SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Had deze foto al eens eerder geplaatst maar hier nog een keer
Leo koot tweede van rechts achter chef kok Portengen een hele goede kok.

Groet Bob.V.
Bijlagen
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (105.62 KiB) 1895 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: SMN

Bericht door sparky-san »

Billiton.jpg
Billiton.jpg (98.18 KiB) 1856 keer bekeken
Sorry Paul, wat betreft de Karachi: deze is uit een serie dia's genomen rond de jaren 60. / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door cor »

Hallo B Bootsman

Bertus Portengen is in 1953 door de watersnood vanuit Zundert of Klundert bij ons
in de klas op de Prinses Julianaschool te Vlaardingen gekomen ik dacht dat die bij
familie ondergebracht was nabij de buurt waar ik toen woonde.
Na een tijdje bij ons op school gezeten te hebben is hij weer terug gegaan waar
hij dus vandaan kwam.
In 1959 kwam ik op MS Mataram van de KRL als jongen a.d en ja daar zat Bertus Portengen
als koksmaat op ik dacht zijn eerste reis toen.
Hier een foto van die reis wij samen Rechts Bertus Portengen links ben ik Cor Boer

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0006.jpg
IMG_0006.jpg (119.97 KiB) 1762 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Piet Sligte schreef: 15 jan 2020 22:41Patru: Ja, met de Raki naar Zuid-Amerika, ik meen in Peru dat we daar vismeel hebben geladen. De hele boot stonk ernaar maar dat gaat wel wennen na een paar dagen. Met die Raki ook in Bangkok geweest waar ik van kapitein Van Epen 12 dagen gagestraf kreeg omdat ik een paar uur te laat aan boord kwam.
Patru, was dat op de Raki dat jij ons bediende in de salon in de kleding van de bediendes?
Hallo Piet,
Wij gingen naar de Raki op 21 oktober 1964, vliegen van Schiphol naar Malta via Bastia, met zo'n oude Convair van Martin Air.
De vlammen kwamen de motoren uit. De bedoeling was om 8/9 maanden van huis te zijn maar via de Perzische Golf en Bangkok waren we op 13 januari 1965 weer in Rotterdam. Nou ja, we lagen van 1 t/m 5 december, dus met Sinterklaas, in Bangkok om Thai-Thai-poppetjes te consumeren (met bijgaande bemanning). :-D :-D
Een echte reden voor die aanpassing van de reis hebben we nooit gekregen, maar het schip ging toen die vismeelreis maken, ik neem aan voor de KNSM. Ik ben niet meer meegegaan. Kort daarop is het schip verkocht. Zie bijgaand artikel uit de SMN-nieuws van juni 1965 (met opvoedende spreuken).

Raki Reis 63 1964-1965.jpg
Raki Reis 63 1964-1965.jpg (55.36 KiB) 1590 keer bekeken
Raki juni 1965.jpg
Raki juni 1965.jpg (222.21 KiB) 1590 keer bekeken

Ik heb wel eens met het jasje van een bediende aan gelopen, maar dat was met kerst 1968 op de Neder Lek. Als vetputjongen een glaasje wijn inschenken voor de Civiele Dienst. Een mooie reis.

Neder Lek reis 6 kerst1968-5.jpg
Neder Lek reis 6 kerst1968-5.jpg (111.75 KiB) 1590 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Geert Kranendonk, 1 v/d 5e wtk'n, was m'n chef op de Eemscentrale... Een dikke 5 jaar geleden (ongeveer) ook gemonsterd op de Almacht, en het leger van Napoleon gevolgd....
En die GJ Zwart (handlanger), heette die bij toeval Gerben Zwart ? Want dan was hij eveneens een collega op de centrale, als olieman.
Inmiddels al ca 20 jaar geleden gepensioneerd, en heb daarna nooit meer iets van hem gehoord...

Eigenlijk een klein wereldje, nietwaar ? …dat zoutwatervolk...
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Jan,
De voornaam van deze Zwart was toen Gerard. Op pagina 308 van dit topic staan foto's van hem. Kijk maar even.
viewtopic.php?f=1&t=2366&p=262579&hilit ... rd#p262579
5e WTK Kranenburg bedoel je waarschijnlijk. Helaas kan ik hem niet voor me halen. :(
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Dank je Paul

er zit idd een groot verschil tussen Kranendonk en Kranenburg...helemaal overheen gelezen... :roll:
En die Gerard Zwart lijkt me ook niet 'onze' Gerben Zwart...
Er zijn nou eenmaal meerdere hondjes die Fikkie heten....

Ik schijn dat beest ooit hebben geprikt met het eoa....
Ik verbrande ooit eens wat houtafval in een vat, aan de haven van Hindeloopen, en kreeg een prent voor "Fikkie stoken"...
Ik heb nog nooit een Fikkie gestoken, trouwens: in héél Hindeloopen was geen enkele hond met de naam Fikkie !
Oost, west...ook best
Piet Sligte
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 aug 2004 23:58
Locatie: El Albir, Spanje

Re: SMN

Bericht door Piet Sligte »

Ja, jullie hadden een mooie thuisreis met dat om de dag werken. :-D
Die reis met de trein uit Genua terug vergeet ik ook nooit meer ( wat een feest).
Ja Bertus, wij hadden inderdaad een leuke thuisreis.
Aankomst in Genua was ook lachen, de hele bemanning zat in de slaaptrein en toen we op een Italiaans station stonden stapte een barkeeper van de JvO uit en jatte met een geraffineerde armzwaai een fles wijn van een karretje van een wijnverkoper.
Zijn naam weet ik niet meer, hij had later een kroeg in de Vijzelstraat (bij de Munt) in Amsterdam.
Toen we in Amsterdam aankwamen stond mijn ouwe heer me op te wachten met een winterjas, wat was het koud.

Bertus, ik woon hier in Albir alweer 10 jaar dus ben ik die Spaanse temperaturen wel een beetje gewend.
Dus als het hier een graadje of 14 is dan heb ik het koud en loop ik met een das en leren jack op straat en dan kom je Engelse vakantiegangers tegen die in korte broek en T-shirtje lopen en dan kijken we elkaar een beetje vreemd aan.
Saludos Piet Sligte
(Voetbal kijken op TV van NL)
Piet Sligte
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 aug 2004 23:58
Locatie: El Albir, Spanje

Re: SMN

Bericht door Piet Sligte »

Patru schreef:
Nou ja, we lagen van 1 t/m 5 december, dus met Sinterklaas, in Bangkok om Thai-Thai-poppetjes te consumeren (met bijgaande bemanning).
Ja Paul dat was altijd feest in Bangkok, Thai-Thai poppetjes consumeren.
Je moest wel oppassen voor de Billy Boys want die leken ook thai-poppetjes.
Ik en mijn maatjes konden ons altijd uitstekend vermaken in Bangkok.
De Mosquitobar was de eerste kroeg als je van boord ging.
Ja Paul nu herken ik je weer van die foto waarop je een uitstekend wijntje inschenkt.

Saludos Piet Sligte
Bijlagen
Mosquito bar in Bangkok.jpg
Mosquito bar in Bangkok.jpg (73.25 KiB) 1173 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Tja Bertus,
Van boven iets meer haar dus op dat plaatje van 51 jaar geleden.

Voor jou één van je geliefde T-bootjes. :)
Sorry, het is de Mapia. :(
Ander onderschrift geplaatst.

Mapia Sumatrakade 1956.jpg
Mapia Sumatrakade 1956.jpg (264.66 KiB) 1962 keer bekeken
Groeten uit Zuid, Paul G.


Plaats reactie