Koninklijke Hollandse Lloyd
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Mooi plaatje Koos , zo houden we deze pagina een beetje levend.
Zie de uitnodiging onderaan deze pagina.
Even op de link klikken.viewtopic.php?f=1&t=680&start=3312 en naar beneden scrollen.
Groet
Hans
Zie de uitnodiging onderaan deze pagina.
Even op de link klikken.viewtopic.php?f=1&t=680&start=3312 en naar beneden scrollen.
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Heren ea,
Wat recreatie gedoe (denkelijk Neptunus Taferelen) op 1 van de "Amstelland"(en),
Weet niet of het toevallig op de ook bijgesloten "Amstelland" is.
Dus een raad-spelletje.
Gr. Koos
Wat recreatie gedoe (denkelijk Neptunus Taferelen) op 1 van de "Amstelland"(en),
Weet niet of het toevallig op de ook bijgesloten "Amstelland" is.
Dus een raad-spelletje.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Amstelland (0004).jpg (116.83 KiB) 3283 keer bekeken
-
- Amstelland langszij kade.jpg (105.63 KiB) 3283 keer bekeken
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo Koos
Zijn inderdaad twee verschillende schepen , vanaf het sloependek van de Amstelland 1944 , kon je geen water op het onder liggende dek gooien.
Moet dus een eerdere Amstelland zijn of een andere …….. land .
groet
Hans
Zijn inderdaad twee verschillende schepen , vanaf het sloependek van de Amstelland 1944 , kon je geen water op het onder liggende dek gooien.
Moet dus een eerdere Amstelland zijn of een andere …….. land .
groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Beste mensen
Een beetje rijmelarij , om je nog eens te attenderen op de geplande reünie.
Met de drukke dagen in het verschiet .
Vergeet vooral je aanmelding voor de reünie toch niet.
Je hebt nog 50 dagen de tijd.
Doe het nu , anders krijg je spijt.
groet
Hans
Een beetje rijmelarij , om je nog eens te attenderen op de geplande reünie.
Met de drukke dagen in het verschiet .
Vergeet vooral je aanmelding voor de reünie toch niet.
Je hebt nog 50 dagen de tijd.
Doe het nu , anders krijg je spijt.
groet
Hans
- Bijlagen
-
- logo1.jpg (1.71 KiB) 3024 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Helaas heb ik weinig of geen detail foto's van de oudere stoomschepen van de K.H,.L.
Gezien de kwaliteit van de foto lijkt het mijn toch een naoorlogse gebeurtenis.
Wie durft !?.
m.v.g., Roy
Gezien de kwaliteit van de foto lijkt het mijn toch een naoorlogse gebeurtenis.
Wie durft !?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Zo kom je ze helaas niet meer tegen
Groetjes Hans
Groetjes Hans
- Bijlagen
-
- Gaasterland
- received_2252088155090310.jpeg (29.08 KiB) 2877 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Nee, Hans...zo worden ze helaas niet meer gemaakt....een jachie, gwoon…. in ieder geval: voor het oog ! Of ze ook zo plezierig te bevaren was, weet ik niet... De ene z'n "droomjachie" was voor een ander een nachtmerrie...
En zo zál ook nooit meer zo worden gemaakt.... Hoge bouwkosten en te weinig laadvermogen voor de afmetingen, en te grote bemanning: gewoon niet efficient..
Ik weet nog goed in mien leerlingentiet hoe de hwtk en de kapitein stonden te verzuchten hoe mooi die 3-eilandenboot, die ooit bij vertrek uit Beira bij ons langs voer, wel niet was.... Een voormalig NLs schip vlgs hen, maar ik weet bij god niet meer welke.
Ik was stomverbaasd over die gevoelens voor zo'n fossiel van een schip....een ouwe tramper, haveloos-verveloos-hopeloos, en rijp voor de sloop, in mijn ogen...
...en kijk ons nou eens...
Als die 2 destijdse stokoude zeelui (in mijn ogen) ons hier nu zouden zien, zouden ze glimsniffelen...
Nil nove sub sole… of, zoals "wij Latinisten" (Joris Goedbloed, de vos bij Tom Poes en Ollie B Bommel) plegen te zeggen: ipsa historia repetit
En zo zál ook nooit meer zo worden gemaakt.... Hoge bouwkosten en te weinig laadvermogen voor de afmetingen, en te grote bemanning: gewoon niet efficient..
Ik weet nog goed in mien leerlingentiet hoe de hwtk en de kapitein stonden te verzuchten hoe mooi die 3-eilandenboot, die ooit bij vertrek uit Beira bij ons langs voer, wel niet was.... Een voormalig NLs schip vlgs hen, maar ik weet bij god niet meer welke.
Ik was stomverbaasd over die gevoelens voor zo'n fossiel van een schip....een ouwe tramper, haveloos-verveloos-hopeloos, en rijp voor de sloop, in mijn ogen...
...en kijk ons nou eens...
Als die 2 destijdse stokoude zeelui (in mijn ogen) ons hier nu zouden zien, zouden ze glimsniffelen...
Nil nove sub sole… of, zoals "wij Latinisten" (Joris Goedbloed, de vos bij Tom Poes en Ollie B Bommel) plegen te zeggen: ipsa historia repetit
Oost, west...ook best
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Ja ieder schip heeft z'n voor en tegen , net als voor en achter.
