Holland Amerika Lijn
Re: Holland Amerika Lijn
De Statendam heeft eind jaren '30 Amsterdam ook nog aangedaan. Op pagina 86 staat daar ook een foto van.
De reden van dit bezoek heb ik (nog) niet kunnen achterhalen.
Hier nog een foto van het schip liggend in de Coenhaven.
Groet, Paul G.
Re: Holland Amerika Lijn
@Paul, misschien onderstaande?
STATENDAM - Coenhaven - Amsterdam - 1936.
STATENDAM - Coenhaven - Amsterdam - 1936.
Grtn @Allen
Re: Holland Amerika Lijn
Ja Allen, dat moet het wel zijn.
Ik heb gezocht vanaf 01-01-1937, dus dat gemist.
Bedankt voor het meedenken.
Groet, Paul G.
Ik heb gezocht vanaf 01-01-1937, dus dat gemist.
Bedankt voor het meedenken.
Groet, Paul G.
Re: Holland Amerika Lijn
En ja, die Goedkoop sleper.
Ik denk de "Daniel Goedkoop", (2), 1909-1944,200 ipk. Door onze oosterburen afgevoerd naar de Baltic en verloren gegaan.
Het is de enige sleepboot die met zo'n hoge stuurhut en de reddingboeien in het front en de zij van de stuurhut die in die tijd in de Goedkoop vloot te vinden was.
We staan natuurlijk open voor andere suggesties.
m.v.g., Roy
Ik denk de "Daniel Goedkoop", (2), 1909-1944,200 ipk. Door onze oosterburen afgevoerd naar de Baltic en verloren gegaan.
Het is de enige sleepboot die met zo'n hoge stuurhut en de reddingboeien in het front en de zij van de stuurhut die in die tijd in de Goedkoop vloot te vinden was.
We staan natuurlijk open voor andere suggesties.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Holland Amerika Lijn
gr. Bas
Re: Holland Amerika Lijn
Allen, door je knipsels werd ik toch wat nieuwsgieriger.
Dat congres in Scheveningen werd gehouden van 10-20 juni 1936. Ze hadden de Statendam een paar dagen gecharterd.
Dinsdagavond 16 juni uit Vlissingen vertrokken.
Woensdagmorgen 17 juni in Amsterdam.
Donderdagmorgen 18 juni vertrek naar Rotterdam met eerst een cruise op de Noordzee.
Zie ook de bijgaande knipsels. De Statendam bezorgde de horeca en ijscomannen in IJmuiden een goede dag.
Volgens mij voer het schip expres zo langzaam om de congresleden die met de bus naar Bloemendaal/Velsen waren gegaan tijd te geven voor hun bezoek en weer te laten opstappen in IJmuiden.
Groet, Paul G.
Re: Holland Amerika Lijn
gr. Bas
Re: Holland Amerika Lijn
Wat merkwaardige foto die ik tegenkom in een overigens fraai boek.
Een stoere dokwerker met het kontje van de Zaandam op de achtergrond.
Die kan zo model gestaan hebben voor de Dokwerker op het Jonas Daniel Meijerplein in Amsterdam.
Volgens bijschrift is de foto gemaakt in 1938 bij de NDSM in Amsterdam, maar ik kan dat niet plaatsen.
Ik denk dat het schip nog op de helling ligt bij Wilton, maar uiteraard kan ik er naast zitten.
Voer voor kenners.
Groet, Paul G.
Een stoere dokwerker met het kontje van de Zaandam op de achtergrond.
Die kan zo model gestaan hebben voor de Dokwerker op het Jonas Daniel Meijerplein in Amsterdam.
Volgens bijschrift is de foto gemaakt in 1938 bij de NDSM in Amsterdam, maar ik kan dat niet plaatsen.
Ik denk dat het schip nog op de helling ligt bij Wilton, maar uiteraard kan ik er naast zitten.
Voer voor kenners.
Groet, Paul G.
Re: Holland Amerika Lijn
Ik denk dat op deze foto de "Zaandam" al in 't water ligt Paul.
De helling op de voorgrond kan makkelijk nog leeg zijn of men is met het midden gedeelte van het volgende schip bezig.
De "Zaandam" is op de foto duidelijk nog niet af.
Ze kreeg er twee W.F.-M.A.N. karren van elk 6.250 apk. = totaal 12.500 apk. in te staan, die elk één schroef aan dreven. Ook de "Noordam" had evenveel vermogen maar dan twee P. Smit-B.& W. motoren.
De naoorlogse "Westerdam" moest het met minder doen; t.w. 2 x W.F.-M.A.N., 2 x 5.200 apk.= 10.400 apk. ( Dit had de "Zuiderdam" ook moeten krijgen ). Maar goed, de "Westerdam" liep dan ook 2 knopies minder t.w. 16 knotsen.
Een beetje vreemd dat het vooroorlogse duo meer vermogen kreeg dan de geplande naoorlogse zussies.
m.v.g., Roy
De helling op de voorgrond kan makkelijk nog leeg zijn of men is met het midden gedeelte van het volgende schip bezig.
De "Zaandam" is op de foto duidelijk nog niet af.
Ze kreeg er twee W.F.-M.A.N. karren van elk 6.250 apk. = totaal 12.500 apk. in te staan, die elk één schroef aan dreven. Ook de "Noordam" had evenveel vermogen maar dan twee P. Smit-B.& W. motoren.
De naoorlogse "Westerdam" moest het met minder doen; t.w. 2 x W.F.-M.A.N., 2 x 5.200 apk.= 10.400 apk. ( Dit had de "Zuiderdam" ook moeten krijgen ). Maar goed, de "Westerdam" liep dan ook 2 knopies minder t.w. 16 knotsen.
Een beetje vreemd dat het vooroorlogse duo meer vermogen kreeg dan de geplande naoorlogse zussies.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Holland Amerika Lijn
gr. Bas