Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Thks beiden.
Had ik sparks geworden, dan was deze dame dwars genoeg geweest om gewoon haar gang te gaan..
Het theoretisch deel was niet moeilijk geweest, MTS energie op zak..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Wel eens tot m'n stomme verbazing een "muziekale Griek" op zee tegen gekomen...Maar waarom hij die muziek nu op de 2182 aan het afdraaien was is mij nog steeds een raadsel. Veel bereik had hij echter niet. Na 10' was het weer stil op de radio 8) .

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Zeker een zusterschip van de "Mi Amigo" . . . . . :lol:
on a clear day, you can see forever . . . .
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Roy »

Hoeft men anno nu niet meer te flikken.
Men weet direct welk schip het is en je bent er bij !. :idea: :wink:
En terecht natuurlijk.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Ja, dat is eigenlijk niet te begrijpen...

Op een gegeven moment (eind jaren 70) waren we op weg met de Coral Rubrum/PJUT in de Golf van Biscaye met een zware ZW-storm windkracht 10-11 en flink afgeslacked , maakten we 2 knopen voortgang.

Mijn bed uit voor een DDD SOS van Lands End radio/ GLD, een Griek in nood. We konden hem op de VHF horen, maar met geen mogelijkheid waren we in staat om koers te wijzigen. We hoorden de laatste minuten voordat het schip verging, waarbij de Kaptein vroeg (via Ouessant als ik me goed herinner), om met zijn vrouw te kunnen spreken, welk verzoek niet werd ingewilligd. Het schip verging met man en muis, en niemand kon gered worden.

De audio van dit tragische gebeuren, zouden ze verplicht moeten laten horen op alle opleidingsinstituten voor de zeevaart, dat zou het hufterige gedrag op kanaal 16 VHF of andere nood- en oproep-frequenties wel aanzienlijk verminderen.

Jammer, dat ik al die zaken wel in het logboek heb genoteerd, maar daar geen aantekeningen van bewaard heb. Zo gaan belangrijke details verloren.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Ten anker liggende bij Djibouti -ik dacht met de Zonne-, of Spaarnekerk- werden we de hele dag "aangenaam" bezig gehouden door Griekse schepen die muziek uitzonden op meerdere marifoonkanalen, en ook op 16 !
Op een Engels schip niet ver bij ons vandaan gebeurde een ongeluk, waarbij 2 zwaargewonden waren gevallen.
Ons, en iedereen, is het geroep van hen om assistentie ontgaan dankzij de Griekse 'radio'.... Pas toen ze 3 rode lichtkogels hadden afgevuurd besloten de Grieken om even te stoppen met de uitzending, en niet lang daarna zagen we een helikopter op het schip landen. De muziek was inmiddels ook terug...
Later hoorden we dat de beide zwaargewonden waren overleden: 2,5 uur te late hulp deed hen de das om.

Maar datzelfde fenomeen had je ook altijd bij Lagos.

We deden niet veel zaken met Grieken...zelfs bij het uitwisselen van Wallport-filmkisten werden de beste films eruit gevist en wilden ze ons hun bagger teruggeven. Tsja, zo waren de regels niet voor uitwisselen, dus tot hun woede gingen wij met onze eigen films gewoon terug, wachtend op een andere gelegenheid. We lagen in Djibouti (zie hierboven) langszij een nieuwe Griekse bulker, de Actea, omdat de Nedlloyd eigen lichters had in Djibouti. Onze 3e wtk en onze 2nd, en nog iemand uit de mk, hebben een probleem voor hun opgelost in hun hydraulische kranen die ze niet aan de praat kregen. Toen we de volgende dag door sleepboten werden weggetrokken weigerden de Grieken om onze nieuwe trossen los te gooien: ze wilden de verfschade op de huid vergoed hebben... Er zat niets anders op om de trossen te laten schieten. De Grieken hieuwden ze binnen als buit...
Dus als we weer zo'n oproep hoorden onderweg van "Vie hef zom mainor prrrroblemm wizz aur nevigesjon-èpperétuz….Pliezzz giv mie maai posisjon !", werd dat óf genegeerd, óf met een positie in een andere oceaan beantwoord.
Bij Kaapstad riepen we ook wel eens "This is the Greek bullshittanker Heavysmell on our way from Hamburg to New York. We have some minor problems with our navigation-apperatus...Please, give me my position !"

Enne....da's geen geloel: eentje vroeg eens dringend om hulp, en een walstation vroeg "What is your position ? " kwam het antwoord "My position: 2nd mate !"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Allen »

Zie bericht van @dick/brazil hierboven.

(eind jaren 70)

@Dick, kan het ook eind 1972 (december) geweest zijn?

GOLD COIN
Gold Coin001.JPG
Gold Coin001.JPG (116.14 KiB) 1013 keer bekeken
Gold Coin002.JPG
Gold Coin002.JPG (107.71 KiB) 1013 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Allen, het was 1979 of misschien zelfs 1980...
In 1972 zat ik nog op school
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

ordu a.jpg
ordu a.jpg (36.1 KiB) 933 keer bekeken
Gesproken over Lang Geleden: Nooit meer iets gehoord van/over OM John (Papenhuyzen) . . . . . .!? Wie? / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

sparky-san schreef: 29 dec 2019 11:05 Gesproken over Lang Geleden: Nooit meer iets gehoord van/over OM John (Papenhuyzen) . . . . . .!? Wie? / Hans
Die kan natuurlijk best wel een keer zijn omgevallen, Hans. 'T was ook de jongste niet meer.

Nog ff over die Grieken: in mijn tijd wilde je nog wel eens op de 500 een CQ of SVVV (was destijds de verzamelroepnaam voor alle Grieken; is later weer ingetrokken) de weetikveelwie horen met een verzoek voor QSP naar een ander station "omdat zijn kortegolfzender het niet meer deed".
De eerste paar keer trapte ik daar gewoon in, totdat ik in een PDRH periode dezelfde Griek gewoon hoorde roepen met SVA. Hij had dus eerder QSP naar GKA gevraagd. Nou was Portishead nogal een druk station, waar je gewoon uren mee bezig kon zijn. Eerst roepen, dan naar een andere zender met beurtnummer zoveel. Daar hadden die krengen gewoon geen zin in en dus vroegen ze maar QSP zodat een ander daar zijn tijd mee kon verdoen.
Dat hield dus bij mij heel snel op, dan dacht ik "Ga jij de Sirtaki maar dansen".
Voor de leken: QSP is een verzoek om een telegram voor een ander naar een bepaald station te sturen, ofwel omdat je geen verbinding kunt krijgen of omdat je hoofdzender naar de filistijnen is.

Tussen (), iedereen nog een goede jaarwisseling gewenst en het beste voor 2020.
Louis


Plaats reactie