Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp. Dus graag wat toelichting. Op welke componenten moest toen bespaard worden?
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Paul, op alles waarop bespaard kon worden. Tractiemotoren, chassis, weetikveel.
De loks waren bestemd om reizigerstreinen te trekken, daarvoor hadden ze ook een verwarmingsgenerator aan boord staan die iets van 7 rijtuigen van verwarming kon voorzien.
Maar ook op een fatsoenlijke koelinstallatie moest zo nodig bespaard worden, al is het maar op gewicht. Vergeet niet dat in die tijd de NS dicteerde, en niemand anders. Zo willen wij het en zo moet het dus. Terwijl ze met DE traktie nog nauwelijks ervaring hadden, want ze hadden eerder alleen maar stoom gehad. Dus hun ingenieurs etc. hadden ook daar alleen maar ervaring in
Ik citeer even het boek van Henken:
"In de jaren vijftig werd bij het Zwitserse Sulzer met stomme verbazing kennis genomen van deze beschamende constructie (bedoeld is de dieselmotor) en terugkijkend is het niet overdreven te stellen dat het beter was geweest wanneer de serie 2600 met de langzaamdraaiende Stork-Thomassen-motor nooit gebouwd was."
De loks waren bestemd om reizigerstreinen te trekken, daarvoor hadden ze ook een verwarmingsgenerator aan boord staan die iets van 7 rijtuigen van verwarming kon voorzien.
Maar ook op een fatsoenlijke koelinstallatie moest zo nodig bespaard worden, al is het maar op gewicht. Vergeet niet dat in die tijd de NS dicteerde, en niemand anders. Zo willen wij het en zo moet het dus. Terwijl ze met DE traktie nog nauwelijks ervaring hadden, want ze hadden eerder alleen maar stoom gehad. Dus hun ingenieurs etc. hadden ook daar alleen maar ervaring in
Ik citeer even het boek van Henken:
"In de jaren vijftig werd bij het Zwitserse Sulzer met stomme verbazing kennis genomen van deze beschamende constructie (bedoeld is de dieselmotor) en terugkijkend is het niet overdreven te stellen dat het beter was geweest wanneer de serie 2600 met de langzaamdraaiende Stork-Thomassen-motor nooit gebouwd was."
Louis
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dan heb ik het toch goed begrepen.
Groet, Paul G.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
gr.Bas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Een aantal afbeeldingen van de machinekamer van de Nijkerk van de VNS, bwj. 1958 sloop 1982 uitgerust met een 6 cil. Stork Hotlo van 7200 p
gr. Bas
gr. Bas
- Bijlagen
-
- mk06.jpg (39.85 KiB) 1676 keer bekeken
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Prachtig al die foto 's van de Stork Hotlo en dan die foto van dat meterbord van de Doxford met de machinist en dat heerlijke werkpak.
Groet,Jan
Groet,Jan
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En het was ook nog een echte Hengelose Hotlo
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren ea,
Even tussendoor en terugkomend op een eerder geplaatst item.
Kwam in een voormalig studieboek ook nog wat motoren plaatjes met werkings uiteenzettingen tegen.
Zo ook dit plaatje/tekening van Dubbelwerkende Stork Hesselmann 2-slag motor.
Deze tekening dus sterke gelijkenis vertoond met het door V en D van een tekening gefotografeerde plaatje wat hij op pag.181, dated 01-09-2019
heeft geplaatst.
Deze nu door mij geplaatste weergave is een tekening met stuksbenaming en kan Klaas B. ook gelijk zien waar de aanzetklep is gemonteerd.
Was hij natuurlijk inmiddels al ruimschoots achter gekomen, maar toch nog even voor de volledigheid.
Gr. Koos
Even tussendoor en terugkomend op een eerder geplaatst item.
Kwam in een voormalig studieboek ook nog wat motoren plaatjes met werkings uiteenzettingen tegen.
Zo ook dit plaatje/tekening van Dubbelwerkende Stork Hesselmann 2-slag motor.
Deze tekening dus sterke gelijkenis vertoond met het door V en D van een tekening gefotografeerde plaatje wat hij op pag.181, dated 01-09-2019
heeft geplaatst.
Deze nu door mij geplaatste weergave is een tekening met stuksbenaming en kan Klaas B. ook gelijk zien waar de aanzetklep is gemonteerd.
Was hij natuurlijk inmiddels al ruimschoots achter gekomen, maar toch nog even voor de volledigheid.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- DW Stork-Hesselman 2-slag motor.jpg (212.28 KiB) 1473 keer bekeken
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Bedankt Koos, mooie tekening. Ik had het inmiddels gevonden. Blijft heel apart, helaas nooit met dubbelwerkende motoren mogen varen. Ik heb momenteel deel 1 van "Heel Hengelo trilt" aan het lezen. Heel interessant en zonde, dat dit bedrijf niet meer bestaat.
Grt. Klaas.
Grt. Klaas.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dag allemaal,
ik heb nog in mijn bezit ouwe boeken van de jaren veertig met scheepsdieselmotoren erin, met ook toen op de vroegere motoren de inspuiting met perslucht gebeurde en niet met een injectiepomp.
Zal deze opzoeken en enkele foto's hier plaatsen.
ik heb nog in mijn bezit ouwe boeken van de jaren veertig met scheepsdieselmotoren erin, met ook toen op de vroegere motoren de inspuiting met perslucht gebeurde en niet met een injectiepomp.
Zal deze opzoeken en enkele foto's hier plaatsen.