Hr Ms Tromp

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
ajam spatoes
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 feb 2008 10:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door ajam spatoes »

kunst (2378).jpg
kunst (2378).jpg (133.69 KiB) 3467 keer bekeken
Kunst
Bijlagen
kunst  (5).jpg
kunst (5).jpg (82.01 KiB) 3467 keer bekeken

Gebruikersavatar
ajam spatoes
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 feb 2008 10:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door ajam spatoes »

Hr Ms Zeehond
Bijlagen
kunst  Zeehond.jpg
kunst Zeehond.jpg (42.74 KiB) 3459 keer bekeken
Gebruikersavatar
ajam spatoes
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 feb 2008 10:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door ajam spatoes »

Hr Ms Tromp
Bijlagen
Tromp%20schilderij.jpg
Tromp%20schilderij.jpg (64.21 KiB) 3406 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

F813 Witte de With

Het luchtverdedigingsfregat Hr. Ms. Witte de With is gebouwd bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) te Vlissingen en behoort tot de Jacob van Heemskerck klasse welke uit 2 eenheden heeft bestaan. Deze klasse was gebaseerd op de Kortenaerklasse maar verschilt daarvan door het ontbreken van een helicopterdek en –hangar alsmede van het 76 mm kanon. In plaats daarvan beschikte deze fregatten over het Standard Missile Medium Range raketsysteem voor de middellange afstand.

De kiellegging van de Hr. Ms. Witte de With vond plaats op 15 december 1981 en de tewaterlating op 25 augustus 1984. De Hr. Ms. Witte de With werd op 17 september 1986 in dienst gesteld.

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 3750 ton
Grootste lengte: 130,50 m
Grootste breedte: 14,60 m
Gemiddelde diepgang: 6,20 m

Voortstuwing: Combined Gas or Gas (COGOG)
2 Rolls Royce Olympus TM3B gas turbines (50880 apk)
2 Roll Royce Tyne RM1C gas turbines (9900 apk)
2 verstelbare schroeven
Max snelheid: 32 knopen.

De bewapening bestond uit:
1 x Standard Missile launcher (40 x SM)
8 x Sea Sparrow SAM (2 x 4 in Mk.29 launcher / 32 reload);
2 x 4 Harpoon RGM-84 SSM ;
1 x 30mm Signaal SGE-30 Goalkeeper Close in Weapon System (CIWS);
2 x 20mm Oerlikon AA;
2 x 2 Torpedobuizen voor afvuren Mk.46/Mod.5 torpedo’s;
4 x 6 SRBOC launching system

Bemanning: 192-200 koppen
Uit dienst gesteld op 26 mei 2005 en verkocht naar Chili. Hernoemd in FFG11 Capitan Prat.

Jan
Bijlagen
F813-Witte-de-With_150kB.jpg
F813-Witte-de-With_150kB.jpg (63.95 KiB) 3285 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

S803 Zeeleeuw
‘Op prooi belust’

De onderzeeboot Zr. Ms. Zeeleeuw werd gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (RDM) te Rotterdam.
De kiellegging vond plaats op 24 september 1981 en de tewaterlating op 20 juni 1987. De Zeeleeuw werd op 25 april 1990 in dienst gesteld.

De Zeeleeuw is een onderzeeboot uit de Walrus-klasse welke in totaal uit 4 eenheden bestaat.

De andere 3 boten uit deze klasse zijn:
S802 Walrus
S808 Dolfijn
S810 Bruinvis

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 2350 ton (2650 ton onder water)
Grootste lengte: 67,73 m
Grootste breedte: 8,40 m
Gemiddelde diepgang: 6,6 m

Voorstuwing: Diesel elektrisch
3 x SEMT-Pielstick dieselmotoren / 1 HOLEC elektromotor/1 schroef met 6 bladen.
Totaal vermogen 6300 pk.
Max. snelheid: 13 knopen boven water / 20 knopen onder water

De bewapening bestond uit:
4 torpedobuizen voor het afvuren van 533 mm torpedo’s (20 torpedo’s aan boord); deze buizen zijn ook geschikt voor mijnen of het afvuren van Sub-Harpoon raketten

Bemanning: 50-55 koppen

Jan
Bijlagen
S803-Zeeleeuw_150kB.jpg
S803-Zeeleeuw_150kB.jpg (141.05 KiB) 3196 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

De Ruyter

De lichte kruiser Hr. Ms. De Ruyter werd in de jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd bij Dok en Werf Maatschappij Wilton Feijenoord (WF) te Schiedam.
De kiellegging vond plaats op 16 september 1933 en de tewaterlating op 11 maart 1935.
Op 3 oktober 1936 is de’ De Ruyter’ in dienst gesteld.

