Marine Reserve

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Marine Reserve

Bericht door sparky-san »

vlag 2.jpg
vlag 2.jpg (248 KiB) 1578 keer bekeken
vlag.jpg
vlag.jpg (74.27 KiB) 1578 keer bekeken
nog een paar voorbeelden

groeten / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .

Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Marine Reserve

Bericht door sparky-san »

bosporus2.jpg
bosporus2.jpg (148.96 KiB) 1465 keer bekeken
en de kers op de (maritieme) taart :wink:
on a clear day, you can see forever . . . .
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Marine Reserve

Bericht door warbout »

Wel vreemd dat deze vlag op het kontje hing.

grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Marine Reserve

Bericht door Allen »

Fotosjoppen :-D :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Marine Reserve

Bericht door sparky-san »

:lol:
on a clear day, you can see forever . . . .
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Marine Reserve

Bericht door Sparks316 »

warbout schreef: 19 okt 2019 22:37 Wel vreemd dat deze vlag op het kontje hing.
Vreemd??? Da's een normale plaats voor een nationaliteitsvlag, of het nou ééntje van de Marine Reserve is of niet.
Ik ben het wel eens met Allen, dit is naar alle waarschijnlijkheid gefotosoepd, en das duidelijk te zien :wink:
Louis
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Marine Reserve

Bericht door sparky-san »

bosporus1 (2).jpg
bosporus1 (2).jpg (129.35 KiB) 1448 keer bekeken
bosporus1 (2)a.jpg
bosporus1 (2)a.jpg (15.94 KiB) 1448 keer bekeken
toelichting:
dit is wel degelijk de "vlag". Echter, uit een onmogelijke hoek genomen.
Of de wind was verkeerd...
Kapitein was toen Jimmy Giel bij de HVM en voer zijn eigen vlag (marine reserve).
Heb 'm een beetje "gemodeleerd" in 3dmax (photoshop totaal ongeschikt)

dus
geintje / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Marine Reserve

Bericht door Roy »

Het ligt er maar aan wat het schip doet, of gaat doen.
Bij aanloop, verblijf of vertrek uit een haven hoort bij mij weten de natievlag aan het hek te hangen.
Op zee, als hij al gevoerd wordt, aan de achtermast. Bij het 1e voorbeeld hangt de rederijvlag, ( als die al bestaat ), aan de steng of gaffel van de achtermast.
Ik ben er trouwens bij de laatste foto ook behoorlijk ingetrapt. Ik heb me wezenloos zitten piekeren welk schip dit nu zou kunnen zijn..... :mrgreen:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Marine Reserve

Bericht door Sparks316 »

Joh Roy,

hoeveel misverstanden er over het vlaggen bestaan? Niet verwonderlijk, als je de officiele documentatie erover leest. Ik kreeg die een aantal jaar geleden van een ex-marineman (degene die jou het model van de Reuzin van Zwartsluis heeft overhandigd). Dat document telt ik weet niet hoeveel pagina's. Een oorlogsvlag? Gewoon de nationale driekleur. Sinds het eind van WO-2 zijn de kleuren ook officieel gedocumenteerd in RAL, RGB-waarden enz. Een oude vlag als de Prinsenvlag mag dus gewoon niet meer.
We hebben wel een zg. oorlogswimpel. De lengte daarvan is weer afhankelijk van het aantal jaren dat de commandant als zodanig dienst heeft gedaan. Is ie pas in dienst, dan is het kleintje; draait ie al 20 jaar als zodanig, dan is het een lap van tig meter.
Ook is er een officiele Marinevlag, maar die mag hooguit als geus worden gevoerd. Dat is ook weer een ander model dan de geus die jij op jouw bootje mag voeren. Dan is er ook nog een commandovlag, maar die mag alleen gevoerd worden als er een vlagofficier aan boord is. Een vierkante NL vlag met sterren; hoe hoger in rang, des te meer sterren. En de admiraalsvlag is tegenwoordig exit.
Ik ben effe de link naar dat protocol kwijt, komt misschien bij gelegenheid nog wel eens 8)

Edit: gevonden! https://puc.overheid.nl/mp-bundels/doc/PUC_41859_10/1/#
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Marine Reserve

Bericht door Roy »

Haal je nu niet het protocol van het vlaggen bij de marine en die van de koopvaardij door elkaar Louis.
Gesteld dat er al een officieel vlaggen protocol voor een koopvaardijschip bestaat.
Met de hedendaagse gemengde nationaliteiten van de bemanningen is het ook al vertoond dat de Hollandse natievlag up side down, ( hoe krijg je het voor elkaar ), gehesen wordt...……………….
Zoals ik het hiervoor al beschreven heb hoort het m.i. eigenlijk. Maar nu komt het: Als het bekend gemaakt werd dat SkyPhoto's over zou komen gebeurde het ook dat de rederijvlag de achtermast inging en de natievlag op de kont moest wapperen. Over protocollen gesproken :cry: :idea: :wink: . Maar je voer dan wel in Het Kanaal, dus op volle zee !!!. 8)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie