Marineschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Marineschepen

Bericht door Roy »

Ik weet weinig van marine schepen af Louis, maar ik meen dat dit en mijnenveger uit de MMS klasse was. Dat MMS weet ik ook niet zeker.
Het staat in ieder geval niet voor Middelbare Meisjes School, dat weet ik dan weer wel zeker.
Er zijn trouwens boeken over de mijnen dienst en haar schepen verschenen van de hand van Bob Roeterink. Dat is de gepensioneerde ex baas van de mijnendienst. Prima man trouwens en dat kan ik niet van elke marine pik zeggen...………
Hoe dan ook, deze klasse van mijnenvegers waren, zover mij bekend van Britse origine. Het waren ook de eerste mijnenvegers die er weer uit gingen...
Er heeft ook een ex eenheid van deze klasse jaren als particulier eigendom in Zwartsluis gelegen. 'k Zal nog eens even verder speuren.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

jan stolp
Berichten: 216
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Marineschepen

Bericht door jan stolp »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._Marken_(1944)
Een link naar de historie van de Elisabeth Smit die nu bij het Muiderslot ligt weg te rotten.
Ook een schip dus van deze klasse en wellicht hetzelfde schip.
Groeten
Jan
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Marineschepen

Bericht door Roy »

Inmiddels ook gevonden:
MMS 105 ft klasse, 10 eenheden.
MMS 126 ft klasse, 8 eenheden.
Ze waren allen naar Nederlandse eilanden of ex eilanden genoemd.
En wat Jan ook zegt; kijk maar eens in Muiden, zolang het nog kan. De "Elizabeth Smit" ligt daar op sterven, of is al dood...………….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Marineschepen

Bericht door Sparks316 »

Ik kan me nog herinneren uit de tijd dat ik aan de Nassaukade in Parijswijk woonde (dat was dus aan De Vliet, oftewel het Rijn-Schiekanaal), 1958-1967, dat ik daar de Abraham Crijnsen (of Crijnssen) voorbij heb zien komen. Later lag het schip ergens in Duh Haag, waar het in gebruik was bij volgens mij de zeeverkenners. Maar of dat deze is?
Louis
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Marineschepen

Bericht door Jinny »

Die ligt in Den Helder..
Hr.Ms. Abraham Crijnssen
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Marineschepen

Bericht door jeroen »

Hans,

Het is de voormalige mijnenveger Beveland uit de MMS105 klasse. Het heeft van 12-57 tot 22-05-1962 dienst gedaan bij het Zeekadetkorps Den Haag onder de naam Heymen van Wolferen en is op 22-05-1962 overgedragen aan het Zeekadetkorps Arnhem.

Louis,
De Abraham Crijnssen heeft van 18-04-1962 tot 04-10-1971 dienst gedaan bij het Zeekadetkorps Den Haag. Vanaf Den Haag overgedragen aan het Zeekadetkorps Rotterdam waar het tot 1995 dienst heeft gedaan. Vandaar terug naar Den Helder om klaargemaakt te worden als museumschip bij het Marine museum. Sinds 1997 opengesteld voor het publiek
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Marineschepen

Bericht door sparky-san »

Dame en Heren, bedankt voor de inspanning/uitzoeken; inderdaad, de naam Heymen van Wolferen die zocht ik.
Bingo!
(De naam van het schip is niet te ontcijferen op de foto maar bestaat en elk geval en drie lettergrepen)

domo arigato néééé :mrgreen:
on a clear day, you can see forever . . . .
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Marineschepen

Bericht door Sparks316 »

Jinny schreef: 22 okt 2019 11:17 Die ligt in Den Helder..
Nu ja, maar zoals Jeroen al vertelde, destijds lag die wel degelijk in het Haagse. Volgens mij kwam ie ook nog gewoon op eigen kracht voorbij, en dat was wat, een echt oorlogsschip daar door het kanaal!
En dat het dus de zeekadetten waren en geen zeeverkenners, ach ja, toen ik er dus later eens ging kijken, vond ik wel dat ze er behoorlijk geuniformeerd uitzagen en dat was bij de zeeverkenners doorgaans anders. Maar als 14-jarige let je daar toch minder op :mrgreen:
Die Crijnssen is ooit nog van Indie naar Australie ontsnapt vermomd als drijvend eiland... (maar daar ben ik ook pas decennia later achtergekomen) 8)
Louis
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Marineschepen

Bericht door sparky-san »

IMG_20171031_0002.jpg
IMG_20171031_0002.jpg (103.4 KiB) 1056 keer bekeken
De Heimen van Wolferen (ex Beveland) werd opgevolgd door de Abraham Crijnssen, ook aan de cruquiuskade bij van Heyst radiatorenfrabriek.
IMG_20191022_0001.jpg
IMG_20191022_0001.jpg (46.68 KiB) 1056 keer bekeken
Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Marineschepen

Bericht door Drentenier »

... en die klok staat nog steeds op 5 voor 3 :idea: :?: :lol:
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (30.83 KiB) 1046 keer bekeken
Groet,
Hans


Plaats reactie