De kruiser ‘De Ruyter’ was het vlaggenschip voor de Oost-Indische wateren en is bekend geworden als vlaggenschip van schout bij nacht Karel Doorman tijdens de Slag in de Javazee. Hr. Ms. De Ruyter was de eerste moderne kruiser naar Nederlands ontwerp. Hoofdontwerper was ir.G. ’t Hooft (Bureau van Marine Scheepsbouw)

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 6442 ton (7822 ton volgeladen)
Grootste lengte: 170,92 m
Grootste breedte: 15,70 m
Diepgang: 4,90 m

Machinevermogen:
6x Yarrow ketels gekoppeld aan 3x Parsons geared stoomturbines met een totaal vermogen van 66.000 apk
Max snelheid: 32 knopen.

De bewapening bestond uit:
3 x dubbelloops Mk 9 15cm kanons
1x enkelloops Mk 10 15cm kanon
5 x twee Bofors type 28/3 40mm L/60 mitrailleurs
8 x 12,7mm mitrailleurs
Het schip beschikte over een geavanceerde vuurleiding gefabriceerd door Hazemeijers Signaal-Apparaten (het latere Holland Signaal)

2x Fokker C-XI-W drijvervliegtuigen (gelanceerd middels katapult)

Bemanning: 437 koppen

Geschiedenis:
12 januari 1937 vertrokken naar Nederlands-Indië
4 februari 1942 werd het schip licht beschadigd tijdens een Japanse aanval
27 februari uitgevaren met een internationaal eskader om Japanse konvooien met invasietroepen te onderscheppen. In gevecht gekomen met Japans eskader waarbij de Nederlandse kruisers Java en De Ruyer werden getorpedeerd door de Japanse kruisers Haguro en Nachi. Nadat brand was uitgebroken is het schip na 3 uur gezonken. 345 bemanningsleden van De Ruyter lieten daarbij het leven waaronder schout-bij-nacht Karel Doorman.
In 2016 bleek het wrak van De Ruyter van de zeebodem te zijn verdwenen vermoedelijk geruimd door een Aziatisch bergingsbedrijf.

Jan
Bijlagen
HrMs-De-Ruyter_150kB.jpg
HrMs-De-Ruyter_150kB.jpg (82.04 KiB) 3072 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

HMS Juno
HMS Juno (F52) was een Leander-class fregat van Royal Navy. De Juno is gebouwd bij de werf Vosper Thornycroft te Woolton,Hampshire. De tewaterlating vond plaats op 24 november 1965 en het schip werd op 18 juli 1967 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 3200 brt
Afmetingen: 113,4 x 12,5 x 5,8 meter
Voorstuwing:
2 x oliegestookte ketels fabrikaat Babcock & Wilcox gekoppeld aan 2 stoomturbines fabrikaat White-English Electric met een vermogen van 22.370 kW (30.000 pk), 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 28 knopen.
Actieradius: 8500 km bij een snelheid van 15 knopen
Bewapening:
1 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon
1 x Sea Cat surface to air missile system
1 × Limbo anti onderzeebootmortier
1 x Westland Wasp helicopter
Bemanning: 260 koppen
Geschiedenis:
1976 ingezet tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland waarbij de Juno de IJslandse kanonneerboot Tyr twee keer heeft geramd
1981 in reserve geplaatst
1982-1985 te Rosyth omgebouwd tot navigatie trainingsschip
1986 gestrand in de Solent
1987 aanvaring met het Type 21 fregat Active
4 november 1992 uitdienststelling.
1994 verkocht voor de sloop

Jan
Bijlagen
HMS-Juno_150kB.jpg
HMS-Juno_150kB.jpg (75.15 KiB) 2991 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

HMS Hood
‘Ventis secundis’

De Britse slagkruiser HMS Hood was in de periode tussen WO1 en WO2 het
grootste oorlogschip van de wereld en stond bekend als de ‘Mighty Hood’.
Het schip is vernoemd naar de Engelse admiraal Samuel Hood.
Oorspronkelijk waren 4 van dergelijke slagkruisers voorzien maar alleen de Hood
is daadwerkelijk gerealiseerd. Als gevolg van het verlies van drie slagschepen tijdens de slag bij Jutland werd de Hood voorzien van extra bepantsering om de inslag van 15 inch granaten te kunnen weerstaan. Bij het ontwerp was echter onvoldoende rekening gehouden met steil inslaande granaten wat later heeft geleid tot haar ondergang bij de confrontatie met het Duitse slagschip Bismarck en de kruiser Prinz Eugen.

De HMS Hood is gebouwd bij de werf John Brown & Co te Clydebank (Schotland).
De kiellegging vond plaats op 1 september 1916 en de tewaterlating was op 22 augustus 1918.
Het schip werd op 15 mei 1920 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 45.200 brt (1918) 48.360 brt (1940)
Afmetingen: 262 x 32 x 10 meter
Voorstuwing:
24 oliegestookte ketels (fabrikaat Yarrow) gekoppeld aan 4 stoomturbines (fabrikaat Brown-Curtiss) met een totaal vermogen van 113 MW (151.200 apk)
Max snelheid: 31 knopen
Aantal schroeven: 4
Actieradius: 5332 zeemijl (10.000 km) bij een snelheid van 20 knopen
Bewapening (1939):
4 × 2 kanons 15 inch (380 mm)
12 x 1 kanons 5,5 inch (140 mm)
4 x 2 kanons 4 inch (100 mm)
3 x 8 kanons (2 pounder)
5 x 4 Vickers machinegeweren 0,5 inch (12,7 mm)
4 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen
1 x catapult voor vliegtuigen
Bemanning: 1169 koppen (1021) / 1.477 koppen (1941)
Geschiedenis:
22 augustus 1918: gedoopt door de weduwe van adm. Sir Horace Hood
15 mei 1920: in dienst gesteld als vlaggenschip van de British Atlantic Fleet
17 mei 1929 – 16 juni 1930: modernisatie
1931: muiterij te Invergordon (Schotland)
1936: toegevoegd aan de Mediterranean Fleet
1939: toegevoegd aan de Home Fleet
1940: als vlaggen schip van Force H deelgenomen aan Operatie Catapult waarbij de voor anker liggende Franse vloot werd uitgeschakeld
13 jan – 18 maart: modernisatie te Rosyth
mei 1941: uitgevaren onder commando van admiraal Holland om het Duitse slagschip Bismarck te onderscheppen
24 mei: onderschepping van de Bismarck en de zware kruiser Prinz Eugen in de Straat van Denemarken; nadat een 8 inch granaat van de Prinz Eugen op het sloependek van de Hood explodeerde, vatte munitie van de 4 inch kanonnen vlam, waardoor brand ontstond. Om omstreeks 6:00 uur ontstond bij de hoofdmast een enorme steekvlam direct gevolgd door een zeer zware explosie waarbij het schip in tweeën brak. Van de 1418 bemanningsleden hebben er slechts drie de ramp overleefd. De Bismarck werd op haar beurt op 27 mei datzelfde jaar door de Royal Navy tot zinken gebracht.

Jan
Bijlagen
HMS-Hood_150kB.jpg
HMS-Hood_150kB.jpg (70.92 KiB) 2765 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

HMS Daring
‘Splendide audax’

De Britse destroyer HMS Daring (D05) was het naamschip van de Daring-klasse destroyers waarvan er in totaal 8 voor de Royal Nayy zijn gebouwd in de periode direct na WO2. Naast de Royal Navy heeft dit type schip ook dienst gedaan bij de Royal Australian Navy (4 eenheden) HMS Daring was het zesde schip met deze naam in de Royal Navy.

