Toen geluk nog heel gewoon was
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Mart, in de Canada (1956) stond een Brons 4ED, 4 tact 220 pk.
En in de Canada (1948) stond een Stork H.O. 6x35/60 van 650 pk.
En in de Canada (1948) stond een Stork H.O. 6x35/60 van 650 pk.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Weet je zeker dat het niet Andersom was.....lijkt me zoveel pk voor de ouwe Canada, en zo weinig voor die jongere.Ik wacht nog op antwoord van Jan d v Vos,die moet bij de bouw met z'n neus er op hebben gestaan,als zoon van de scheepsbouwer .Was een makkie geweest om die vaststaanden Brons schoon te krijgen , 4 bouten van de cilindermantel los en de takel er boven,maar ik zag toen de overhaal somber in. Bedankt voor het mee zoeken.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Ome @Mart hieronder de gegevens uit verschillende bronnen.
CANADA 1948
Motor = 4T 6 cil. Stork (350x600) 650 rpk – 11,5 knopen
Technical Data
Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Nr. 4933 Type HO63560 (350x600)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
CANADA 1956
Motor = 4T 4 cil. App.Brons (290x450) 220 rpk – 8 knopen
Technical Data
Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10229 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
CANADA 1948
Motor = 4T 6 cil. Stork (350x600) 650 rpk – 11,5 knopen
Technical Data
Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Nr. 4933 Type HO63560 (350x600)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
CANADA 1956
Motor = 4T 4 cil. App.Brons (290x450) 220 rpk – 8 knopen
Technical Data
Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10229 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
Grtn @Allen
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Mart, ik zal het ongetwijfeld hebben gezien, ben van 1952....
Zoals je weet: een voortreffelijk jaar ! Hoe kan het ook anders....
Maar op m'n 4e liep ik eg nie de bouw te controleren. Zal het best wel hebben gezien, maar kan me er naks van herinneren. Ik liep toen meer in de stuurhut rond, want pa & ma voeren toen nog het water dun...
Maar het staat allemaal in die link die ik je stuurde...
Een van de eerste herinneringen was dat ik op een bankje wist te klauteren, en door een stuurhutraam keek. En me wild schrok: daar kwam een hele staalconstructie met een flinke vaart zowat langszij !
Ma troostte me met te zeggen dat dat de brug van Garnwerd was; we zaten niet meer op zee...en dat bruggen wel vaker heel dichtbij kwamen..
Dat doen bruggen nou eenmaal...
Raar ding, dat geheugen... dat zoiets in je hoofd blijft....We zijn toen ook door de zeesluis van Zoutkamp gekomen, en weet ik niks meer van...
Vroeger, was ik heel goed in het onthouden van dingen. Althans vlgs m'n vader. Die noemde me destijds tegen loodsen en agenten wel eens "da's onze geheelonthouder !"
Kejje nagaan !
Zoals je weet: een voortreffelijk jaar ! Hoe kan het ook anders....
Maar op m'n 4e liep ik eg nie de bouw te controleren. Zal het best wel hebben gezien, maar kan me er naks van herinneren. Ik liep toen meer in de stuurhut rond, want pa & ma voeren toen nog het water dun...
Maar het staat allemaal in die link die ik je stuurde...
Een van de eerste herinneringen was dat ik op een bankje wist te klauteren, en door een stuurhutraam keek. En me wild schrok: daar kwam een hele staalconstructie met een flinke vaart zowat langszij !
Ma troostte me met te zeggen dat dat de brug van Garnwerd was; we zaten niet meer op zee...en dat bruggen wel vaker heel dichtbij kwamen..
Dat doen bruggen nou eenmaal...
Raar ding, dat geheugen... dat zoiets in je hoofd blijft....We zijn toen ook door de zeesluis van Zoutkamp gekomen, en weet ik niks meer van...
Vroeger, was ik heel goed in het onthouden van dingen. Althans vlgs m'n vader. Die noemde me destijds tegen loodsen en agenten wel eens "da's onze geheelonthouder !"
Kejje nagaan !
Oost, west...ook best
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Jan het nadeel van een goed geheugen is dat je ook de slechte herinneringen nog weet.
Het voordeel van een slecht geheugen is dat je denkt dat vroeger alles beter was.
vr.gr Henk
Het voordeel van een slecht geheugen is dat je denkt dat vroeger alles beter was.
vr.gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Bericht door Allen » di nov 12, 2019 2:26 am
@Mart hieronder enkele afbeeldingen van de CANADA - 1948.
De ellende is dat de meeste foto's door PhotoBucket zijn gebrandmerkt.
Maar met enige foefjes zijn die brandmerken te omzeilen.
Gebruikersvoorwaarden eens lezen op www.shipspotters.nl
Bericht door Allen » di nov 12, 2019 2:26 am
@Mart hieronder enkele afbeeldingen van de CANADA - 1948.
De ellende is dat de meeste foto's door PhotoBucket zijn gebrandmerkt.
Maar met enige foefjes zijn die brandmerken te omzeilen.
Gebruikersvoorwaarden eens lezen op www.shipspotters.nl
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Jan op welke Canada heb jij als kleuter gevaar'n.... die met die THEEHUT dus de eerste waar 600 +pk zou ingestaan hebben volgens de gegevens van ALLEN. of de grotere en latere waar maar 220 pk zou hebben ingestaan.De Canada die ik inspecteerde was die met latere.Het praatje wrdt wat langdradig ...maar zo als jullie voorganger zegt '' ik rust niet voor de onderste steen bovenkomt''.Allemaal een prettige zondag ,Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Ik heb nooit op de Canada gevaren, Mart. Dat verhaal was -denk ik- op het potje Neeltje, vlgs pa ook wel "het jachtje van de vloot" genaamd...
Ergens liggen nog foto's van die tijd in de electrodendoos van m'n ouders, maar waar die nu is …??
Hier nog een paar foto van haar met oa m'n ouders, de laatste werd door m'n moeder gemaakt te Kornwerderzand...
Ergens liggen nog foto's van die tijd in de electrodendoos van m'n ouders, maar waar die nu is …??
Hier nog een paar foto van haar met oa m'n ouders, de laatste werd door m'n moeder gemaakt te Kornwerderzand...
- Bijlagen
-
- K008 neeltje.jpg (90.99 KiB) 1310 keer bekeken
-
- K011 neeltje.jpg (95.61 KiB) 1310 keer bekeken
-
- K023 neeltje.jpg (102.02 KiB) 1310 keer bekeken
-
- S003-Neeltje-1.jpg (41.72 KiB) 1310 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Mooie fotoos Jan,het zal wel een raadsel blijven,maar allemaal niet zo belangrijk meer . Het scheepje wat ik inspecteerde was kuis verrot,en dat wou ik mijn vriend niet aanpraten,temeer daar hij mij daar als machinist op wou zetten vermoedde ik, en daar had ik helemaal geen zin in.Ik verdiende zeer goed in dollars als first engineer op dat vracht/koelschip de Carmen A.Dat, bedrag had hij me alzo niet kunnen betalen vermoed ik.Helaas later door toedoen van een agent ''aan de ketting''gelegd tijdens mijn verlof,dus wat anders gezocht,en dat werd de ''BrantPoint'' een in Holland gebouwd vrachtschip met een 2000 pk Werkspoor moter,en daar een paar jaar fijn op gevaren als chief.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook