Doxford Scheepsmotor
Re: Doxford Scheepsmotor
Doppie,
Hier nog wat meer informatie over de K.N.S.M. Schepen met DOXFORD’S:
search.php?keywords=Knsm+Doxford+&t=1221&sf=msgonly
GROET
ALFONS
Hier nog wat meer informatie over de K.N.S.M. Schepen met DOXFORD’S:
search.php?keywords=Knsm+Doxford+&t=1221&sf=msgonly
GROET
ALFONS
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
L.S.
Terugkomend op deze bijdrage van Koosn over de carter verlichting bij Doxford
(((Wel heel bijzonder om te zien dat deze motoren ook voorzien waren van carterverlichting.
Om op het wacht rondje ook goed (???) het Carter te kunnen inspecteren, deed je deze patrijspoort in het Carter even open en zag je alles mooi draaien. Het nut daarvan begrijp ik na bijna 60 jaar nog steeds niet.)))
Aangezien ik niet heb gevaren bij van Ommeren met Doxford’s bij Wilton-Fijenoord gebouwd heb ik informatie gevraagd aan de garantie Wtk bij WF.
Ook door Wilton gebouwde motoren hadden GEEN carterverlichting.
De 2 Doxford’s waarmede ik heb gevaren bij van Ommeren waren beiden in Engeland gebouwd en hadden ook geen Carter verlichting.
Voor zover mij bekend kwam dat ook niet voor bij de vele licenties die Doxford’s bouwden, uitsluitend bij SUN.
Mij is niet bekend of bij alle Sun-Doxford’s Carter verlichting is ingebouwd.
Inderdaad lijkt het mij ook niet verstandig - ook als was het in die tijd 110 V gelijkstroom.
Wat de kijkglazen betreft werden voor zover ik weet ook nooit tijdens de wacht geopend.
Had ook weinig zin.
Het enigste nut was, als je een lekke bocht had van de slingerpijpen voor koeling van de onderzuiger, dan zag je meteen water druppels op het glas
Even daarna kwam er al een melkachtige substantie uit de smeerolie separator.
Direct stoppen en lekkage verhelpen was de beste oplossing
Het hele karwei duurde ander half uur
Tot zover
Groet
Alfons.
Terugkomend op deze bijdrage van Koosn over de carter verlichting bij Doxford
(((Wel heel bijzonder om te zien dat deze motoren ook voorzien waren van carterverlichting.
Om op het wacht rondje ook goed (???) het Carter te kunnen inspecteren, deed je deze patrijspoort in het Carter even open en zag je alles mooi draaien. Het nut daarvan begrijp ik na bijna 60 jaar nog steeds niet.)))
Aangezien ik niet heb gevaren bij van Ommeren met Doxford’s bij Wilton-Fijenoord gebouwd heb ik informatie gevraagd aan de garantie Wtk bij WF.
Ook door Wilton gebouwde motoren hadden GEEN carterverlichting.
De 2 Doxford’s waarmede ik heb gevaren bij van Ommeren waren beiden in Engeland gebouwd en hadden ook geen Carter verlichting.
Voor zover mij bekend kwam dat ook niet voor bij de vele licenties die Doxford’s bouwden, uitsluitend bij SUN.
Mij is niet bekend of bij alle Sun-Doxford’s Carter verlichting is ingebouwd.
Inderdaad lijkt het mij ook niet verstandig - ook als was het in die tijd 110 V gelijkstroom.
Wat de kijkglazen betreft werden voor zover ik weet ook nooit tijdens de wacht geopend.
Had ook weinig zin.
Het enigste nut was, als je een lekke bocht had van de slingerpijpen voor koeling van de onderzuiger, dan zag je meteen water druppels op het glas
Even daarna kwam er al een melkachtige substantie uit de smeerolie separator.
Direct stoppen en lekkage verhelpen was de beste oplossing
Het hele karwei duurde ander half uur
Tot zover
Groet
Alfons.
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
Dit kon wel eens de laatste bewegende beelden zijn van die prachtige Doxford Motoren.
https://www.youtube.com/watch?v=5k6sOQLKuro
Gemaakt tijdens de laatste reis van de Princess Daphne (ex Port Sydney) gemaakt in 2014.
Genieten!
