Scheepsschilderijen
Re: Scheepsschilderijen
Mooi Evert !.
Nu eens geschilderd voor de wal en vanaf de wal.
Enne, uiteraard weer een K.P.M.er.
m.v.g., Roy
Nu eens geschilderd voor de wal en vanaf de wal.
Enne, uiteraard weer een K.P.M.er.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Eigenlijk vind ik de KPM-ers de mooiste schepen om te zien. Allemaal toeters en bellen aan boord, een beetje rommelig, zeg maar.
Echt schepen die bij zo'n eilandenrijk als Indonesië (toen Nederlandsch Oost Indië) horen, als een soortement Van Gendt en Loos te water.
Beb Vuyk schrijft daar over in haar boek "Het laatste huis van de wereld" : In die jaren deed de K.P.M.-boot eens in de twee maanden Kajeli aan.
Dat was om daar Kajoepoethi olie te laden. En dan ging de Nederlandse gemeenschap die daar op één van die eilanden in de Molukken woonde aan boord om het laatste nieuws uit de buitenwereld te horen.
Later hadden ze ook een bosperseel en dan kwam de KPM daar het hout halen, maar dan moest er wel voldoende zijn, zodat het de moeite waard was om ergens bij een strand te ankeren.
Dat er genoeg hout was werd aangegeven door de (Nederlandse) vlag op het strand te plaatsen, zodat de kapitein of stuurman kon zien dat het de moeite waard was om een tussenstop te maken. Stond de vlag er niet, dan voer het sxchip door.
Ook de manier waarop kooplieden met zo'n schip reisden. Dan kochten ze bij de stuurman een kaartje van Soerabaja naar Ambon bijvoorbeeld, maar dan hadden ze niet genoeg geld. Dan vroegen ze de stuurman: "Tot waar kan ik dan (als dekpassagier met mijn handeltje) meereizen?" Nou dan reisden ze dus zover mee als ze konden betalen en als daar dan hun handeltje genoeg opgebracht had reisden ze met het volgende schip weer verder tot de eindbestemming.
Ik vind het trouwens ook leuk om op rommelige terreinen rond te dwalen, bijvoorbeeld bij de Vissershavens van IJmuiden, waar men bezig is netten te repareren, schepen te lossen, een kabel uit een scheepsschroef te halen enz. enz.
groeten
Evert Sikkema
Echt schepen die bij zo'n eilandenrijk als Indonesië (toen Nederlandsch Oost Indië) horen, als een soortement Van Gendt en Loos te water.
Beb Vuyk schrijft daar over in haar boek "Het laatste huis van de wereld" : In die jaren deed de K.P.M.-boot eens in de twee maanden Kajeli aan.
Dat was om daar Kajoepoethi olie te laden. En dan ging de Nederlandse gemeenschap die daar op één van die eilanden in de Molukken woonde aan boord om het laatste nieuws uit de buitenwereld te horen.
Later hadden ze ook een bosperseel en dan kwam de KPM daar het hout halen, maar dan moest er wel voldoende zijn, zodat het de moeite waard was om ergens bij een strand te ankeren.
Dat er genoeg hout was werd aangegeven door de (Nederlandse) vlag op het strand te plaatsen, zodat de kapitein of stuurman kon zien dat het de moeite waard was om een tussenstop te maken. Stond de vlag er niet, dan voer het sxchip door.
Ook de manier waarop kooplieden met zo'n schip reisden. Dan kochten ze bij de stuurman een kaartje van Soerabaja naar Ambon bijvoorbeeld, maar dan hadden ze niet genoeg geld. Dan vroegen ze de stuurman: "Tot waar kan ik dan (als dekpassagier met mijn handeltje) meereizen?" Nou dan reisden ze dus zover mee als ze konden betalen en als daar dan hun handeltje genoeg opgebracht had reisden ze met het volgende schip weer verder tot de eindbestemming.
Ik vind het trouwens ook leuk om op rommelige terreinen rond te dwalen, bijvoorbeeld bij de Vissershavens van IJmuiden, waar men bezig is netten te repareren, schepen te lossen, een kabel uit een scheepsschroef te halen enz. enz.
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
L x B x D (afgerond) in meters 138 x 18 x 7,80
5.888 BRT
Geen passagiersaccomodatie
In 1931 onder Noorse vlag als Nansenville
in 1937 onder dezelfde naam varend voor de KHL.
In 1938 werd de naam WESTLAND
in 1962 in Joegoslavië gesloopt.
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Evert, je maakt altijd prachtige werkjes en ik geniet hier al jaren van. Fred Boom is ook zo'n schilder die van die mooie werkjes maakt. Met plezier doe ik hier de Katsedyk erbij, vertrek Rotterdam in een ochtend nevel.
- Bijlagen
-
- Katsedyk Fred Boom schilderij.jpg (119.02 KiB) 1263 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Scheepsschilderijen
Groeten, Jaap
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Mooi hoor, die windjammer.
Ik heb wel eens gelezen dat de aquavit die in Noorwegen gemaakt werd eerst met een windjammer heen en weer naar Australië ging om het "op smaak" te maken. Of het waar is weet ik niet.
groeten
Evert Sikkema
Ik heb wel eens gelezen dat de aquavit die in Noorwegen gemaakt werd eerst met een windjammer heen en weer naar Australië ging om het "op smaak" te maken. Of het waar is weet ik niet.
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Dat verhaal ken ik ook, Evert... Het schijnt wél waar te zijn. We lagen met de Celtic ooit eens veurdeveurdeur bij die fabriek in Aalborg, en daar stond dat ook ergens vermeld, meen ik me vaag te herinneren...
En ook iets over die vaten: dat waren houten vaten waar een ander product (wijn ??) in had gezeten....
Maar of dat aquavit was, of Russische Vodka (dat op die manier aan het roze kleurtje kwam) weet ik niet meer precies...
...de melk hebben horen klotsen, maar niet meer weten waar de tepel hangt... Je (her)kent het vast wel...
En ook iets over die vaten: dat waren houten vaten waar een ander product (wijn ??) in had gezeten....
Maar of dat aquavit was, of Russische Vodka (dat op die manier aan het roze kleurtje kwam) weet ik niet meer precies...
...de melk hebben horen klotsen, maar niet meer weten waar de tepel hangt... Je (her)kent het vast wel...
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Ja, ik hou wel van zulke verhalen.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Ik meen dat de schepen van de E.A.C. destijds ook met dat spul de evenaar over voeren en weer terug. Thuis werd het weer gelost en dan had je Linien Aquavit. Mogelijk deed Wilh. Wilhelmsen, ( de T-schepen ), dit ook.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Scheepsschilderijen
Ja dat is waar. Op de reis zoop de bemanning de aquaviet op en piste het vat weer vol op de terugreis.
Noren vonden dat lekker dus iedereen blij.
vr gr Henk
Noren vonden dat lekker dus iedereen blij.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.