Accomodatie van dit scheepje was niet geweldig , maar voor haar tijd toch wel oké.
Met meer dan 40 bemanningsleden was het goed vertoeven, en vele handen maken licht werk
Ook na de werkzaamheden , wachtlopen of onderhoud , was het gezellig.
Potje bier op ruim 3 achter het kombuis , nee niet in de hut , want er was geen airco.
Al met al , gezelligheid en kameraadschap op deze scheepjes.
Maar ook hier viel wel eens een vloek natuurlijk , meestal in der minne geschikt.
Groeten en prettige zondag verder.
Hans
Accomodatie van dit scheepje was niet geweldig , maar voor haar tijd toch wel oké.
Met meer dan 40 bemanningsleden was het goed vertoeven, en vele handen maken licht werk
Ook na de werkzaamheden , wachtlopen of onderhoud , was het gezellig.
Potje bier op ruim 3 achter het kombuis , nee niet in de hut , want er was geen airco.
Al met al , gezelligheid en kameraadschap op deze scheepjes.
Maar ook hier viel wel eens een vloek natuurlijk , meestal in der minne geschikt.
Groeten en prettige zondag verder.
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
We zijn allemaal geneigd die tijd door een roze bril te zien....
Nog met ketting-stuurinrichtingen gevaren ? Een flinke klap van een golf tegen het roer en je lag in de hoek van de stuurhut....!
En nog geen ventilatie, maar windhappers in de poort. Zodat je op de gang precies kon ruiken wie z'n sokken niet regelmatig ververste....
Ik weet nog van de toiletten aan dek in de opbouw...most je wat, dan leuk naar buiten, deur openen van het toilet, en daar stond de trechtervormige stalen wc. Het enige hout was de zitting, en de deur. Een lange rechte pijp naar beneden met gelukkig een sewageklep, en een klein tankje boven de pot met een handvleugelpomp om het tankje (weer) te vullen... Overdag werd minimaal eenmaal het toilet gereinigd: de deur werd op de haak open gezet, de dekwas werd opgetuigd met wat extra druk, en schoon was de toiletruimte weer....
Je wist ook meteen wanneer de sewageklep weer vast zat.... Zat je op de wc en het schip zakte naar beneden terwijl de volgende golf het weer omhoog wilde drukken moest je je met beide handen vasthouden om te voorkomen dat je er werd afgeblazen door de omhoogkomende waterkolom met daarboven gelukkig een flinke luchtbel. Het volgende moment schoot de water&luchtkolom weer omlaag, zodat je alleen je mond open hoefde te doen om inwendig geheel doorgeblazen te worden.
Fijn ! dat varen !
Maar het hoorde erbij ! Part of the game. En snel weer vergeten... Aan de wal goldt: je bent jong en je wilt wat... Eenmaal aan boord en onderweg naar verre streken, werd het na aankomst: je bent wild en je jongt wat....
Ahhh...zoals Nova Scotia zou zeggen: "ThEM were the days !"
Nog met ketting-stuurinrichtingen gevaren ? Een flinke klap van een golf tegen het roer en je lag in de hoek van de stuurhut....!
En nog geen ventilatie, maar windhappers in de poort. Zodat je op de gang precies kon ruiken wie z'n sokken niet regelmatig ververste....
Ik weet nog van de toiletten aan dek in de opbouw...most je wat, dan leuk naar buiten, deur openen van het toilet, en daar stond de trechtervormige stalen wc. Het enige hout was de zitting, en de deur. Een lange rechte pijp naar beneden met gelukkig een sewageklep, en een klein tankje boven de pot met een handvleugelpomp om het tankje (weer) te vullen... Overdag werd minimaal eenmaal het toilet gereinigd: de deur werd op de haak open gezet, de dekwas werd opgetuigd met wat extra druk, en schoon was de toiletruimte weer....
Je wist ook meteen wanneer de sewageklep weer vast zat.... Zat je op de wc en het schip zakte naar beneden terwijl de volgende golf het weer omhoog wilde drukken moest je je met beide handen vasthouden om te voorkomen dat je er werd afgeblazen door de omhoogkomende waterkolom met daarboven gelukkig een flinke luchtbel. Het volgende moment schoot de water&luchtkolom weer omlaag, zodat je alleen je mond open hoefde te doen om inwendig geheel doorgeblazen te worden.
Fijn ! dat varen !
Maar het hoorde erbij ! Part of the game. En snel weer vergeten... Aan de wal goldt: je bent jong en je wilt wat... Eenmaal aan boord en onderweg naar verre streken, werd het na aankomst: je bent wild en je jongt wat....
Ahhh...zoals Nova Scotia zou zeggen: "ThEM were the days !"
Oost, west...ook best
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Op deze natte zondagmorgen maar weer eens een mooi oudje.
De Rietlanden in ca1919. Het kantoor van de KHL is al klaar; het Lloyd-hotel nog in aanbouw.
Links in het midden een dependance van de ARM. Daar kon je ook maandpaarden huren.
Groet, Paul G.
De Rietlanden in ca1919. Het kantoor van de KHL is al klaar; het Lloyd-hotel nog in aanbouw.
Links in het midden een dependance van de ARM. Daar kon je ook maandpaarden huren.
Groet, Paul G.