Robert
https://www.youtube.com/watch?v=5k6sOQLKuro
Gemaakt tijdens de laatste reis van de Princess Daphne (ex Port Sydney) gemaakt in 2014.
Genieten!
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Doxford Scheepsmotor
Als elec zie ik een hoop slangen en scharnierpunten.
Dat betekent meestal een hoop werk.
Maar het is wel een mooi gezicht
Dat betekent meestal een hoop werk.
Maar het is wel een mooi gezicht
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Doxford Scheepsmotor
De “allerlaatste” nog draaiende Doxford in een schip is echter in het boorschip de “ABAN ICE”, ex “JEAN SCHNEIDER” welke in Frankrijk was gebouwd.
Dit schip opereert op het ogenblik in de Arabische Zee met thuishaven Mumbay
Op de vorige pagina 132 meer gegevens van dit schip
En nog een eigengemaakt video van foto’s
https://youtu.be/sQ-1nV6cE7k
Dit schip opereert op het ogenblik in de Arabische Zee met thuishaven Mumbay
Op de vorige pagina 132 meer gegevens van dit schip
En nog een eigengemaakt video van foto’s
https://youtu.be/sQ-1nV6cE7k
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
Altijd prachtig om dat spul te zien bewegen.
Er zijn twee motoren en twee mannen die elk een motor bedienen, een doet dat tamelijk nerveus terwijl de ander dat rustig doet.
Ongetwijfeld een prachtig stuk vakwerk om zoiets in elkaar te knutselen, helaas heb ik nooit begrepen waarom een eenvoudige dieselmotor zo ingewikkeld moest worden in uitvoering.
We hadden het er al eens vaker over, vergeleken met andere diesels uit dezelfde periode heeft een Doxford enorm veel bewegende delen , assen en lagers en dat heeft allemaal aandacht nodig.
Nou ja in die tijd was het druk met personeel in de machinekamer, in 1960 werd daar al driftig in gesneden.
Mijn laatste reisje liep ik alleen met een Chinees die al de zaken moest doen die anders de 5 de wtk deed plus het handlanger gebeuren.
Met een beetje mazzel liep er een leerling wtk mee.
Dan had je het rustig als er een degelijke Sulzer stond te huppelen
Er zijn twee motoren en twee mannen die elk een motor bedienen, een doet dat tamelijk nerveus terwijl de ander dat rustig doet.
Ongetwijfeld een prachtig stuk vakwerk om zoiets in elkaar te knutselen, helaas heb ik nooit begrepen waarom een eenvoudige dieselmotor zo ingewikkeld moest worden in uitvoering.
We hadden het er al eens vaker over, vergeleken met andere diesels uit dezelfde periode heeft een Doxford enorm veel bewegende delen , assen en lagers en dat heeft allemaal aandacht nodig.
Nou ja in die tijd was het druk met personeel in de machinekamer, in 1960 werd daar al driftig in gesneden.
Mijn laatste reisje liep ik alleen met een Chinees die al de zaken moest doen die anders de 5 de wtk deed plus het handlanger gebeuren.
Met een beetje mazzel liep er een leerling wtk mee.
Dan had je het rustig als er een degelijke Sulzer stond te huppelen
Re: Doxford Scheepsmotor
...en wat mij nou ineens opviel: die nokkenassen worden gesmeerd mbv Staufferpotjes
Oost, west...ook best
Re: Doxford Scheepsmotor
Van v+d:
“Altijd prachtig om dat spul te zien bewegen.
Er zijn twee motoren en twee mannen die elk een motor bedienen, een doet dat tamelijk nerveus terwijl de ander dat rustig doet.”
Tja, er waren ook nogal wat handels te bedienen bij deze motor tijdens manoeuvreren. “Kopje er bij”
1) De Telegraaf beantwoorden
2) Priming pomp bijzetten en druk in de commonrail in de gaten houden, ongeveer 250 bar is voldoende voor manoeuvreren.
3) Omkeerhandel in de juiste stand plaatsen, om de voorste nokkenas in de juiste stand te verschuiven zodat de juiste nokken op hun plaats staan. (Aanzetnokken en brandstofnokken die de verstuivers mechanish bedienen.)
