Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
mpenning
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2020 12:51

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door mpenning »

cor schreef: 05 feb 2020 15:45 Hier staan ook stukken over de Westland
https://www.marhisdata.nl/schip?id=7257

Cor Boer

Deze ken ik inderdaad. Dit was 1 van de eerste websites die ik bezocht heb om informatie te vinden. Er staan mooie berichten en uitspraken in over de Westland :-)

mpenning
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2020 12:51

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door mpenning »

cor schreef: 05 feb 2020 22:53 Hallo Mariëlle

Bij de naam Penning moest ik gelijk denken aan de scheepsrampen van 9 op 10 oktober1926
bij deze ramp zonk o.a de VL 46 Coupernicus een stoom drifter en verloren 14 bemannings
leden het leve waaronder schipper D. Penning 48 jaar.
Er zijn 3 bemanningsleden gered door de VL 47 Columbus (in Vlaardingen de kolenbus genoemd)
De VL 47 heeft lange tijd in de K.W Haven te Vlaardingen gelegen wij gingen als kind er op spelen.
Die zelfde nacht heeft zich nog meer droevige taferelen afgespeeld zie berichten hieronder.
Maar als deze schipper Penning ook van de zelfde familie als van u is dan is uw familie een paar
keer getroffen met een verschrikkelijk noodlot.


Cor Boer
Wat bijzonder. Ik ga eens uitzoeken of dit wellicht ook familie was.
Mijn familie komt inderdaad uit Vlaardingen (en Maassluis), dus die kans is natuurlijk wel aanwezig.
Ik weet wel dat mijn familie helemaal terug tot de 17e eeuw, allemaal zeeman zijn geweest. Waarbij er verschillende inderdaad op zee gebleven zijn. En trend die we met de huidige generatie hopen te doorbreken ;-)
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door cor »

Hallo Mariëlle

Bedankt voor je reactie ondanks dat dit niet je vraag was maar misschien wel interessant
voor je is.
In 1899 Heeft schipper Leen Penning de VL 180 Augusta nieuw uitgehaald
Ook heeft een schipper L Penning op de VL 85 Bertina gevaren gevaren toen nog stoomlogger(Fiets)
Ik kom ook oorspronkelijk van Vlaardingen en heb er ook op de visserij gevaren heb ook mfamilie
in Maassluis zitten.
Dus van mijn visserij verleden maar ook als jongetje spelen op de Colombus VL 47 bij de Zethameta
kwam dit nog even boven.

Cor Boer
mpenning
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2020 12:51

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door mpenning »

cor schreef: 05 feb 2020 22:53 Hallo Mariëlle

Bij de naam Penning moest ik gelijk denken aan de scheepsrampen van 9 op 10 oktober1926
bij deze ramp zonk o.a de VL 46 Coupernicus een stoom drifter en verloren 14 bemannings
leden het leve waaronder schipper D. Penning 48 jaar.
Er zijn 3 bemanningsleden gered door de VL 47 Columbus (in Vlaardingen de kolenbus genoemd)
De VL 47 heeft lange tijd in de K.W Haven te Vlaardingen gelegen wij gingen als kind er op spelen.
Die zelfde nacht heeft zich nog meer droevige taferelen afgespeeld zie berichten hieronder.
Maar als deze schipper Penning ook van de zelfde familie als van u is dan is uw familie een paar
keer getroffen met een verschrikkelijk noodlot.


Cor Boer
Beste Cor,

Een late reactie!
Ik heb de gegevens van onze stamboom er eens bij gezocht en heb gezien dat Dirk Penning hierin inderdaad voorkomt.
Hij was het neef van één van mijn betovergrootvader. Zijn weduwe heeft in 1950 het Vissersmonument onthuld in Vlaardingen.

Groetjes,

Marielle
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door cor »

Hallo Mariëlle

Bedankt voor je reactie het was is mij bekend dat de Weduwe Penning v.d Velde
bij de onthulling was.
Tevens waren Wed J Plokker-Sluimer en Wed. Hoogeboom hierbij aanwezig.
Hier ziet u de wed Penning bij het monumet tussen de Koningin Juliana en
Burgemeester Heusden in staan.
Die dag waren het Koningin en Prins in Vlaardingen omdat het carillion in werking
gesteld werd.

Dus in 1950 die foto staat in
geschiedenisvanvlaardingen.nl

Vriendelijke groeten Cor Boer
Bijlagen
Visserij monument Vlaardingen.jpg
Visserij monument Vlaardingen.jpg (41.95 KiB) 1832 keer bekeken
mpenning
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2020 12:51

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door mpenning »

Wat leuk Cor, de foto
Dank je wel.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door cor »

Hallo Marieelle

Mocht u door het een en ander meer geinteresseerd zijn betreffende Schipper Dirk Penning
er zijn diverse boeken waarin het een en ander verslag gedaan wordt betreffende de ramp
met de VL 46 oktober 1926.
In het boek halen maar van Arie van Roon wordt een goed verslag gedaan ook wordt de ramp
vermeld in het boek een zee te hoog en in stoom op haring
Hier nog een link naar geschiedenisvanvlaaringen met de foto's van de Weduwe van Dirk Penning

http://www.geschiedenisvanvlaardingen.nl/collectie/beeld/bezoek-koningin-juliana-1950-grote-visserijplein
http://www.geschiedenisvanvlaardingen.nl/collectie/beeld/bezoek-koningin-juliana-1950-comit-bij-vissersmonument

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (169.04 KiB) 1768 keer bekeken
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (213.87 KiB) 1768 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (203.55 KiB) 1768 keer bekeken
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door Otter »

Brood uit het water gaat ook over de visserij in Vlaardingen
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door cor »

Dat weet ik Carel maar in dit geval gaat het
Over de familie Penning vandaar.
Trouwens brood uit het water heeft drie delen.


Cor boer
geanteve
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2012 19:16

Re: Collega's gezocht van mijn opa, A.J. Penning, kapitein van MS Westland, vergaan tijdens watersnoodramp in 1953

Bericht door geanteve »

Hallo Marielle, ik heb wel met een kap. genaamd Penning gevaren,in de jaren 55 56 bij Van Nieveld Gouderiaan , misschien toch fam.
hij was toen ongeveer 55 jaar oud.

HG G Tempelman.


Plaats reactie