De HMS Daring is gebouwd bij de werf Swan, Hunter & Wigham Richardson te Tyne and Wear (UK). De kiellegging vond plaats op 29 september 1945 en de tewaterlating was op 10 augustus 1949. Het schip werd op 8 maart 1952 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 2830 brt (standaard) 3820 brt (full load)
Afmetingen: 120 x 16 x 4,1 meter
Voorstuwing:
2 x oliegestookte ketels fabrikaat Foster Wheeler gekoppeld aan 2 stoomturbines fabrikaat Parsons met een totaal vermogen van 22.370 kW (54000 apk)
Max snelheid: 30 knopen
Aantal schroeven: 2
Actieradius: 8100 km bij een snelheid van 20 knopen
Bewapening:
3 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon
2 x dubbelloops 40 mm Bofors luchtdoel kanons
1 x dubbelloops 40 mm Bofors luchtdoel kanons
1 × Squid 3 loops anti onderzeebootmortier
2 x 5 loops torpedobuizen voor 533 mm torpedo’s
Bemanning: 300 koppen

Geschiedenis:
Mei 1952 – Aug 1954 inzet in de Middellandse Zee
Aug 1954 – Nov 1956 toegevoegd aan de Home Fleet
Nov 1956 – Okt 1958 inzet in de Middellandse Zee; nam deel aan het bombardement van Suez
Okt 1958 – Jan 1959 verbouwing te Devonport waarbij haar achterste torpedobuizen werden verwijderd en vervangen door een extra dekhuis
Jan 1959 – Dec 1960 inzet in de Middellandse Zee en bij de Home Fleet
Dec 1960 – Apr 1963 in reserve geplaatst
Apr 1963 – Dec 1966 verbouwing te Devonport waarbij de laatste torpedobuizen werden verwijderd
Nov 1966 – Okt 1968 toegevoegd aan de Home Fleet; in 1967 ingezet in de Oost waarbij Singapore en HongKong werden aangedaan
Dec 1968 in reserve geplaatst
1971 verkocht voor de sloop

Jan
Bijlagen
HMS-Daring_150kB.jpg
HMS-Daring_150kB.jpg (85.96 KiB) 2572 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

HMS Sluys

De HMS Sluys (D60) was een Battle Class destroyer van de Royal Navy. Het schip is vernoemd naar de Slag bij Sluys (1340). De Sluys is gebouwd bij de werf Cammell Laird & Co te Birkenhead (UK). De kiellegging vond plaats op 24 november 1943 en de tewaterlating was op 28 februari 1945. Het schip werd op 30 september 1946 in dienst gesteld.

Waterverplaatsing: 3360 ton (standaard) en 3410 ton (full load)
Afmetingen: 116 x 13,9 x 5,3 meter

Voorstuwing: 2 x Parsons stoomturbines met een vermogen van 37.000 KW (50.000 pk) gekoppeld aan 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 35,5 knopen.
Actieradius: 3000 zeemijl bij een vaart van 20 knopen
Bemanning: 270 koppen

Bewapening:
2 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanons + 1 x 4 inch kanon + 14 x 40 mm Bofors
10 × 21 inch (533mm) torpedobuizen
1 x Squid mortier tegen onderzeeboten

Geschiedenis:
1946: na indienststelling werd de Sluys toegevoegd aan het 5th Destroyer Flotilla van de Home Fleet
1953: uit dienst gesteld en in reserve geplaatst
1967: verkocht aan Iran; grootscheepse verbouwing bij Vosper Thorncroft of Southampton waarbij o.m. Sea Cat raketsysteem wordt aangebracht; naam wordt Artemiz
1975-1976 verbouwing te Kaapstad Zuid Afrika waarbij raketlanceerinstallaties voor Standard Missiles werden aangebracht
1985 verbouwing uitgevoerd door Rusland; Sea Cat systeem werd vervangen door Russisch raketsysteem; schip werd hernoemd in Damavand
1996 Uit dienst gesteld

Jan
Bijlagen
HMS-Sluys_150kB.jpg
HMS-Sluys_150kB.jpg (71.78 KiB) 2478 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie