Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door andrekik »

Een soortgelijk smeerolie probleem werd de El Faro noodlottig. Zie topic "De ramp met de El Faro".
Live life to the fullest!

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jinny »

Yup, maar daar stond geen MAN in.
Ga nog even zoeken, maar mijn intuïtie zegt dat het een soortgelijke motor is als waar ik aan heb geknutseld.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Roy »

Even opletten hoor !.
De "El Faro" was dan wel in 1975 gebouwd, maar had wel een double compound turbine installatie. Die Yanken hebben heeeeeeeeeeeeeeel lang aan de stoom turbine installaties vastgehouden. :wink:
Mooi bedrijf, maar gezien het brandstof verbruik totaal niet meer van deze tijd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jeroen »

Diesel installatie of stoom installatie maakt in dit geval geen reet uit waar Andre op doelt!
Smeerolie peil gevaarlijk laag houden is in beide gevallen de oorzaak van een black-out waarbij de een helaas vergaan is en de ander met heel veel geluk (net over de rotsen heen geslingerd ipv erop) behouden is gebleven.
En als je dus het peil laag houdt maakt het ook geen bal uit of er een M.A.N./M.A.K./Wartsila/Sulzer/B&W of wat voor motor of tandwielkast er dan ook in staat, je gaat of problemen krijgen met lucht aanzuigen of je gaat problemen krijgen door vuil wat los gebeukt wordt en je filters dicht gaan slaan, zowel in je diesel als in je evt tandwielkast.
Zowieso snap ik niet waarom je het smeerolie peil zo laag zou willen houden ik kan echt geen enkele reden bedenken die het rechtvaardigt om het zo laag te houden.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Oh, ik wel, Jeroen...
Je moet het puur zakelijk zien, zoals alle managers dat doen....
Je stopt zo weinig geld als wettelijk mogelijk is in je verdienmodellen, en verzekert het zo hoog mogelijk...
Dan kun je bijna de klok gelijkzetten op wat gaat gebeuren, en verdien je een nieuw verdienmodel terug via de verzekering, inclusief het in de tussentijd verlies aan inkomen.... "Je moet je resources uitknijpen tot de laatste druppel"....
En die mensen aan boord ? "mwoah...trek je gewoon een nieuw blik met 'handjes' open..."
Het milieu ?? Zoals in die hele ouwe de reclame: "...ik kom uit een voortreffelijk milieu ! "

Zaken, zijn en blijven zaken, Jeroen. Het gaat om geld ! En niet over bijzaken als levens of milieu: die kosten geld...

Een halve eeuw geleden werd mij dat duidelijk gemaakt door de destijdse chef technische dienst van rederij Noordlijn/Equator, aan wie ik aantoonde dat ik onderdelen nodig had voor een op-z'n-laatste-benen-lopende (belangrijke) pomp (ik meen dat er 1 koelwaterpomp was, met een ballastpomp als back-up, maar ik ben niet zeker meer van dat het een koelw.p. was), en waarvoor tot mijn afgrijzen helemaal geen onderdelen voor aan boord wáren....
Hij was het met me eens dat de patient op sterven lag, maar ik kreeg de onderdelen niet !
De dialoog ging als volgt:
"Man, je ziet toch dat die pomp op het punt van instorten staat ?"
"Ja, maar hij is nu niet stuk."
"...volgende week wél...en dan ? Sleepbootje, maar ??"
"Allemaal verzekerd... en die betaalt dan"
"En wij dan intussen ? En daarbij: je verzekeringspremie gaat gigantisch omhoog omdat ze dáár ook niet gek zijn"
"Ja, Jan.... En dat is aftrekbaar van de belasting"

Einde discussie....
We vertrokken vanuit IJmuiden, en werden idd met 2 kapotte pompen Newhaven binnen gesleept, waar een busje met onderdelen stond te wachten.
Met 1 pomp draaiend en de reservepomp nog in reparatie vertrokken we een halve dag later weer.
Ik heb bij die club (een onderdeel van de nog altijd bestaande Schöning Intersee uit Haren Ems) nog wel meer van dergelijk akkefietjes meegemaakt, zodat ik besloot tegen de personeelschef te zeggen "Mij niet meer bellen..."
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Co »

Beste mede kombuizers,

Mischien hoort dit thuis bij het andere topic "Dieselmotoren"? maar wil het hier plaatsen omdat het over laag sump peil gaat.
Voor mee lezende wtk's wil ik melding maken van het feit het varen met lage sumps ook vanwege een andere reden verkeerd is.
Als je beseft dat de smeerolie ook zorgt voor het koelen van de (trunk)zuigers, dan wordt bij een kleiner oliebad (hoeveelheid in de sump) de thermische belasting hoger en daardoor de kans op cokes vorming in de zuigerkronen en inbranden groter.
We hebben een mal, te diepe inbranding betekent afkeur, dus nieuwe kronen = geld, naar de oorzaak wordt niet verder gekeken .
"O dat komt door vanadium in de brandstof" en we gaan over tot de orde van de dag...
Meer olie in de sump = betere thermische huishouding in de zuigerkronen en bijgevolg minder inbranding.
Helaas is een van mijn stokpaardjes. :wink:

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jeroen »

Jan, vanuit managers oog punt snap ik het.

Van die wtk's op die wo/wo-er niet. Als je in de vliegende storm nog 3m3 per motor moet gaan bij supleren heb je het volgens mij niet begrepen.
Naast het overduidelijke wat ik eerder al gaf komt ook het punt van Co er bij, en dan hebben we het nog niet eens over de snelle veroudering van de smeerolie, je zal dus ook veel eerder moeten gaan vervangen.

Verkeerde zuinigheid op zoveel punten. Ik vraag me ook af of een verzekerings maatschappij wel uitbetaald als je zoveel minder smeerolie in je motor gooit als de fabrikant voorschrijft.
Op de Viking Sky werd het niveau gehouden tussen de 28 en 40% terwijl M.A.N. 68 tot 75% voorschrijft. Ze hebben dus gewoon maar de helft van de voorgeschreven olie in die motor gehad. Dat is dus in mijn ogen niets anders dan grove nalatigheid....

Maar goed ik heb als 2de die discussie ook vaak genoeg gehad met een oost-blok meester en er zullen idd nog genoeg zijn die niet beseffen dat een te laag smeerolie niveau veel schadelijker is als een te hoog niveau.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Ik ben het helemaal met je eens Jeroen. Zo zie ik dat idd óók !
Maar wij zijn wtk'n, met het welzijn van schip, installatie, en mensen voor ogen...
Maar die worden, samen met het gezag, verantwoordelijk gemaakt, ontslagen en opgesloten.
Het geld in de zakken van de rederij en aandeelhouders (en dat kunnen heel goed ook de verzekeraars zijn), en financieel, politiek én juridisch, is alles 'according to plan' gegaan.... Case happily closed, kom op met die sjampie.
Ik heb ooit een hele goeie, oudere 2e, na veel gepraat eindelijk zover gekregen dat hij wel promotie zou accepteren, en gaf dat ook door aan de rederij. Toen kreeg ik te horen dat dat niet kon, want hij had teveel 'akkefietjes' op z'n naam staan. De chef TD liet me de lijst zien...
Op dat moment werd hij weggeroepen voor iets, wat mij de gelegenheid gaf eens verder te bladeren in de lijst. Zelfs ik kwam er op voor, met "akkefietjes" van schepen waar ik niet eens op gevaren had !!
Toen hij terugkwam sprak ik hem daarop aan, en kreeg als antwoord dat dat overal zo gebeurde, en het was alleen maar een "human error"-verhaal voor de verzekeringen.... En omdat die 2e zo vaak promotie had geweigerd, werd hij de standaard sheepgoat….
Zó werkt dat Jeroen. Wij, in al onze onschuld, hebben verzekeringstechnisch hele dossiers toegeschreven gekregen, waarvan de verzekeringen heus wel op de hoogte waren...
Maar zolang er maar een persoon bij staat, is de rederij en de verzekeringsmaatschappij weer gedekt en zéér tevreden met zichzelf.
Alleen kostte die file die 2e wél z'n verdiende promotie, want hij kwam uiteraard niet door de ballotagecommissie van de verzekering...
Ook vroeger scheen dat veelvuldig te zijn gebeurd met 2e's die hun C (of voor stuurlui hun S1) niet haalden: dat waren de ideale zondebokken....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Co »

jeroen schreef: 15 nov 2019 15:55 Verkeerde zuinigheid op zoveel punten. Ik vraag me ook af of een verzekerings maatschappij wel uitbetaald als je zoveel minder smeerolie in je motor gooit als de fabrikant voorschrijft.
Op de Viking Sky werd het niveau gehouden tussen de 28 en 40% terwijl M.A.N. 68 tot 75% voorschrijft. Ze hebben dus gewoon maar de helft van de voorgeschreven olie in die motor gehad. Dat is dus in mijn ogen niets anders dan grove nalatigheid....
Maar goed ik heb als 2de die discussie ook vaak genoeg gehad met een oost-blok meester en er zullen idd nog genoeg zijn die niet beseffen dat een te laag smeerolie niveau veel schadelijker is als een te hoog niveau.
Helemaal mee eens Jeroen! :!:
Maar ja, ergens in de vorige eeuw hebben de techneuten het verloren van de pennelikkers, en waar de visie ontbreekt grijpen de boekhouders de macht.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Koos »

jeroen schreef: 15 nov 2019 15:55 Verkeerde zuinigheid op zoveel punten. Ik vraag me ook af of een verzekerings maatschappij wel uitbetaald als je zoveel minder smeerolie in je motor gooit als de fabrikant voorschrijft.
Heren ea,
Heb ook nog een poosje in die bedrijfstak rondgelopen en de meest vreemde dingen daarin meegemaakt.
Was dus acterende namens Assuradeuren, zijnde Expertise uitoefening?
Van tegoedertrouw tot aan malversaties waarbij men oa. moedwillig een motor in de prak liet lopen om maar een nieuwe te kunnen claimen.
(zeevaartpolis, zijnde nieuw voor oud).
Zou daar nog best een poosje over uit kunnen wijden.
Maar omtrent het Quote item:
Is / was het dus zo, in ieder geval in mijn tijd, en zal dat nog wel zo zijn dat: "Negligence of crew", "Zijnde "Nalatigheid van bemanning" (waar het dan altijd op neer draait, ongeacht of dit van boven is opgedragen), ten alle tijde is meeverzekerd.
Alleen gaat na zovele "bakkies", net als bij je auto, de premie omhoog.
Waarvan acte.
Gr. Koos


Plaats reactie