Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Gert Schouwstra »

Mart, in de Canada (1956) stond een Brons 4ED, 4 tact 220 pk.
En in de Canada (1948) stond een Stork H.O. 6x35/60 van 650 pk.
Gert
- Varen is Leven -

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Weet je zeker dat het niet Andersom was.....lijkt me zoveel pk voor de ouwe Canada, en zo weinig voor die jongere.Ik wacht nog op antwoord van Jan d v Vos,die moet bij de bouw met z'n neus er op hebben gestaan,als zoon van de scheepsbouwer .Was een makkie geweest om die vaststaanden Brons schoon te krijgen , 4 bouten van de cilindermantel los en de takel er boven,maar ik zag toen de overhaal somber in. Bedankt voor het mee zoeken.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4858
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Allen »

Ome @Mart hieronder de gegevens uit verschillende bronnen.

CANADA 1948

Motor = 4T 6 cil. Stork (350x600) 650 rpk – 11,5 knopen

Technical Data
Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Nr. 4933 Type HO63560 (350x600)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1



CANADA 1956

Motor = 4T 4 cil. App.Brons (290x450) 220 rpk – 8 knopen

Technical Data
Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10229 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door jdbvos »

Mart, ik zal het ongetwijfeld hebben gezien, ben van 1952....
Zoals je weet: een voortreffelijk jaar ! Hoe kan het ook anders.... :-D
Maar op m'n 4e liep ik eg nie de bouw te controleren. Zal het best wel hebben gezien, maar kan me er naks van herinneren. Ik liep toen meer in de stuurhut rond, want pa & ma voeren toen nog het water dun...
Maar het staat allemaal in die link die ik je stuurde...

Een van de eerste herinneringen was dat ik op een bankje wist te klauteren, en door een stuurhutraam keek. En me wild schrok: daar kwam een hele staalconstructie met een flinke vaart zowat langszij !
Ma troostte me met te zeggen dat dat de brug van Garnwerd was; we zaten niet meer op zee...en dat bruggen wel vaker heel dichtbij kwamen..
Dat doen bruggen nou eenmaal...
Raar ding, dat geheugen... dat zoiets in je hoofd blijft....We zijn toen ook door de zeesluis van Zoutkamp gekomen, en weet ik niks meer van...

Vroeger, was ik heel goed in het onthouden van dingen. Althans vlgs m'n vader. Die noemde me destijds tegen loodsen en agenten wel eens "da's onze geheelonthouder !"
Kejje nagaan !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Henk van der Moolen »

Jan het nadeel van een goed geheugen is dat je ook de slechte herinneringen nog weet.
Het voordeel van een slecht geheugen is dat je denkt dat vroeger alles beter was.

vr.gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Huug
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2004 18:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Huug »

Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Bericht door Allen » di nov 12, 2019 2:26 am

@Mart hieronder enkele afbeeldingen van de CANADA - 1948.

De ellende is dat de meeste foto's door PhotoBucket zijn gebrandmerkt. :shock: :?
Maar met enige foefjes zijn die brandmerken te omzeilen. :mrgreen:

Gebruikersvoorwaarden eens lezen op www.shipspotters.nl
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4858
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Allen »

XXX
Grtn @Allen
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Mart Hoogedoorn »

:roll: Jan op welke Canada heb jij als kleuter gevaar'n.... die met die THEEHUT dus de eerste waar 600 +pk zou ingestaan hebben volgens de gegevens van ALLEN. of de grotere en latere waar maar 220 pk zou hebben ingestaan.De Canada die ik inspecteerde was die met latere.Het praatje wrdt wat langdradig ...maar zo als jullie voorganger zegt '' ik rust niet voor de onderste steen bovenkomt''.Allemaal een prettige zondag ,Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door jdbvos »

Ik heb nooit op de Canada gevaren, Mart. Dat verhaal was -denk ik- op het potje Neeltje, vlgs pa ook wel "het jachtje van de vloot" genaamd...
Ergens liggen nog foto's van die tijd in de electrodendoos van m'n ouders, maar waar die nu is …??
Hier nog een paar foto van haar met oa m'n ouders, de laatste werd door m'n moeder gemaakt te Kornwerderzand...
Bijlagen
K008 neeltje.jpg
K008 neeltje.jpg (90.99 KiB) 1298 keer bekeken
K011 neeltje.jpg
K011 neeltje.jpg (95.61 KiB) 1298 keer bekeken
K023 neeltje.jpg
K023 neeltje.jpg (102.02 KiB) 1298 keer bekeken
S003-Neeltje-1.jpg
S003-Neeltje-1.jpg (41.72 KiB) 1298 keer bekeken
Oost, west...ook best
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Mooie fotoos Jan,het zal wel een raadsel blijven,maar allemaal niet zo belangrijk meer . Het scheepje wat ik inspecteerde was kuis verrot,en dat wou ik mijn vriend niet aanpraten,temeer daar hij mij daar als machinist op wou zetten vermoedde ik, en daar had ik helemaal geen zin in.Ik verdiende zeer goed in dollars als first engineer op dat vracht/koelschip de Carmen A.Dat, bedrag had hij me alzo niet kunnen betalen vermoed ik.Helaas later door toedoen van een agent ''aan de ketting''gelegd tijdens mijn verlof,dus wat anders gezocht,en dat werd de ''BrantPoint'' een in Holland gebouwd vrachtschip met een 2000 pk Werkspoor moter,en daar een paar jaar fijn op gevaren als chief.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie