Sleepboten
Re: Sleepboten
Hij is wederom zeer fraai Jan !.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
West Terschelling
Haven van West Terschelling met op de achtergrond de sleepboot Holland.
Jan
Haven van West Terschelling met op de achtergrond de sleepboot Holland.
Jan
- Bijlagen
-
- West-Terschelling_150kB.jpg (122.44 KiB) 4225 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Sleepboten
Dat stekkie met de "Holland" heb je treffend weergegeven Jan !.
Mare, missen we de "Brandaris" van de K.N.Z.H.R.M. niet een beetje ?.
m.v.g., Roy
Mare, missen we de "Brandaris" van de K.N.Z.H.R.M. niet een beetje ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Sleepboten
Ik denk dat het dan eerder de Carlot zou zijn ,aan die sportvisser en de charterschepen op de achtergrond te zien.
De naam van de sportvisser schiet me even niet te binnen,( Petra ?)
Groeten
Jan
De naam van de sportvisser schiet me even niet te binnen,( Petra ?)
Groeten
Jan
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Ika Goedkoop
De sleepboot Ika Goedkoop is in 1956 gebouwd bij de Machinefabriek & Scheepswerf Fa. A. van Bennekom te Sliedrecht onder bouwnr. 52 voor rekening van NV Reederij v/h Gebroeders Goedkoop uit Amsterdam. De tewaterlating vond plaats in september 1956 en de oplevering was op 15 januari 1957.
Inhoud: 27 bruto ton
Lengte over alles: 19,60 m
Breedte: 5,50 m
Diepgang: 1,26 m
Het schip beschikte over een dieselmotor type 2SA 6 cilinder Bolnes met een vermogen van 300 pk; in 2009 is deze vervangen door een 4SA 6 cilinder Caterpillar type C18 met een vermogen van 609 pk.
Geschiedenis
1956: Ika Goedkoop eigenaar: Gebr. Goedkoop Rederij NV te Amsterdam
24-3-64: Op het Noordzeekanaal ter hoogte van ’t Barnegat wordt de Ika Goedkoop overvaren door het vrachtschip Geestland; de sleepboot zonk en de kapitein verloor daarbij het leven. De sleepboot werd gelicht en kwam na reparatie opnieuw in de vaart.
1970: Ika Goedkoop eigenaar: Goedkoop Hijs & Transport Maatschappij NV in Amsterdam
1971: Ika Goedkoop eigenaar: Mammoet Transport BV in Amsterdam
1975: Sophie Jacoba II eigenaar: Steenkolen Handelsvereeniging BV in Rotterdam
1984: Lekstroom V eigenaar: Lekstroom Transport BV in Lekkerkerk (rederij: Eerland)
Jan
De sleepboot Ika Goedkoop is in 1956 gebouwd bij de Machinefabriek & Scheepswerf Fa. A. van Bennekom te Sliedrecht onder bouwnr. 52 voor rekening van NV Reederij v/h Gebroeders Goedkoop uit Amsterdam. De tewaterlating vond plaats in september 1956 en de oplevering was op 15 januari 1957.
Inhoud: 27 bruto ton
Lengte over alles: 19,60 m
Breedte: 5,50 m
Diepgang: 1,26 m
Het schip beschikte over een dieselmotor type 2SA 6 cilinder Bolnes met een vermogen van 300 pk; in 2009 is deze vervangen door een 4SA 6 cilinder Caterpillar type C18 met een vermogen van 609 pk.
Geschiedenis
1956: Ika Goedkoop eigenaar: Gebr. Goedkoop Rederij NV te Amsterdam
24-3-64: Op het Noordzeekanaal ter hoogte van ’t Barnegat wordt de Ika Goedkoop overvaren door het vrachtschip Geestland; de sleepboot zonk en de kapitein verloor daarbij het leven. De sleepboot werd gelicht en kwam na reparatie opnieuw in de vaart.
1970: Ika Goedkoop eigenaar: Goedkoop Hijs & Transport Maatschappij NV in Amsterdam
1971: Ika Goedkoop eigenaar: Mammoet Transport BV in Amsterdam
1975: Sophie Jacoba II eigenaar: Steenkolen Handelsvereeniging BV in Rotterdam
1984: Lekstroom V eigenaar: Lekstroom Transport BV in Lekkerkerk (rederij: Eerland)
Jan
- Bijlagen
-
- IKA-Goedkoop2_150kB.jpg (94.23 KiB) 3954 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Roode Zee (II)
De stoomsleepboot Roode Zee is in 1908 gebouwd bij J.&K. Smit te Kinderdijk voor rekening van Internationale Sleepdienst.
Inhoud: 573 bruto ton
Lengte: 52,10 m
Breedte: 9,15 m
Diepgang: 5,50 m
Het schip beschikte over een triple expansie stoommachine met een vermogen van 1500 ipk
Geschiedenis:
In 1933 te Hendrik Ido Ambacht gesloopt.
Jan
De stoomsleepboot Roode Zee is in 1908 gebouwd bij J.&K. Smit te Kinderdijk voor rekening van Internationale Sleepdienst.
Inhoud: 573 bruto ton
Lengte: 52,10 m
Breedte: 9,15 m
Diepgang: 5,50 m
Het schip beschikte over een triple expansie stoommachine met een vermogen van 1500 ipk
Geschiedenis:
In 1933 te Hendrik Ido Ambacht gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- Roode-Zee_150kB.jpg (78.28 KiB) 3864 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Oceanic
De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.
Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.
Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen
Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht
Jan
De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.
Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.
Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen
Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht
Jan
- Bijlagen
-
- Oceanic3_150kB.jpg (73.89 KiB) 3720 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Dockyard III
De stoomsleepboot Dockyard III is in 1941 gebouwd onder bouwnummer 228 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM).
De Dockyard III maakte deel uit van een serie van in totaal acht schepen. Van deze acht zijn nog drie schepen overgebleven: Dockyard IX, Dockyard V en de Dockyard III.
Oorspronkelijk waren de schepen gebouwd voor de havens van Moermansk (Rusland). Dit is terug te vinden in het ontwerp van het schip. Zo is het schip uitgerust met een verstevigde ijsbreeksteven en is de stuurhut om de schoorsteen gebouwd. Dit betekende gratis warmte, maar ook gevolgen voor de bouw. Zo moest er zowel over stuurboord als over bakboord een identieke stuurstand worden gebouwd. Door de Tweede Wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf besloot daarom de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten.
De hoofdafmetingen:
• Lengte 25,06 meter
• Breedte 6,31 meter
• Holte 3,00 meter
• Waterverplaatsing 230 ton
• Snelheid 9,5 knoop (+/- 17,5km/u)
De hoofdgegevens van de stoomketel:
• Gebouwd door de RDM onder bouwnr.257) Schotse ketel
• Twee vuurgangen
• Verwarmend oppervlak 122 m2
• Inhoud +/- 16.000 liter
• Werkdruk 14,05 bar
De hoofdgegevens van de stoommachine:
• Gebouwd door de RDM
• Dubbel compound Lentz-kleppenmachine
• Afmetingen zuigers 500x232x232x500/500.
• Vermogen 500 ipk
• Maximaal toerental 300 omw./min.
Geschiedenis:
In 1941 heeft de RDM het schip laten zinken en het heeft de verdere oorlogsperiode onder water gelegen. In 1946 is het schip gelicht en verbouwd en daarna in dienst gesteld als havensleepboot voor de RDM. Het schip heeft tot 1981 voor de RDM gevaren.
Op 16 november 1981 werd het schip verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht.
Op 25 november 1981 aangekocht door de gebroeders Beltman te Dordrecht. Waarna ze is omgedoopt tot “Gebr. Bever”.
Na 36 jaar werd het schip op 10 april 2017 opnieuw verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht.
Op 11 juli 2017 aangekocht door de huidige eigenaar, dhr. R.O. Hettich uit Rotterdam. Herdoopt Dockyard III.
Jan
De stoomsleepboot Dockyard III is in 1941 gebouwd onder bouwnummer 228 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM).
De Dockyard III maakte deel uit van een serie van in totaal acht schepen. Van deze acht zijn nog drie schepen overgebleven: Dockyard IX, Dockyard V en de Dockyard III.
Oorspronkelijk waren de schepen gebouwd voor de havens van Moermansk (Rusland). Dit is terug te vinden in het ontwerp van het schip. Zo is het schip uitgerust met een verstevigde ijsbreeksteven en is de stuurhut om de schoorsteen gebouwd. Dit betekende gratis warmte, maar ook gevolgen voor de bouw. Zo moest er zowel over stuurboord als over bakboord een identieke stuurstand worden gebouwd. Door de Tweede Wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf besloot daarom de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten.
De hoofdafmetingen:
• Lengte 25,06 meter
• Breedte 6,31 meter
• Holte 3,00 meter
• Waterverplaatsing 230 ton
• Snelheid 9,5 knoop (+/- 17,5km/u)
De hoofdgegevens van de stoomketel:
• Gebouwd door de RDM onder bouwnr.257) Schotse ketel
• Twee vuurgangen
• Verwarmend oppervlak 122 m2
• Inhoud +/- 16.000 liter
• Werkdruk 14,05 bar
De hoofdgegevens van de stoommachine:
• Gebouwd door de RDM
• Dubbel compound Lentz-kleppenmachine
• Afmetingen zuigers 500x232x232x500/500.
