Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Allen schreef: 23 nov 2019 00:34 Dat geloven jullie toch zelf niet.
Natuurlijk roepen we maar wat. Al die moderne middelen als "free-fall lifeboats" zijn er ook alleen maar voor de show.
Ik meen me te herinneren dat dit onderwerp in elk geval al meer dan een jaar geleden ter sprake is gekomen en uitgelegd. Was dat op het HAL topic?
Louis

Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Wie weet ?

Bericht door Bertus. »

Martinus schreef: 23 nov 2019 02:04 Wat is de datum van de foto van de Tabinta?
De foto is volgens de beschrijving circa 1950 gemaakt.

Hier de vertaling van Engels naar Nederlands van de "Tabinta"
waarmee ik zelf in 1959 een reis naar Indonesië heb gemaakt.


De Tabinta werd gebouwd door Nederlandsche Scheepsbouw Mij, Amsterdam (motoren door Werkspoor, Amsterdam) in 1930 voor de Nederland Line, dit was een schip van 8.156 bruto ton, lengte 469ft x balk 62.2ft, één trechter, drie masten, enkele schroef en een snelheid van 15 knopen. Gelanceerd op 21/3/1930, werd ze gecharterd aan de Nederlandse regering in 1948, die een lijn van emigrantenschepen had opgezet om het grootschalige niveau van emigratie na de oorlog aan te kunnen. Ze maakte haar eerste reis van Rotterdam naar Quebec in april 1948 en maakte in totaal vijf rondreizen naar Quebec in 1948, plus vier meer in 1949. In juli 1949 maakte ze een enkele ronde van Holland naar New York. Ze werd in 1961 in Hong Kong gesloopt.

M.v.g. Bertus.
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Dank Bertus!
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4858
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

Die glijbanen blijven me toch fascineren.


Glijbanen001.JPG
Glijbanen001.JPG (99.78 KiB) 832 keer bekeken
Glijbanen002.JPG
Glijbanen002.JPG (87.02 KiB) 832 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof »

Ik ben bang dat deze niet zo door het water snijden, als op de plaatjes hier onder
Image1.jpg
Image1.jpg (21.97 KiB) 768 keer bekeken
Image2.jpg
Image2.jpg (25.79 KiB) 768 keer bekeken
De beelden zijn van een mp4 filmpje, en ik zie geen kans om dat te plaatsen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Hier filmpjes plaatsen gaat ook nooit lukken, Leo; daar is het forum niet voor ingericht...
Zo'n filmpje kun je hier vertonen dmv een link: het 'adres' wat je bovenin je browser hebt. (http://www.enzovoort...)
Dat kan ook door rechts op een filmje te klikken en "URL kopieren" kiezen, en dan hier met CTRL+V weer te plakken (of wederom rechts te klikken en "plakken")
Is het een filmpje van jezelf, dat op een gegevensdrager van jou staat (je harde schijf, een usb-stick, een cd of dvd) dan moet je die eerst op een "internetsite" zetten en kun je dmv dán op rechts te klikken "deelbare link ophalen" kiezen, die je dan naar hier kopieert...
Als je een emailadres hebt (een account hebt, dus) met extensies als @hotmail.com @hotmail.nl @live.nl outlook.com of @gmail.com dan heb je al een dergelijke ruimte op internet. Je moet het alleen ff activeren... die accounts hierboven zijn microsoft-accounts (Ondedrive), alleen de laatste is van Google (Googledrive)...
Hier een link van een klein filmpje dat ik voor dit doel effe op Google (mijn googledrive, dus) heb gezet: https://drive.google.com/open?id=14_4wW ... znpEJztdam
(zoals gebruikelijk bij mij: ik verwijder dat filmpje weer na een paar week, en dan werkt de link natuurlijk niet meer)


En weer effe over de vlotjes, want dat zijn die dingen op die 'shoots'... Een schip heeft normaliter aan elke kant van het schip sloepruimte voor de bemanning. Heeft het schip 40 man bemanning (+eventuele passagiers waarvoor accommodatie aan boord moet zijn), dan is de totale capaciteit in de boten minstens 80 (+ pass's): 40+ aan elke kant.
Wordt zo'n schip ineens voor troepentransport gebruikt, dan is het aantal mensen op zo'n schip eerder 400 dan 40, en is er geen plaats genoeg in de boten. Nou wordt zo'n schip pas een troepenschip in tijden van oorlog, dus nood breekt wet. Je kunt de boot volzetten met boten, die dan allemaal gesjord moeten staan, en dus door deskundige bemanning moet worden gelost en overboord gewinched moet worden, en dat allemaal tussen een paar honderd man die allemaal weg willen van een in brand staand en/of (snel)zinkend schip... Dat gaat dus niet. Dus daarvoor zijn dit soort vlotten bedacht...
het is een stapel vlotten, eigenlijk, maar met weinig draagvermogen. Een houten frame als een deur, met middenin een net van touw, en buitenom een rand van in zeildoek genaaide kurk. De bedoeling is dan dat de bemanning een handle of zoiets overhaald waardoor die vlotten vrijgezet worden, de troepen overboord springen en zich drijvende houden aan die vlotjes. Een "oppikschip" voer in den beginne mee in de achterste lijn van het konvoot; in de Oosterse wateren werd mbv (oa) Catalina's gepatrouilleerd die de positie doorgaf.
Afijn, de overlevingskansen met die vlotjes was niet zo hoog, getuige de vele verslagen in eveneens vele boeken, die velen van ons wel kennen. Maar het geeft iig een kansje op redding, en dat geeft psychologisch 'hoop'.
Ik moet er niet aan denken: met zoveel mensen in het ruim bivakkerend en in groepjes om beurten aan dek kunnen luchten, en je ziet een paar Japanse of Duitse duikbommenwerpers op je af komen, of de bellenbaan van een torpedo...

Bedenk je nu eens dat je op een wowo met -zoals er nu gebouwd wordt- 6000 passagiers (mee)vaart ergens in een gebied met een watertemperatuur rond het vriespunt, en er breekt brand uit aan 1 kant van het schip, en er is een complete blackout…
Puur denkbeeldig ?? Daggutniet ! Dat gaat een aardig 'momentje om te herinneren' worden voor de bemanning.
Laat ik er maar niet teveel over uitweiden: tenslotte is Jinny per vandaag weer op haar mobiele wowo-werkadresje (mét monsterboekie !)
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

jdbvos schreef: 25 nov 2019 11:44
Hier een link van een klein filmpje dat ik voor dit doel effe op Google (mijn googledrive, dus) heb gezet: https://drive.google.com/open?id=14_4wW ... znpEJztdam
(zoals gebruikelijk bij mij: ik verwijder dat filmpje weer na een paar week, en dan werkt de link natuurlijk niet meer)
Het rotte is (in elk geval bij mij) dat die filmpjes zo helemaal niet afspelen. Pas als ik rechtsboven op "download" klik en 'm op mijn eigen schijf heb staan, speelt ie wel af. How can? Chrome? Ik heb dat nou al een paar maal gehad met zo door jou geplaatste filmpjes.

En nog even over die vlotten: destijds hebben we het erover gehad naar aanleiding van een foto van de Nieuw Amsterdam die een tijdje met die dingen was uitgerust, ik meen me zelfs te herinneren dat die ook van een motor voorzien waren plus voorin een soort stuurmanspositie achter glas o.i.d waarmee ze gewoon konden varen. En zoals je al schreef, het waren extra zaken die bij calamiteiten gebruikt konden worden. Dan is iets beter dan helemaal niets. En tegenwoordig zie je bijna niks anders meer, al zijn ze natuurlijk sterk verbeterd. Begin jaren 70 waren die dingen nog relatief nieuw en in de vorm van een soort ronde UFO, die aan boord bemand konden worden, daarna handeltje overhalen en rustig naar het water zakken, dan loskoppelen, motortje aan, desnoods sproeisysteem aan en weg van je boorinstallatie. De antenne van je noodzendinstallatie stak je door het dakluik en je was veilig, want zinken konden ze niet. Die eerste Brucker-capsules konden 28 man herbergen, al dan niet vastgesjord in hun stoelen, daarna werden ze steeds groter en daarna kwamen de free-fall apparaten.
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Best wel een aardig voorbeeld...……………... 8) :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof »

Oooooh Jan nu ga ik door de mand
Ik ben een analfabeet als het gaat om computers
Ben al blij dat ik hem zonder hulp van familieleden opgestart krijgt :lol:
Ik heb hier wel een link waar hij op staat ergens naar beneden gescrold,
want inmiddels zijn er ook weer een zooi foto´s boven gezet
https://www.facebook.com/groups/223453574694001/
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

...dat moet dan echt aan de instellingen van Chrome liggen Louis: ik heb Chrome ook effe geinstalleerd (en weer gedé-installeerd, want ik vind het een -om me héél netjes uit te drukken- vaginaprogramma), en werkten de filmpjes wél. Maar dat kan natuurlijk wezen omdat de pc met de f-secure beveiliging van Ziggo m'n eigen sites vertrouwd... Ergens in je instellingen worden dergelijk 'dingen' tegengehouden, en moet je in instellingen " 'dingen' van derden" toestemming geven....

Geeft naks, Leo. Niemand heeft gelukkig alle wijsheid in pacht. Maar met z'n allen komen we 'n heel end ! Da's hier al heel vaak bewezen.
En soms is een woord, zin, of uitdrukking genoeg voor een "Oh, ja !"-momentje... Een gele onderzeeer of een rechtervaarwaterboei, bijvoorbeeld...
Ik wacht nog op zo'n momentje met een ander probleem... FF het park of bos door met de hondjes, en je wordt links & rechts ingehaald door de meest fraaigevormde jongedames, die er zeer op toezien sportieve strakke pakken te dragen.... En als ik dat uitzicht even in me opneem, dan denk ik "...daar kón je iets mee....maar wat was dat ook alweer..."
:lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best


Plaats reactie