Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Jinny »

maar ik weet ook van gevallen die linea-recta de lift weer instapten naar beneden.
Zo een zal ik zijn Jan...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Sparks316 »

Toen ik de 1e keer op het s/s Rotterdam, inmiddels liggend in de Maashaven, kwam, wilde ik ook wel ff een rondleiding maken. Net als vele anderen. UIteindelijk bezochten we ook de vetloods en we gingen aan stuurboord achter hoog ergens een deur door. Daarvandaan liep een stalen trap met
twee leuningen maar zonder tussenbordessen recht naar de plaat beneden. Een flink aantal bezoekers (en niet alleen dames) draaide zich spontaan om en die sloegen de vetloods maar even over. Het was dat ik geen dotjes poetskatoen bij me had, anders was ik naar beneden gegleden :lol:
Louis
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 384
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door renirie »

Jinny schreef: 03 nov 2019 10:33 Zou niks voor mij zijn met mijn hoogtevrees.
Draag je zeker ook geen hoge hakken?
Of heb je die niet in je kast?😉
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Jinny »

Moment dat ik van die palen draag huurt men mij ter plaatse in als mobiele torenkraan....
Ik ben al niet klein.....
Maar tot een cm of 5 is iedereen tevreden......
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door sparks »

Dat van die roostervloer...…

Jaar of 5 geleden was ik met mijn vrouw in Cherbourg en bezochten wij de cité de la mer waar onder andere de onderzeeer La Redoutable te bekijken is.

Enthousiast beende ik de roostervloer op die we nog een aardig eindje over moesten steken om bij de ingang van deze sigaar te komen, maar na een tijdje miste ik mijn vrouw. Die stond dus stokstijf inderdaad door die roostervloer naar beneden te kijken en durfde geen stap meer te verzetten.

Nou lag die vloer op enorme stalen H-balken dus slaagde ik er in haar over die balken te laten lopen en ook niet meer te veel naar beneden te kijken. Ze was ook zeker de enige niet met dit probleem toen ik eens om me heen keek.

Ondanks alles vond ze het schip buitengewoon indrukwekkend, ik trouwens ook.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Sparks316 »

Dat probleem hebben veel mensen en het begint zodra ze naar beneden beginnen te kijken. Fout! Gewoon naar het eind van de plaat kijken. Maar ja, vertel het ze maar, dan.
In 1970 of 71 lagen we met de Anco Spray in Mokum ergens. Leeg, dus hoog. Maar we lagen zo, dat er vanaf de wal een loopbrug aangeschoven kon worden, met boven dek een trappie weer 3 treedjes naar beneden.
Die loopbrug was iets van 3m breed en had ook keurig leuningen aan beide zijden.
Toen kwam de familie: ma (inmiddels tegen de 50), zussie en zwagert (plus hun hummel, maar die zat al op de arm).
Ma deed twee stappen, keek natuurlijk naar beneden en bleef vervolgens als vastgelast staan. Uiteindelijk aan de arm van zwager en zus durfde ze verder.
Trouwens, honden kunnen dat ook hebben. Een andere zwager van me had ooit een hond, en zodra die op enige hoogte liep over een flatgalerij, drukte die zijn lijf tegen de muren, tenminste als er een open hek langs de afgrond liep. Was dat hek dicht, dan was er niks aan de hand :lol:
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door jdbvos »

Op de Hunzecentrale, waar op de fundamenten daarvan nu een voetbalstadion staat, heb ik ook zo'n filmpie gemaakt.... Geen idee of de hoogtes een beetje overkomen, maar die ketels waren ook HOOG
https://www.youtube.com/watch?v=e558f25eLss

Speciaal voor Jinny: het generatorplaatje van de oude Eemscentrale
Bijlagen
generatorplaat2.jpg
generatorplaat2.jpg (151.04 KiB) 1167 keer bekeken
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Sparks316 »

Inderdaad Jan. En kan dat zo maar, haarscherp reklame maken voor Van Nelle halfzwaar? Op U-tube?

Weet je, een keerzijde van hoogtevrees of hoe je het wil noemen, is een soort van "ach, wat kan mij nou gebeuren?"
In 75, 76 of 77, toen ik al een pikheetje op de Chaparral zat, kregen we een keer bezoek van een schildersbedrijf uit Arnhem, die kwamen de poten weer wat roestvrij maken en schilderen. Dat was werk op hoogtes tussen bijna nul en zeg maar gerust 80 meter. Ze werkten wel met safety-lines en met stellages die in die poten gebouwd waren. Goed, op een gegeven moment werd het zwaar weer en dus werd het werk tijdelijk stilgelegd. Plus de stellageplanken werden zolang naar beneden gehaald.
Maar op een middag waren de vooruitzichten voor een aantal dagen weer prima, dus ze besloten weer verder te gaan. Dus werden de planken weer neergelegd en terwijl ze daarmee bezig waren werd er dus over de horizontale girders gelopen. Dat waren toch dingen van een 40-50cm diameter en die gasten hadden zoiets van "dat doen we dagelijks en fuck de safetylines". Maar ja, die krengen zijn ook rond en glibberig vanwege het weer.
Dus, je voelt 'm al aankomen, dat gaat een keer mis. Ik stond net met de medic buiten te kijken, niet eens naar hun, maar we horen een schreeuw en vervolgens zien we iemand omlaag donderen, zeg maar ketsen, want die poten van zo'n booreiland staan toch schuin. Hij bleef uiteindelijk over een girder vlak boven het water hangen, wat er van hem over was. Zijn collega die samen met hem boven bezig was zat daarna met armen en benen over de girder waarover ze liepen heen geklemd en was niet meer in beweging te krijgen. We moesten hem met een bakkie met een roustabout voor assistentie in een kraan naar beneden halen en daarna het restant van nummer 1 weer naar boven. Het gevolg was uiteraard ook dat de hele ploeg geen werk meer wilde doen, werd afgelost door een nieuw stel die vervolgens evenzo vrolijk weer af en toe zonder safetyline rondsjouwden daar. Vraag je je af: leren we wel iets? :roll:
Louis
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Jinny »

Jeeezzz, dat dus.... :shock:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Fluks »

Na mijn 45 jarige scheepvaart-loopbaan heb ik een tijdje voor een uitzendbureau gewerkt.Op een dag werd ik naar de Haagse Poort gestuurd om de gevel op 60 a 70 m hoogte de gevel te reinigen.We moesten in een bakje gaan zitten en dan met een paar davids over de muur gaan.Dat heb ik maar een keer gedaan.Vervolgens hing ik het bakje eerst naast de muur en dan klom ik er in,dan kon ik mij in ieder geval goed vast houden.Mijn collega was een keer vergeten de bedieningskabel van de rails te leggen,die dan prompt dwars af gereden werd.Men moest toen een raam demonteren,om ons uit het bakje te bevrijden. Groet,Arie.


Plaats reactie