• Vermogen 500 ipk
• Maximaal toerental 300 omw./min.
Geschiedenis:
In 1941 heeft de RDM het schip laten zinken en het heeft de verdere oorlogsperiode onder water gelegen. In 1946 is het schip gelicht en verbouwd en daarna in dienst gesteld als havensleepboot voor de RDM. Het schip heeft tot 1981 voor de RDM gevaren.
Op 16 november 1981 werd het schip verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht.
Op 25 november 1981 aangekocht door de gebroeders Beltman te Dordrecht. Waarna ze is omgedoopt tot “Gebr. Bever”.
Na 36 jaar werd het schip op 10 april 2017 opnieuw verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht.
Op 11 juli 2017 aangekocht door de huidige eigenaar, dhr. R.O. Hettich uit Rotterdam. Herdoopt Dockyard III.
Jan
- Bijlagen
-
- Dockyard-III_150kB.jpg (147.04 KiB) 3088 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
S.A. John Ross
De sleepboot S.A. John Ross is in 1976 onder bouwnr 29 gebouwd bij de werf Elgin Brown & Hamer te Durban, Zuid-Afrika voor rekening van South African Marine Corp Ltd. de tewaterlating vond plaats op 27 maart 1976. Zusterschip is de S.A. Wolraad Woltemade welke is gebouwd bij de werf Robb Caledon te Leith, Schotland. De aanleiding voor de bouw van deze sleepboten was de sluiting van het Suezkanaal waardoor koopvaardijschepen de route om Zuid-Afrika moesten kiezen.
De S.A. John Ross en S.A. Wolraad Woltmade waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
Inhoud: 2899 bruto ton
Lengte over alles: 94,65 m
Breedte: 15,85 m
Diepgang: 8,62 m
Call sign: ZTOW
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder Mirrleess Blackstone type KVMR16 dieselmotoren
Totaal vermogen: 14.122kW (19.200 pk)
Trekkracht: 210 ton paaltrek
1 schroef in een vaste straalbuis
Boegschroef (800 pk)
Max. snelheid: 20 knopen
Geschiedenis
1976 S.A. John Ross eigenaar South African Marine Corp Ltd
1977 John Ross eigenaar Allamanda Ltd
1983 John Ross eigenaar John Ross Corp
1996 John Ross eigenaar J.R. Tug Pty Ltd
2000 John Ross eigenaar Pearl Sg & Nav Corp
2003 Smit Amandla eigenaar Smit Dudula Pty Ltd
2009 Smit Amandla eigenaar African Marine Solutions Investments
2017 S.A. Amandla eigenaar African Marine Solutions Investments
Jan
De sleepboot S.A. John Ross is in 1976 onder bouwnr 29 gebouwd bij de werf Elgin Brown & Hamer te Durban, Zuid-Afrika voor rekening van South African Marine Corp Ltd. de tewaterlating vond plaats op 27 maart 1976. Zusterschip is de S.A. Wolraad Woltemade welke is gebouwd bij de werf Robb Caledon te Leith, Schotland. De aanleiding voor de bouw van deze sleepboten was de sluiting van het Suezkanaal waardoor koopvaardijschepen de route om Zuid-Afrika moesten kiezen.
De S.A. John Ross en S.A. Wolraad Woltmade waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
Inhoud: 2899 bruto ton
Lengte over alles: 94,65 m
Breedte: 15,85 m
Diepgang: 8,62 m
Call sign: ZTOW
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder Mirrleess Blackstone type KVMR16 dieselmotoren
Totaal vermogen: 14.122kW (19.200 pk)
Trekkracht: 210 ton paaltrek
1 schroef in een vaste straalbuis
Boegschroef (800 pk)
Max. snelheid: 20 knopen
Geschiedenis
1976 S.A. John Ross eigenaar South African Marine Corp Ltd
1977 John Ross eigenaar Allamanda Ltd
1983 John Ross eigenaar John Ross Corp
1996 John Ross eigenaar J.R. Tug Pty Ltd
2000 John Ross eigenaar Pearl Sg & Nav Corp
2003 Smit Amandla eigenaar Smit Dudula Pty Ltd
2009 Smit Amandla eigenaar African Marine Solutions Investments
2017 S.A. Amandla eigenaar African Marine Solutions Investments
Jan
- Bijlagen
-
- S.A.-John-Ross_150kB.jpg (79.23 KiB) 2730 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl