Het spoor
Re: Het spoor
Prachtig nieuws; dank Paul.
Benieuwd naar het vervolg.
Benieuwd naar het vervolg.
Re: Het spoor
De busbrug over het emplacement in Zwolle heeft een prijs voor ingenieurs gewonnen. Mooi werk.
Hier het bericht uit De Swollenaer van vandaag.
Groet, Paul G.
Hier het bericht uit De Swollenaer van vandaag.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Mooie brug, maar je kan spontaan er een zwabberziekte aan overhouden.
Het leven is geen facebook
Re: Het spoor
Ik denk dat men heeft moeten woekeren met de beschikbare ruimte.
M.a.w. ik denk dat men die lange bochten er in aangebracht heeft om hoogte te kunnen winnen en weer te kunnen dalen.
Mooi stukkie engineering trouwens !.
m.v.g., Roy
M.a.w. ik denk dat men die lange bochten er in aangebracht heeft om hoogte te kunnen winnen en weer te kunnen dalen.
Mooi stukkie engineering trouwens !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Het spoor
Zou Willem de Zwijger hier nog gebruik van hebben gemaakt
Jan van der Pluijm
groetenJan van der Pluijm
Re: Het spoor
Even een paar grote stappen terug...
Want SM 90 werd toch wel heel negatief afgeschilderd. Het klopt dat het spul veel defecten vertoonde en daarom in de buurt van de werkplaats Zwolle werd gehouden, daarin heeft Jinny helemaal gelijk, maar die defecten hadden wel een reden/oorzaak.
SM 90 was het ontwerp voor de toekomstige vervanger van mat. 64 (plan T/V) en week zowel qua constructie als techniek behoorlijk af van alles wat NS tot dan toe had aangekocht.
Het materieel was 30cm breder dan tot dan toe gebruikelijk, dit om meer binnenruimte te krijgen zodat de 2e klas banken in een 2+3 opstelling geplaatst konden worden (later is dit teruggebouwd naar 2+2 na klachten van de reizigers) Om te zorgen dat het materieel toch binnen het omgrenzingsprofiel bleef ontstond de karakteristieke knik in de zijwand en werd de zijdelingse beweging van de bak t.o.v. hart spoor technisch begrensd.
Daarnaast was het het eerste materieel met draaistroommotoren en dud een draaistroom tractie-installatie met ED rem.
Tijdens het proefbedrijf met de protoserie van 9 treinstellen, nam de vervoersvraag sterk toen, o.a. door de invoering van de OV studentenkaart.
Dit heeft tot het besluit geleid om te kiezen voor snel leverbare dubbeldeks treinstammen met rijtuigen van Talbot en locomotieven van Alsthom (serie 1700).
Toen er daar eenmaal genoeg van afgeleverd waren was de serie in oneconomisch buitenbeentje en is besloten om ze uit dienst te nemen.
Ook was het op dat moment de verwachting dat er geen nieuw enkeldeks materieel meer besteld zou gaan worden dus doorontwikkeling ook niet nodig was.
Later is men op dit besluit teruggekomen, met SLT, Flirt, SNG en ICNG tot gevolg.
De resultaten van de SM 90 proeven zijn niet helemaal voor niets geweest. De verbrede bakken hebben model gestaan voor het DM 90, waarmee de Wadlopers en Plan U vervangen zijn en de tractie installatie heeft model gestaan voor die van het IRM.
DM 90 heeft wat dat betreft een betere reputatie dan de Beelen (serie 2600)
Want SM 90 werd toch wel heel negatief afgeschilderd. Het klopt dat het spul veel defecten vertoonde en daarom in de buurt van de werkplaats Zwolle werd gehouden, daarin heeft Jinny helemaal gelijk, maar die defecten hadden wel een reden/oorzaak.
SM 90 was het ontwerp voor de toekomstige vervanger van mat. 64 (plan T/V) en week zowel qua constructie als techniek behoorlijk af van alles wat NS tot dan toe had aangekocht.
Het materieel was 30cm breder dan tot dan toe gebruikelijk, dit om meer binnenruimte te krijgen zodat de 2e klas banken in een 2+3 opstelling geplaatst konden worden (later is dit teruggebouwd naar 2+2 na klachten van de reizigers) Om te zorgen dat het materieel toch binnen het omgrenzingsprofiel bleef ontstond de karakteristieke knik in de zijwand en werd de zijdelingse beweging van de bak t.o.v. hart spoor technisch begrensd.
Daarnaast was het het eerste materieel met draaistroommotoren en dud een draaistroom tractie-installatie met ED rem.
Tijdens het proefbedrijf met de protoserie van 9 treinstellen, nam de vervoersvraag sterk toen, o.a. door de invoering van de OV studentenkaart.
Dit heeft tot het besluit geleid om te kiezen voor snel leverbare dubbeldeks treinstammen met rijtuigen van Talbot en locomotieven van Alsthom (serie 1700).
Toen er daar eenmaal genoeg van afgeleverd waren was de serie in oneconomisch buitenbeentje en is besloten om ze uit dienst te nemen.
Ook was het op dat moment de verwachting dat er geen nieuw enkeldeks materieel meer besteld zou gaan worden dus doorontwikkeling ook niet nodig was.
Later is men op dit besluit teruggekomen, met SLT, Flirt, SNG en ICNG tot gevolg.
De resultaten van de SM 90 proeven zijn niet helemaal voor niets geweest. De verbrede bakken hebben model gestaan voor het DM 90, waarmee de Wadlopers en Plan U vervangen zijn en de tractie installatie heeft model gestaan voor die van het IRM.
DM 90 heeft wat dat betreft een betere reputatie dan de Beelen (serie 2600)
73 es gud dx de pe7eb eric k
Re: Het spoor
Eric,
Dat is mooi verwoord. SM'90 heeft inderdaad toch wel nut gehad, al is het dan niet de beoogde opvolger van Materieel 1964 geworden.
Wat er met DM'90 gaat gebeuren blijft nog afwachten.
Hier een mooi plaatje van de sterkte beproeving van de eerste bak SM'90 bij Talbot in maart 1992.
Groet, Paul G.
Dat is mooi verwoord. SM'90 heeft inderdaad toch wel nut gehad, al is het dan niet de beoogde opvolger van Materieel 1964 geworden.
Wat er met DM'90 gaat gebeuren blijft nog afwachten.
Hier een mooi plaatje van de sterkte beproeving van de eerste bak SM'90 bij Talbot in maart 1992.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Een ander materieeltype van de NS dat ook buiten dienst gaat -na een respectvolle staat van dienst- is de bekende fla-flip Sprinter SGM Plan Y.
Een informatief artikel op Spoorpro, met tevens een z.g. "oogstlijst" met op de markt te brengen treinonderdelen:
NS zet interieur van SGM-Sprinters in de verkoop
Een informatief artikel op Spoorpro, met tevens een z.g. "oogstlijst" met op de markt te brengen treinonderdelen:
NS zet interieur van SGM-Sprinters in de verkoop
Re: Het spoor
Voor diegene die echte liefhebbers zijn, ook een compleet treinstel kan je kopen.
Altijd je eigen trein op tijd, weinig andere al dan niet lastige medereizigers, geen conducteurs, dus lekker zwart reizen, genoeg zitplaatsen, je eigen muziek keihard aanzetten, boeren en scheten laten zonder dat je iemand anders er mee lastig valt.
Kortom een win/win situatie.
Altijd je eigen trein op tijd, weinig andere al dan niet lastige medereizigers, geen conducteurs, dus lekker zwart reizen, genoeg zitplaatsen, je eigen muziek keihard aanzetten, boeren en scheten laten zonder dat je iemand anders er mee lastig valt.
Kortom een win/win situatie.
Het leven is geen facebook
Re: Het spoor
De foto die Piet Bruijns op pagina 46 van dit topic plaatste kwam ik nu bij toeval ook tegen in een artikel over Jansen in een oud spoorblad.Piet Bruijns schreef: ↑05 jun 2013 11:05Even nog een reactie over de wagons Plan K.
Deze wagons werden gereviseerd bij de fa. Jansen te Bergen op Zoom.
De wagons werden met de hand gelakt en om het stof tegen te gaan werd de vloer met water bestrooid.
Ook de biezen werden met een lange sleperspenseel getrokken. Op de werkbriefjes van de schilders stond
dan altijd trots vermeld: "LIJNTREKKEN".!
Niemand mocht er langs lopen, alleen mijn vader staat er met een wakend oog naar te kijken in zijn lange
stofjas en z'n hoed.
Hoe hoger de functie binnen het bedrijf, hoe langer de stofjas!
Het moet halverwege de jaren 50 geweest zijn.
m.v.g.
Piet Bruijns
Daarna hebben we op de pagina 60 e.v. nog informatie uitgewisseld over de door zijn vader ontworpen sproeiwagens.
Hier een plaatje van de laatste sproeiwagen die op 4 april 1990 onderhoud kreeg in Bergen op Zoom.
Zo te zien moeten er nieuwe assen onder.
Momenteel is deze wagen in het bezit van de VSM in Beekbergen.
Groet, Paul G.