De Oranje Lijn
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: De Oranje Lijn
Paul bedankt voor de info. Ik heb gisteren via Delpher gezocht in 1955. Ik heb me beperkt tot het "Vrije Volk" en dit niet gevonden. Ik zag wel op de door jouw geplaatste foto, dat de bomen kaal waren (werden). Die schepen maakten (voor mijn begrip) wel korte reisjes. Als ik de kranten mag geloven werden ook Le Havre en Plymouth soms aangelopen. De kustreizen waren ook kort. Deze reis volgens het VV, 1/11 Le Havre, 4/11 Roterdam (blijkt dus Rotterdam en Amsterdam te zijn), 10/11 Antwerpen, 14/11 Hamburg, 16/11 Rotterdam en de 19e weer de grote reis op. Prachtige dienst.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: De Oranje Lijn
Met het speurwerk van Paul en Klaas denk ik dat we er wel uit zijn.
Het schip ligt hoog in het water. M.a.w. ze vaart in ballast in het Noordzeekanaal. Dat duidt er ook op dat ze geen lading in heeft. Ik ga er dan ook van uit dat ze na in R'dam gelost te hebben naar A'dam gegaan is om te dokken. Het kan makkelijk dat er op dat moment geen dok capaciteit in het R'damse voorhanden was. De mistige foto met de Goedkoop slepers zou ook prima in het jaargetij passen. Mogelijk was dat bij aankomst in A'dam.
Los hiervan; Le Havre werd inderdaad vrijwel altijd in het vaarschema opgenomen. Dat staat mij nog goed bij, daar m'n vader er parfum voor m'n stiefmoeder kocht...………
m.v.g., Roy
Het schip ligt hoog in het water. M.a.w. ze vaart in ballast in het Noordzeekanaal. Dat duidt er ook op dat ze geen lading in heeft. Ik ga er dan ook van uit dat ze na in R'dam gelost te hebben naar A'dam gegaan is om te dokken. Het kan makkelijk dat er op dat moment geen dok capaciteit in het R'damse voorhanden was. De mistige foto met de Goedkoop slepers zou ook prima in het jaargetij passen. Mogelijk was dat bij aankomst in A'dam.
Los hiervan; Le Havre werd inderdaad vrijwel altijd in het vaarschema opgenomen. Dat staat mij nog goed bij, daar m'n vader er parfum voor m'n stiefmoeder kocht...………
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: De Oranje Lijn
Roy ook bedankt. Jij weet ( met Koos), de ouderen wel van de straat te houden. Wel leuk en je leert weer eens iets van een andere rederij. Wat je zegt over de dokcapaciteit zal de reden zijn. Ik heb in die vaarschema's nog geen aanknopingspunten kunnen vinden wanneer die schoorsteen aangepast is. De klus zal goed zijn voorbereid, maar het zal toch wel wat tijd hebben gevergd. Gezien het strakke vaarschema, heb ik nog geen tijdstip gevonden. Maar ik had de door Paul aangeleverde dokking ook niet in het Vrije Volk gezien. Het is toch niet zo, dat die dokking en de schoorsteen samenvielen. Al zoekende kwam ik wel een aantal aanvaringen en een vermissing van een stuurman tegen. Trieste zaak, zo'n vermissing.
Grt.
Klaas.
Grt.
Klaas.
Re: De Oranje Lijn
Het achterwerk met hekanker van de Prinses Margriet in 1968 aan de kade in Trinidad.
Het schip was toen al eigendom van de HAL en in charter bij de KNSM.
Groet, Paul G.
Het schip was toen al eigendom van de HAL en in charter bij de KNSM.
Groet, Paul G.
Re: De Oranje Lijn
Fraaie plaat Paul !.
