EF50 en start wo2

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Jacob Bothof »

Hoi Louis,
met die K band, bedoel je daar de Surinaamse kousenband mee :lol: :lol:
Jacob

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Sparks316 »

Je zou het bijna gaan denken. Misschien is S-band dan wel Surinaamse band of Steel band.
K-band wordt voornamelijk in MIL toepassingen gebruikt, zie bv. https://www.radartutorial.eu/07.waves/W ... es.en.html

Daarbij zijn natuurlijk de radars die ook (tegelijkertijd) hoogte kunnen bepalen op 1 antenne, dus zonder dat er een tweede antenne nodig is om dat weer te kunnen doen. Wel interessant maar ook mijn pakkie-aan niet meer 8)
Louis
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Jacob Bothof »

Sorry hoor, als vetputter had en heb ik totaal geen verstand van brugapparaten :wink:
behalve als de mekaniek van de telegraaf niet goed werkte kwam ik wel eens zo hoog boven :)
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Sparks316 »

Waar ik al bang voor was, Ferry leest natuurlijk toch mee en mailde me met dit epistel:
Hierbij wat gegevens:

https://www.dos4ever.com/EF50/EF50.html#war

Zie ook Epiloog

Watson-Watt also explained how important the shipment of the EF50 tubes
and the fabrication tools had been for the successful deployment of
Radar during the first phases of the war. During the war the
Mullard/Philips plants produced no less than 40% of all the British
radio tubes. In Watson-Watt’s words: ‘the EF50, with its for that time
exceptional performance, contributed significantly to the success in the
Battle of Britain.’


https://www.dos4ever.com/EF50/letter_Tromp.htm

Being the responsible manufacturer in Eindhoven, I followed up Mr.
Robert Watson-Watt’s request and the complete shipment of everything
took place in the night of 9-10 May when the Germans invaded our
country. The steamer of the “Zeeland” Steamer Company which was carrying
the machinery, Tools and Components on board was bombarded by German
fighters, but not hit and the consignment arrived safely in Harwich. Of
course when the shipment was made after frantic efforts to speed up all
supplies we did not know that we would be invaded on the same day of May
the 10th, and it was sheer good luck that the shipment was made just
before the invasion and that it could reach England safely.

Ze hebben dus pure mazzel gehad!
Daar sluit ik me graag bij aan. Ook hier wordt niet echt duidelijk met welk schip de spullen vervoerd zijn :?
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: EF50 en start wo2

Bericht door jdbvos »

In NL is dat schip (of schepen, dat kan natuurlijk ook) in alle geheimzinnigheid geladen, dus geen wonder dat er hier niet veel bekend is hierover... Misschien dat Philips zelf dit in eoa archief heeft zitten...
Maar in GB was die aankomst niet in nevelen gehuld, misschien heeft het daar zelfs wel in een plaatselijk blad gestaan. Goed nieuws was welkom en vanwege de moraal zelfs gewenst !
Dus je zou toch denken dat eoa ambtenaar in de veronderstelling dat "It'll be all over by Xmas" en er nog een importrekeningetje verstuurd moest kunnen worden, het eea keurig in de annalen heeft verwerkt....
We blaffen bij de verkeerde boom, denk ik...
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Sparks316 »

jdbvos schreef: 06 nov 2019 20:17 We blaffen bij de verkeerde boom, denk ik...
Jan, dat zal ongetwijfeld. Maar het bos is errug groot en Google helpt niet altijd en zeker niet altijd goed.
Als ik zoek op "AWM" dan krijg ik meer hits waar "AVM" instaat dan andere. Dus waar moet je zoeken? Maatschappij Zeeland in de oorlogsjaren?
Ik heb al bij "Philips in de oorlogsjaren" gezocht, bij "ontwikkeling radar", bij "EF50", affijn er is van alles te bedenken. En dan hoop je maar dat Google een beetje mee wil werken...
Maar we komen er vast nog een keertje uit :mrgreen:
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Roy »

Zijn de zusterschepen "Prinses Beatrix" en "Koningin Emma" geen goede kanshebbers ?.
Zij hebben gedurende de W.O.II zeer goede diensten aan de geallieerde zijde bewezen. Bovendien, ze liepen als de brandweer !. Zo'n 21 knopen dienstsnelheid was toch ongekend hoog in die tijd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: EF50 en start wo2

Bericht door renirie »

EF50-wikipedia geeft deze uitleg.
Op 13 mei de dag voordat de Duitsers Rotterdam afvlakken ontsnapten leden van de Philips familie samen met de nl regering met de Britse torpedonager hms windsor met een kleine houten doos met de industriële diamanten matrijzen om de fijne wolframdraden in de kleppen te maken.

Mvg

Hennie
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Jinny »

Dat waren de trekdiamanten, dat zijn niet de machines en de buisvoeten plus buizen.
Die zijn met iets groters vervoerd.
Beatrix of Emma.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: EF50 en start wo2

Bericht door Sparks316 »

renirie schreef: 06 nov 2019 21:39 EF50-wikipedia geeft deze uitleg.
... om de fijne wolframdraden in de kleppen te maken.
Haha, weer zo'n fijne Google-vertaling. Ze bedoelen hier de buizen, in het engels heet dat valves. Maar Google vertaalt dat dan weer met kleppen :lol:
Ga zo door Mr. Zuckerberg, je wilde ons toch ook aan een nieuwe wereld-munteenheid helpen?

De Emma of de Beatrix. Wie vindt de ladinglijsten van 9 mei 1940 richting Harwich?
Louis


Plaats reactie