Scheepsschilderijen
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Pamir
De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.
Inhoud: 3902 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen
Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geïnterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.
Jan
De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.
Inhoud: 3902 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen
Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geïnterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.
Jan
- Bijlagen
-
- Pamir_150kB.jpg (94.22 KiB) 2279 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Eye of the wind
De brigantijn Eye of the Wind is in 1911 gebouwd op de Duitse scheepswerf van C.H. Luhring te Brake. In eerste instantie als topzeil schoener met de naam Friedrich voor de Zuid Amerikaanse handel in veehuiden. In 1923 werd het schip geregistreerd in Zweden onder de naam Merry en werd het schip ingezet voor transport op de Baltische Zee en de Noordzee en voor het vissen op haring voor de kust van Ierland. Na een grote brand in 1969 leken haar dagen geteld maar in 1973 is ze door een groep zeil liefhebbers gerestaureerd en hertuigd als een bringantijn. Ze kreeg de naam ‘Eye of the Wind’ naar een boek van Sir Peter Scott uit 1961.
Afmetingen: 40,23 m x 7,01 m x 2,70 m
Totaal zeiloppervlak is 750 m²
Motorvermogen: 600 pk
Geschiedenis:
1911-1924: Friedrich
1924-1926: Sam
1926-1955: Merry
1955-1960: Rose Marie
1960-1973: Merry
1973: Eye of the Wind
2001: Overname door andere eigenaar; nieuwe thuishaven Gilleleje (Denemarken)
2009: Overname door Forum Media Group (Duitsland)
Jan
De brigantijn Eye of the Wind is in 1911 gebouwd op de Duitse scheepswerf van C.H. Luhring te Brake. In eerste instantie als topzeil schoener met de naam Friedrich voor de Zuid Amerikaanse handel in veehuiden. In 1923 werd het schip geregistreerd in Zweden onder de naam Merry en werd het schip ingezet voor transport op de Baltische Zee en de Noordzee en voor het vissen op haring voor de kust van Ierland. Na een grote brand in 1969 leken haar dagen geteld maar in 1973 is ze door een groep zeil liefhebbers gerestaureerd en hertuigd als een bringantijn. Ze kreeg de naam ‘Eye of the Wind’ naar een boek van Sir Peter Scott uit 1961.
Afmetingen: 40,23 m x 7,01 m x 2,70 m
Totaal zeiloppervlak is 750 m²
Motorvermogen: 600 pk
Geschiedenis:
1911-1924: Friedrich
1924-1926: Sam
1926-1955: Merry
1955-1960: Rose Marie
1960-1973: Merry
1973: Eye of the Wind
2001: Overname door andere eigenaar; nieuwe thuishaven Gilleleje (Denemarken)
2009: Overname door Forum Media Group (Duitsland)
Jan
- Bijlagen
-
- Eye-of-the-wind_150kB.jpg (106.64 KiB) 1121 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Dit schip is beter uit de ellende gekomen dan de "Astrid" in Ierland Jan !.
Een voormalige logger en als zeilcharter uiteindelijk op de Ierse kust gelopen, gezonken, geborgen en gesloopt.
Mooi sereen schilderij hoor.
m.v.g., Roy
Een voormalige logger en als zeilcharter uiteindelijk op de Ierse kust gelopen, gezonken, geborgen en gesloopt.
Mooi sereen schilderij hoor.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Peus
De bark Peus aan het lossen. Verdere gegevens helaas onbekend.
Jan
De bark Peus aan het lossen. Verdere gegevens helaas onbekend.
Jan
- Bijlagen
-
- Peus_150kB.jpg (72.55 KiB) 975 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Dag Jan,
Was die "Peus" niet van de Hamburgse reder Laeisz waar alle schepen met de letter P begonnen. Oftewel The Lying P Line.
De "Preussen", "Padua" en "Pamir" b.v. waren ook van deze reder.
Later is het in het koeltransport gegaan en uiteindelijk ook in reefer container vervoer. Of het nu nog bestaat is me niet bekend.
m.v.g., Roy
Was die "Peus" niet van de Hamburgse reder Laeisz waar alle schepen met de letter P begonnen. Oftewel The Lying P Line.
De "Preussen", "Padua" en "Pamir" b.v. waren ook van deze reder.
Later is het in het koeltransport gegaan en uiteindelijk ook in reefer container vervoer. Of het nu nog bestaat is me niet bekend.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Roy,
De 'Lying P-line' lijkt op een Freudiaanse verspreking. Je bedoelt natuurlijk de Flying P-line. Ik heb onderzocht of er bij de P-line een 'Peus' is geweest maar heb die niet kunnen vinden.
Jan
De 'Lying P-line' lijkt op een Freudiaanse verspreking. Je bedoelt natuurlijk de Flying P-line. Ik heb onderzocht of er bij de P-line een 'Peus' is geweest maar heb die niet kunnen vinden.
Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Dat was inderdaad een kardinale taalfout Jan !!!.
Maar goed, het schip schijnt dus geen deel uitgemaakt te hebben van deze vloot.
Bedankt voor de terechtwijzing.
m.v.g., Roy
Maar goed, het schip schijnt dus geen deel uitgemaakt te hebben van deze vloot.
Bedankt voor de terechtwijzing.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Scheepsschilderijen
Fantasie met het ms. Graveland van de Koninklijke Hollandsche Lloyd.
Gouache/plakkaatverf op papier
Gouache/plakkaatverf op papier
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Het schip is in 1926 gebouwd bij de NSM in Amsterdam
Bruto tonnage 7089
LxBxH plusminus 133m x 17m x 11m.
Het schip was uitgerust met een stoomturbine van Werkspoor van 3.000 apk die het schip een snelheid opleverde van 12 knopen.
In juli 1927 kwam de Oostkerk van de VNS met de Tjisaroea bij Hong Kong in aanvaring nadat het eerst genoemde schip door een typhoon van de ankers was geslagen.
Op 4 maart 1942 werd de Tjisaroea door een Japanse torpedobootjager op 200 mijl ten zuiden van Java onderschept en opgebracht naar Makassar.
Hierna kwam het in de vaart als Chihaya Maru, waarna het op 2 november 1943 In de Oostchinese Zee door de USN Seahorse tot zinken werd gebracht.
groeten
Evert Sikkema