4) Aanzethandel bedienen en tegelijkertijd brandstofhandel naar voren plaatsen. (Niet te ver anders vliegen de ontlastkleppen open, omdat de motor nog te weinig omwentelingen heeft en de druk in de cylinder te hoog oploopt
5) Ondertussen de primingpomp stoppen, brandstofdruk in commonrail bijregelen, max 400 bar, en de motor uit het kritish toerental houden, wat bij een Doxford in het manoeuvreergebied lag.
Als er dan wat snel orders achter elkaar komen en je hebt nog weinig manœuvreer ervaring met deze motor Ben je blij dat het “Finished with Engines” is of Volle kracht zee snelheid
En wat die STAUFFERVETPOTJES betreft, dat was zo voor de nokkenaslagering, geen potjes maar de grootste maat STAUFERVETPOTTEN.
Tot zover
Alfons
“Altijd prachtig om dat spul te zien bewegen.
Er zijn twee motoren en twee mannen die elk een motor bedienen, een doet dat tamelijk nerveus terwijl de ander dat rustig doet.”
Tja, er waren ook nogal wat handels te bedienen bij deze motor tijdens manoeuvreren. “Kopje er bij”
1) De Telegraaf beantwoorden
2) Priming pomp bijzetten en druk in de commonrail in de gaten houden, ongeveer 250 bar is voldoende voor manoeuvreren.
3) Omkeerhandel in de juiste stand plaatsen, om de voorste nokkenas in de juiste stand te verschuiven zodat de juiste nokken op hun plaats staan. (Aanzetnokken en brandstofnokken die de verstuivers mechanish bedienen.)
4) Aanzethandel bedienen en tegelijkertijd brandstofhandel naar voren plaatsen. (Niet te ver anders vliegen de ontlastkleppen open, omdat de motor nog te weinig omwentelingen heeft en de druk in de cylinder te hoog oploopt
5) Ondertussen de primingpomp stoppen, brandstofdruk in commonrail bijregelen, max 400 bar, en de motor uit het kritish toerental houden, wat bij een Doxford in het manoeuvreergebied lag.
Als er dan wat snel orders achter elkaar komen en je hebt nog weinig manœuvreer ervaring met deze motor Ben je blij dat het “Finished with Engines” is of Volle kracht zee snelheid
En wat die STAUFFERVETPOTJES betreft, dat was zo voor de nokkenaslagering, geen potjes maar de grootste maat STAUFERVETPOTTEN.
Tot zover
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
Waarbij andere motoren simpeler te bedienen waren.
Engels en hopeloos achter gaan lopen.
Zit een beetje in hun aard denk ik.
Engels en hopeloos achter gaan lopen.
Zit een beetje in hun aard denk ik.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Doxford Scheepsmotor
Ach Jinny, na mijn vaartijd heb ik aan de wal gewerkt en kwam daarbij nog al eens in Engelse veevoederfabrieken.
Wij probeerden daar de productie wat te automatiseren en te stroomlijnen, helaas had men destijds geen belangstelling in automatisering.
In ieder geval niet om de factor arbeid naar beneden te brengen, reden was dat arbeid goedkoop was en er (ongeschoolde) arbeiders genoeg beschikbaar waren.
Wel was er belangstelling in kwaliteitsverbetering maar zonder automatisering blijf je in hoge mate van mensen en hun vakkennis afhankelijk.
Dus uit Engeland waren wij gauw vertrokken
Daarna ging ik mijn geluk zoeken o.a. in Mexico en Korea en ja velen hebben wij daar fietsen geleerd en nu kunnen ze fietsen en wordt het lastig om ze voor te blijven
Wij probeerden daar de productie wat te automatiseren en te stroomlijnen, helaas had men destijds geen belangstelling in automatisering.
In ieder geval niet om de factor arbeid naar beneden te brengen, reden was dat arbeid goedkoop was en er (ongeschoolde) arbeiders genoeg beschikbaar waren.
Wel was er belangstelling in kwaliteitsverbetering maar zonder automatisering blijf je in hoge mate van mensen en hun vakkennis afhankelijk.
Dus uit Engeland waren wij gauw vertrokken
Daarna ging ik mijn geluk zoeken o.a. in Mexico en Korea en ja velen hebben wij daar fietsen geleerd en nu kunnen ze fietsen en wordt het lastig om ze voor te blijven