Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Dat is gewoon de derde wet van behoud van ellende, de stroomboom..
Die zegt dat daar waar de rook het hevigst is de stroom het hoogst is...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 999
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Elektronica werkt op het medium Rook.
Wanneer er rook uit de kast ontsnapt, faalt de werking van de elektronica.

HoutMoet.
Gr. Zeepaardje.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Mede door de foto van de stroom- en telefoonleidingenspaghettikluwen waarschijnlijk ergens in India ging ik op zoek naar informatie over Indiase kuststations, de stations waar ik in het verleden veel mee gewerkt heb. Ik vond zoekende naar informatie over VWC – Calcutta Radio de volgende site over weather reports uit de jaren '60. Leuk om het toch weer eens terug te zien.
Sparkymul

https://books.google.nl/books?id=wpuDB1 ... ts&f=false
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Op 8424 kHz zit SVO
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Een stukje nostalgie...

Dit filmpje op Youtube geeft een kijkje in de keuken van Norddeichradio...

https://www.youtube.com/watch?v=pbGe5IsAKyI

Veel met DAN gewerkt, was een prima station...

Sparkymul
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Wie nam zijn eigen zender(amateur) mee aan boord in de jaren '60. Prachige QSO's wereldwijd. Eerst een 10 watter (eigen brouwsel) en later de SB400 van Heathkit. Je mocht het niet, maar toch . . . .!
Heel veel collega's deden dat toen.

mvg / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Vervolg. Clandestiene uitzendingen.
Mijn eerste QSO was in 1966 vanaf de Nunspeetlaan in Den Haag met de ms Chiron/KNSM/PIDK. onderweg naar Paramaribo; antenne was een bedspiraal . . . . en 50 wtt, en de marc op de Chiron gebruikte zijn eigen QSS. En dat was foute pulle. Nog voor aankomst PBo had ie al zijn eerste waarschuwing te pakken. Bleek dat RH een eigen meeluisterdienst had zitten in R'dam of A'dam. De Ratten.
We zijn toen overgestapt naar losse zendertjes, éénpittertjes en later Heathkit voor prikkie in de US; we waren verlost van meeluisteroortjes, en we hadden natuurlijk een prima antennepark.
Heel veel (buitenlandse) marconisten hadden een licentie en konden uitzenden onder eigen call/MM; maar RH: No Can Do !
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Jullie konden toch door je RH diploma's te laten zien direct een amateurcall krijgen?
Dat had ik in ieder geval altijd begrepen..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Nou dat verkrijgen van een machtiging zendamateur als marconist was niet 1,2,3 te bewerkstelligen. Je kreeg wel vrijstelling voor het morse-examen, maar moest wel het theoretische examen afleggen. (in ieder geval in mijn periode). Ik had al een mooie PA0 roepnaam uitgezocht, maar door het administratieve gedoe (en dat ik op zee zat), kreeg ik tot mijn ongenoegen een PA3 call (waarbij je de suffix niet mocht kiezen...)
--
Ik heb mijn radio, wel een paar keer meegenomen en was dan actief als PA3ALV/MM. Ik had dan regelmatig een sked met thuis, want mijn broer was ook radioamateur...
Ik heb ook als PA3ALV/MM (maritiem mobiel aan boord van de Coral Rubrum/PJUT) op 05/02/1983 te 20:09 UTC contact gehad met PA3ARR operator Coen/ QTH Tilburg op frequentie 3.553 Mhz (80-meter band)
En dat blijkt dan Coen Bulte de marconist van de Samuel Jacob/PKDL te zijn, die op dit Forum zijn interessante verhalen vertelde. De positie waar ik op dat moment was 37 - 53 N / 23 - 35 O (Egeïsche zee).
--
Coen is intussen Silent Key... , maar het is leuk om zijn oude verhalen hier op het forum (weer eens) te lezen.
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Aanvullend/Jinny's vraag:
Onder geen beding werd er gesleuteld met amateurzooi in de radiohut. Punt klaar uit. Regels zijn regels; zelf bedacht door RH.....
En juist dat strikte vroeg er om dat menig sparks deed waar hij zin in had: regeltjes zijn er (soms) om aan je laars te lappen.
Maar om eerlijk te zijn, ik nooit begrepen waarom zendamateurisme niet toegestaan was aan boord van de Nederlandse Koopvaardij.
Ik denk dat het laatste woord van RH was: No Way.

En nu ga ik aan de tweede-kerstdag-neut beginnen . . . . .
on a clear day, you can see forever . . . .


Plaats reactie