Staren naar het schroefwater

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door peelander »

Mijmerende Oekrainers starend naar het schroef water van de ex Saline.
staren naar het schroefwater.jpg
staren naar het schroefwater.jpg (227.67 KiB) 2186 keer bekeken
Links de vetputter, rechts kokkie.
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door jdbvos »

Naar aanleiding van een opmerking op het Smit&co-topic, met al die '-zee'- namen, bedacht ik me ineens iets....
Overal heeft 'men' het over de "zeven zeeën"....
...maar als ik ff door m'n bovenkamer struin, kom ik zó al op 28 !

De Noordzee, Oostzee, Zuidzee, Middellandse zee, Noorse zee, Groenland zee, Rode zee, Zwarte zee, Witte zee, Gele zee, Tasman zee, Japanse zee, Arabische zee, Philpijnse zee, Zee van Marmara, Zee van Azov, Caribische zee, Lacadiven zee (of was dat nou de Maladivenzee??), Oost-Chinese zee, Zuid-Chinese zee, Celebes zee, Banda zee, Java zee, Timor zee, Koraal zee, Ijszee, Labrador zee, Bering zee...

En verder nog de tot voor kort eigenlijk onbevaarbare zeeën die nu tot de "Noordelijke route" behoren, zoals de Barendts zee, Kara zee, Laptev zee, OostSiberische zee, Tsoekzen zee, Beaufort zee (dezen moest ik allemaal effe opzoeken, behalve een zuidelijk stukkie wél bevaren Barendtszee)

Ik schat dat méér dan 50% van ons ledenbestand de eerstgenoemde allemaal wel heeft dungevaren, want er zijn natuurlijk velen die niet de hele aardkloot bevoeren, en meer regio-gericht voeren met lijndiensten enzoot.... Maar er is een zee aan zeeën als je effe nadenkt !

Wie weet er nog méér ?? Want ik vergeet ongetwijfeld een zee aan andere watertjes... (en dan aub niet Duitse "Seeën", want dat zijn bij ons meren; en wat zij "Mehre" noemen, heet bij ons zeeën... Die Duitsers waren dus altijd al tegendraads :lol: )

En dan nog eens: wáár komen die spreekwoordelijke 'zeven zeeën' dan vandaan ??
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door jeroen »

De spreekwoordelijke Zeven Zeeën werd/word gebruikt als figuurlijke term om aan te geven dat iemand heel de wereld bevaren heeft.
Het getal 7 heeft een grote betekenis in zowel religie, cultuur en geschiedenis. Denk hierbij aan de 7 wereldwonderen, 7 dagen van schepping, zeven chakra's, zeven dwergen etc etc.

De genoemde zeeën verschillen per tijd in de geschiedenis en gebied waar het gebruikt werd.

Hier is een van de plaatsen waar je meer kunt vinden


Nu in de Middellandse zee om via de Egeïsche Zee naar de Zee van Marmara onderweg, aansluitend naar de Zwarte Zee om via, Zee van Marmara, Egeïsche Zee en Middellandse Zee naar de Atlantische Oceaan te gaan.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door K.Brouwer »

Dichtbij huis hebben we er ook een Jan... de Waddenzee, je ziet het je hoeft niet eens ver te gaan :-D .

Voer daar al als kind op met de TESO ( Dr. Wagenmaker,zowel met stoom- als motorschip, Marsdiep, Voorwaarts
De Dageraad ) en later nog enkele keren met die "nieuwe gevallen". Zelfs nog met mijn eigen zeilboot die zee
onveilig gemaakt 8) .

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

K. Brouwer was me net even voor met de Waddenzee.
Verder heb ik nog wel
Sargasso Zee
Caspische Zee
Flores Zee
Arafura Zee
Zee van Okhotsk
+
staren naar het schroefwater.jpg
staren naar het schroefwater.jpg (127.36 KiB) 1382 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door jdbvos »

Tsjonge ! We zitten al op 41 !
Echt wel een zee aan zeeen…
En als we de Dode zee nog meerekenen -het ding is niet bevaarbaar, maar heet wel zo- komen we nu al op 42 !
Dus wie méér dan 6 x de wereld rond is gevaren ( 6 x 7 zeeën = 42) moet er dus nog méér kennen :-D

Nu nog ff de bijbehorende foto's van het schroefwater van al die zeeën met elkaar vergelijken... Verschil moet er zijn...golfpatronen, enz...
Ik ken verhalen van vroegere kapiteins die aan de smaak/kleur van het peillood de positie feilloos wisten, en op de ghv die aan de smaak van het water diezelfde positie bepaalden, en vissers die aan het water proefden waar de meeste haring zat...
Dat laatste wist ik dankzij een tip van m'n pake ook: toenhij me de vraag stelde waar de meeste vis zat, en ik m'n schouders ophaalde, gaf hij het antwoord "tussen kop en staart !"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door Breeze »

K.Brouwer schreef: 27 okt 2019 00:47Voer daar al als kind op met de TESO ( Dr. Wagenmaker, zowel met stoom- als motorschip, Marsdiep, Voorwaarts, De Dageraad )
Onze Tesselse vakantietraditie ging bij mijn ouders terug tot voor de oorlog en mijn eerste herinneringen zijn aan een Wagemaker met dieselaandrijving. Toen ik 6 jaar was is hij omgebouwd vanaf stoom. Dus dan is jouw herinnering een stuk beter, of je bent een stuk ouder :wink: .

Dit lees ik op de site Schulpengat.nl:
In 1952 wordt de Dokter Wagemaker in Harlingen met 5 meter verlengd. De capaciteit voor auto’s stijgt door de verlenging tot 20 auto’s. Tijdens de verbouwing werd ook de stoommachine vervangend door een Werkspoordiesel van 450 pk. De diesel was van het type TMAS 276430. Wel werd een kleine stoomketel gemonteerd in de machinekamer, omdat bijvoorbeeld de ankerwinch nog aangedreven werd met stoom.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door Roy »

We vergeten nog een zeer belangrijke zee binnen ons Koninkrijk !.
Het is de enige zee die niet in directe verbinding met andere zeeën staat t.w. de Gouwzee. Ligt tussen de Noord Hollandse oostkust en Marken. :idea: :wink:
Ennuh, het IJsselmeer heette eens Zuiderzee.
To name but a view......................

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door jdbvos »

Tsja...de Suydersee of Zuiderzee...
de Lauwerszee, en waar die van afstamde, de Middelzee…
Maar die bestaan niet meer, en tellen niet meer mee
Het enige wat er van achterbleef is de ballade van de Zuiderzee

Je ziet dat we weer richting december gaan :lol: :lol: :lol:

Wat me opvalt, nou ik ze een beetje opzoek, is dat al die zeeën voornamelijk op het noordelijk halfrond en in het verre-oosten liggen; nog een paar nabij Australie, maar daar houdt het zo'n beetje mee op...
En de Amerika's, hoe groot ook, maar ik kom daar zowat niet verder dan de Caraibische zee
En wat te denken van de Hudson Bay....daar kan de hele Noordzee in koppeltjeduiken...
Die Bay...
is eigenlijk een zee

De Amerika's...maar 1 zee: de Caraibische zee.... Nou ja, in veel van m'n oude boeken heette de Golf van California de Sea of Cortez...
Zou die hele zeeënkaart nou alleen maar door Europeanen in een pre-Culumbiaanse tijd zijn bepaald op vaar- en handelsgebieden ??
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Staren naar het schroefwater

Bericht door Jinny »

Offtopic, wat Teso aangaat kan ik me alleen de oude Tesselstroom en Marsdiep herinneren.
De roro schepen.
Hebben beide nog jaaaaren gevaren bij Cyprus of zo.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie