavond nog eens bij de scheepstijdingen kijken. Ik dacht eerst, dat het met de stremming van de Waterweg was vanwege de stranding van de Faustus. Maar dat was in 1952.

grt.

Klaas

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Heren ea,
Nou, dat is dan ook weer opgelost en moge dit hebbe geleid tot een goede nachtrust. :cry:
Om het OL topic weer een verder duwtje te geven, bijgevoegd nog wat locatie plaatjes die aan het OL- gebeuren worden toe gedicht.
Weten de insiders vast meer over te vertellen. :!:
Verder nog een vlootlijst, waarvan de datum van uitgifte mij niet bekend is, maar zo te zien al wel een poosje voor het ter ziele gaan.
Maar misschien nog een guide-line voor de eerdere vraag van Ruud Simons.
Gr. Koos
Bijlagen
OL (01).png
OL (01).png (784.05 KiB) 1135 keer bekeken
OL (02).png
OL (02).png (148.64 KiB) 1135 keer bekeken
OL vloot indicatie.jpg
OL vloot indicatie.jpg (83.36 KiB) 1135 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooi. Door de aanbouw zijnde Prins Willem V, zal Roy hier wel een datum aan weten te hangen :wink:

Grt.

Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Dat zal dan einde winter begin voorjaar 1955 geweest zijn.
De "Prins Willem V" is n.l. op 1 mei 1955 nieuw opgeleverd. Dit was gelijk de laatste Ocean Laker die voor de O.L. in de vaart kwam.
Ik ga nog even zoeken naar de havens die aangedaan werden. Dat is natuurlijk ook wel met scheepstijdingen uit te voegelen, maar ik doe het maar middels de door Koos bijgevoegde kaartjes en een kladpapiertje...……….. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Even snel een kladje gemaakt. 8)
De havens die nu volgen werden natuurlijk niet op alle reizen aangedaan. Lading zal ongetwijfeld geclusterd over de schepen ingedeeld zijn. De O.L. was natuurlijk niet als de aloude Alkmaar Packet dienst; elke steiger een pakkie. :-D
Halifax, Nova Scotia, St John, New Brunswick.
Quebec, Montreal.
Toronto, Hamilton.
Buffalo, Cleveland, Toledo.
Detroit, Sarnia.
Milwaukee, Illinois, Chicago.
Duluth, Superior.
Dit zijn zo wat havens die me bekend voorkomen die aangedaan werden. Ik gebruik nog dagelijks een brievenopener van een agentschap in Sarnia, de Seaway Forwarding Agencies Limited. Vandaag nog om te constateren dat ik in Zaanstad 12 km. te hard gereden heb. Dat is dan €.114,00........ :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Allen »

Klaas Buytenwegh schreef: 16 okt 2019 22:54 Is ook bekend welk jaar en maand de schoorsteen van de Prins Willem van Oranje aangepast is?
Nog even over de "nieuwe" schoorsteen Prins Willem van Oranje
Ergens uit de krochten van m'n grijze massa:
Ik dacht dat ik ooit in een grijs verleden gehoord/gelezen had, dat die nieuwe schoorsteen geplaatst
was daar de oude schoorsteen te veel neerslag van de uitstoot veroorzaakte.

Maar ik ruil deze gedachte graag in voor een andere. :mrgreen:
Grtn @Allen
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Allen, ik lees in het boek van Arjen Klein dat de uitlaatgassen door de m.k. ventilatoren werden aangezogen en zo terug de mk werden ingeblazen. De eerste reis is dit al geconstateerd, de gezondheid van het machinekamer personeel in het geding kwam. Als ik goed begrijp, hebben ze toch nog zo doorgevaren tot in 1955. Roy meldde het al, een hoop juridisch gedoe.
Grt.
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Dat is deels ook waar Allen.
Echter, de oude schoorsteen is behouden gebleven, maar men heeft er een smaller stuk bovenop gezet. Eerlijk gezegd weet ik niet of hiermee het hele probleem opgelost was.
Voor de bouw van het duo "Prinses Irene" en "Prinses Margriet" zijn uitgebreide proeven in windtunnels genomen. Dat verklaard ook de lamellen die de schoorsteen vorm gaven. Het zal er een behoorlijke tochtige boel geweest zijn...……….

m.v.g., Roy

p.s. ik zie dat Klaas ook een posting had. Dat verhaal ken ik ook. Je zal er maar beneden wachtgelopen hebben...………...
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Heren ea,
Hier nog een plaatje van de "PWvO" zonder "petje".
Gr. Koos
Bijlagen
Prins Willem van Oranje  fb (50).jpg
Prins Willem van Oranje fb (50).jpg (92.45 KiB) 993 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru (R.I.P) »

roy schreef: 17 okt 2019 11:58Jammer dat het blijkbaar niet te vinden is waarom het schip A'dam aangedaan heeft.
Ik kom nog even terug op die foto's van de PWvO in Amsterdam.

Het schip is op vrijdag 14 oktober 1955 bij Montreal aan de grond gelopen en weer vlot gekomen op zondag 16 oktober 1955.
Op 4 november 1955 is de PWvO binnen gelopen in Amsterdam, ik neem aan voor een controle in het dok bij de ADM.

Of de geplaatste foto's (in het Noordzeekanaal en bij de ADM) gemaakt zijn bij aankomst en/of vertrek is mij (nog) niet duidelijk.
Wanneer het schip weer is vertrokken uit Amsterdam kon ik niet vinden, maar op 10 november 1955 was ze alweer in Antwerpen.

Trouw 17 oktober 1955.jpg
Trouw 17 oktober 1955.jpg (35.53 KiB) 945 keer bekeken
De Waarheid 5 november 1955.jpg
De Waarheid 5 november 1955.jpg (3.78 KiB) 945 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie