EF50 en start wo2

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

EF50 en start wo2

Bericht door Jinny »

Nu heb ik eens een vraagje.
Op de website over de EF50 staat een vraag.

Bij de start van WO2 heeft Phillips een grote hoeveelheid radiobuizen en machines verscheept vaar Engeland.
Wat de webmaster van die site graag wil weten, is met welk schip dat is gebeurd.
Hij geeft een aantal opties,
Most likely Tromp himself played an important role here. Besides his job with Philips, Tromp also happened to be a government commissioner (“regerings commissaris”) with the ZSM. By the time the Germans crossed the border, the machines and components in all probability had already been loaded into one of the ships, and when news reached the coast of the events at the Dutch-German border, all three ships of the ZSM were hurriedly prepared to leave for England. On sea, all three ships were attacked by German airplane bombers and the “Princes Juliana” was damaged so badly that it had to return to Hoek van Holland. The brand new sister ships “Koningin Emma” and “Princes Beatrix” were also attacked, but safely reached Downs. Which one of these two ships carried the tubes is unfortunately unknown.
Volgens de webmaster zou het dus of de Koningin Emma of de Prinses Beatrix kunnen zijn.
Wie van het verzameld intellect hier kan daar een educated guess naar doen?

De website zelf is overigens ook een aanrader om te lezen...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: EF50 en start wo2

Bericht door jdbvos »

Zeker interessant leesvoer. Nooit geweten dat de Philips-top ook de wijk nam, met medeneming van deze buizen.
Nou gaan die buizen boven m'n petje; heb ze gelukkig nooit hoeven te kennen, maar de ontwikkelingen ervan wel vluchtig behandeld gekregen.
Maar dat is eigenlijk allemaal al verdampt...
Ze bleken dus cruciaal voor de ontwikkeling van de radar...

Er zijn méér dingen die de Britten nog steeds herdenken waar het NLs betreft: de slag om de Grebbeberg heeft ca 75% van de SS Falschirmjäger het leven gekost, en die had Hitler nou juist in willen zetten voor de invasie van Engeland. Hij was daarover nogal boos, en ik heb me ooit aan laten leunen dat dat de reden was voor het bombardement van Rotterdam.
En zoals bekend heeft die invasie nooit plaatsgevonden.
En dat wordt nog altijd herdacht in Engeland

Maar welke schepen die buizen meenamen ???? Geen flauw idee !
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Sparks316 »

Me neither.

Wel heel interessante materie, ook die website. Doodzonde dat Ferry hier verdwenen is en uiteindelijk ook Theo. DIe hadden dit allebei kat-in-t-bakkie gevonden...

Het gaat ook mij mijlen boven m'n pet, ik ben wel grootgebracht met buizen maar dan toch weer van daarna. Dat ooit de EF51 zo'n belangrijke rol gespeeld heeft was ook mij volkomen onbekend. Ach ja, te oud om het nog over te doen, zullen we maar zeggen :mrgreen:
Louis
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Jinny »

Het is verder hardstikke offtopic, maar buizen zijn heerlijk spul om mee te werken...
En goed begrijpbaar.
Kost wat meer ruimte en de gloeistroom vernielt je totale rendement een beetje, maar echt, heerlijk spul.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: EF50 en start wo2

Bericht door jdbvos »

Van audioversterkers, en dan vooral gitaarversterkers, weet ik: geen betere versterkers dan een buizenversterker !
Die worden daarom nog steeds gemaakt. Zit wél een prijskaartje aan... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Brazuca »

Ik had het het artikel al eens gelezen.
Ook moet ik nog ergens een verhaal hebben over de ontwikkeling van radar, in Canada, waar veel van de ontwikkeling is gedaan in de 2e helft van WO-II. Zelf ben ik een oude Philipsman, en kwam regelmatig in het lab.

Buizen worden tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt, met name in het opwekken van grotere vermogens in HF (High-frequency).
En je magnetron is nog steeds voorzien van een buis (de zogenoemde magnetron). Ook high-end audio installaties gebruiken nog steeds buizen. Ook in medische apparatuur (X-ray) en militaire apparatuur (radar) worden nog steeds buizen gebruikt.
De productie vindt op dit moment nog steeds plaats in landen zoals Rusland, Tjechie en China, en de militaire/medische buizen in de US.

Op de zeevaartschool in Vlissingen heb ik er nog wel degelijk aan moeten rekenen aan triodes en pentodes, en aan boord zat de HF-zender er nog vol mee (in ieder geval de eind- en stuurtrappen).
Ook zendamateurs gebruiken nog steeds radiobuizen (zoals Jinny al aangaf), voor met name "linears" (vermogen versterkers) voor het opwekken van grotere vermogens 1kW t/m 5kW
OM-power.jpg
OM-power.jpg (122.5 KiB) 1278 keer bekeken
2kW linear amplifier OM-power
gu78b_01_xl.jpg
gu78b_01_xl.jpg (86.56 KiB) 1272 keer bekeken
Tetrode GU78B
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Breeze »

Hartstikke interessant verhaal Jinny, bedankt.

Adri
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Sparks316 »

Voor zover ik heb (kunnen) zitten spitten, heb ik er geen antwoord op.
Er is het nodige gepubliceerd, w.o. het feit dat ze bij Philips wisten dat de invasie eraan kwam zodat ze het nodige spul in konvooien naar het westen konden brengen, wat op de valreep maar gedeeltelijk lukte omdat ze bij Moerdijk vastliepen, maar verder kom ik ook niet. Overigens blijkt uit het meerendeel van de verhalen wel degelijk de dubbelrol die Philips in die jaren speelde. Uiteindelijk was duitse afname ook belangrijk voor de firma. Weliswaar konden ze in Engeland verder werken aan hun radar, maar intussen sneuvelden de nodige geallieerde schepen en vliegtuigen doordat ze ook de duitsers van hun spullen hadden kunnen voorzien. Al met al een behoorlijk dubbelzinnig verhaal, inclusief Kamp Vught. Maar met welk schip hun troetelkindje naar Engeland is gekomen blijft hier onduidelijk. Misschien komt dat ook wel weer door de door hun eigen werknemers gesaboteerde knijpkatten, waardoor het licht niet doet wat het zou moeten doen :mrgreen:
Louis
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: EF50 en start wo2

Bericht door sparks »

Radar heb ik altijd iets buitengewoon fascinerends gevonden, als Bloem op de Zeevaartschool weer over die dingen begon hing ik zo ongeveer aan zijn lippen. Als vonkentrekker natuurlijk wel het nodige mee gekregen over buizen en ik ken dit verhaal van Philips wel ergens van, alleen weet ik niet meer precies waarvan. En ja de Furuno's waar ik mee heb gevaren hadden allemaal een zwakke plek: de triode :shock:

2 jaar geleden ben ik naar dit museum geweest: http://musee-radar.fr/

Viel allemaal een beetje tegen tot ik een ondergrondse bunker in liep waar op een werkelijk verbijsterend hoog niveau via panelen uitleg werd gegeven over de radar van het prille begin tot ergens in de jaren 2000, met alle belangrijke technische ontwikkelingen in een groot aantal verschillende landen. Bij mij was al het nodige weg gezakt, na 30 jaar wat anders te hebben gedaan als met radars rommelen, en gingen me delen boven de pet. Voor de argeloze toerist, zoals mijn vrouw was er gewoon niets aan. :lol:

Mijn Frans is niet van voldoende niveau maar ik zou me voor kunnen stellen dat ze bij dit museum mogelijk ook wel wat aanvullende info hebben. Daar moeten echt wel een paar knappe koppen en vakidioten bij betrokken zijn volgens mij. :idea:
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Sparks316 »

Grappig. Mijn interesse was ten tijde van de opleiding (RH-Rotterdam) niet zo heel groot; het was dat je erin geexamineerd werd.
De interesse werd pas groter toen ik regelmatig aan die spullen moest sleutelen. Ik weet nog, op de Straat Luzon stond een Raytheon 1020 en die had nogal eens kuren. Helaas, documentatie erover? Nauwelijks iets bruikbaars. Dus in gevecht met RH om aan service-manuals te komen. Uiteindelijk lukte dat wel, met als gevolg dat ik nog altijd een compleet gekopieerde service manual van dat ding hier thuis heb liggen. Inmiddels had ik me ook veel meer in die dingen verdiept, waardoor ik op zusterschepen met eenzelfde type een keer een radar kon fiksen die het al minstens 3 maanden niet meer deed, inclusief wal-service. Goh, dan groei je echt :lol:
Maar ja, na de booreilanden heel wat anders gaan doen en op booreilanden waren radars nou ook weer niet echt belangrijk.
Dus alle ontwikkelingen van na 1975 zeg maar, zijn aan me voorbij gegaan. K-band, weet ik veel wat nog meer? Mij niks vanaf weten.
Mij zijn blijven steken in S-band en X-band en dan ook nog op de ouderwetsche manier, je weet wel, voor het examen de CR101 en KH14/9.
Digiplot ken ik alleen maar van de E-cursus (jaren 70). Ach ja...
Louis


Plaats reactie