Jammer dat ze zo'n vuile kont heeft. En dat voor een passagiersschip dat op cruise is...…………………
Ze is trouwens ook haar charmante witte boordje kwijt. Al met al een vuig voorteken voor haar zeer nabije toekomst.
m.v.g., Roy
Jammer dat ze zo'n vuile kont heeft. En dat voor een passagiersschip dat op cruise is...…………………
Ze is trouwens ook haar charmante witte boordje kwijt. Al met al een vuig voorteken voor haar zeer nabije toekomst.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Hoi allemaal
Ben ook wel twee keer met de Friso in Rouan en Lubeck 1x geweest van af de lakes en ik meen dat het iets met ijzer erts geladen of gelost hebben daar . La Rochelle 2 of 3x ook vanaf lakes daar hadden lading voor de NAVO basis die basis die later verplaats is naar Brunssum dat was met de Hendrik.
Zijn er misschien ook nog verhalen over dollars verdien met met het laden en lossen van lading dat de bootwerkers het te koud vonden om aan dek te werken??
Groet Herman
Ben ook wel twee keer met de Friso in Rouan en Lubeck 1x geweest van af de lakes en ik meen dat het iets met ijzer erts geladen of gelost hebben daar . La Rochelle 2 of 3x ook vanaf lakes daar hadden lading voor de NAVO basis die basis die later verplaats is naar Brunssum dat was met de Hendrik.
Zijn er misschien ook nog verhalen over dollars verdien met met het laden en lossen van lading dat de bootwerkers het te koud vonden om aan dek te werken??
Groet Herman
Re: De Oranje Lijn
Hoy Roy ea,
Hier nog een plaatje ven je "Margrietje" in, zo te zien nog in het OL tijdperk.
Maar toen was ondanks die nog aanwezige "witte boordbies" haar achterwerk toch ook al niet zo erg schoon meer.
Gr. Koos
Hier nog een plaatje ven je "Margrietje" in, zo te zien nog in het OL tijdperk.
Maar toen was ondanks die nog aanwezige "witte boordbies" haar achterwerk toch ook al niet zo erg schoon meer.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Pr.Margriet (17).png (889.33 KiB) 1657 keer bekeken
Re: De Oranje Lijn
Daar is geel speld tussen te krijgen Koos !.
Mare, in die tijd werd het hekanker veelvuldig gebruikt. Als er weer eens voor een sluis of brugopening gewacht moest worden, was het beslist niet aantrekkelijk om half of geheel dwars in het kanaal te komen liggen, gesteld dat dit al kon...………..
Echter, gedurende dat K.N.S.M. charter, of als veerpontje voor de Lijn zelf op New York, lag dat toch even anders.
Kom niet aan m'n Margrietje hoor !!!.
m.v.g., Roy
Mare, in die tijd werd het hekanker veelvuldig gebruikt. Als er weer eens voor een sluis of brugopening gewacht moest worden, was het beslist niet aantrekkelijk om half of geheel dwars in het kanaal te komen liggen, gesteld dat dit al kon...………..
Echter, gedurende dat K.N.S.M. charter, of als veerpontje voor de Lijn zelf op New York, lag dat toch even anders.
Kom niet aan m'n Margrietje hoor !!!.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Voor mij ook hoor Roy, voor mij is de Prinses Margriet het schip van de koopvaardij waar ik de meeste reizen
op heb gemaakt en ook de prettigste.
grt, Willem.
op heb gemaakt en ook de prettigste.
grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: De Oranje Lijn
Hoi Willem en Roy en uiteraard overige belangstellenden.
Bijgevoegd nog een plaatje van de "Margriet"
Ook met de KNSM schoorsteen en waarschijnlijk ook genomen in dezelfde haven als een wat eerdere afbeelding.
Echter nu van voren.
Gr. Koos
Bijgevoegd nog een plaatje van de "Margriet"
Ook met de KNSM schoorsteen en waarschijnlijk ook genomen in dezelfde haven als een wat eerdere afbeelding.
Echter nu van voren.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Pr.Margriet (16).png (974.01 KiB) 1416 keer bekeken