Model Weerschip Cirrus

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Cirrus

Model Weerschip Cirrus

Bericht door Cirrus »

Ooit heb ik, als ass. wtk, een reis op het weerschip Cirrus gemaakt. Een van mij hobby's is het maken van scheepsmodellen. Na het model van de ms. Kinderdijk van de HAL en het ms. Markab van Van Nievelt Goudriaan ben ik begonnen aan het model van de Cirrus. De tekening voor de rompbouw/spantenplan heb ik na lang zoeken kunnen vinden bij het CFB Esquimalt Naval & Military Museum in Canada. Voor foto's van het onderwaterschip heb ik contact opgenomen met het Maritime Museum in Queensland in Australië. De Cirrus was het voormalige USS frigate Abilene een River Class Frigate waarvan > 200 gebouwd zijn o.m. in de VS, GB, Canada en AU. In het museum in Queensland ligt de HMAS Diamantina het enige nog bewaarde River Class Frigate. Voor de opbouw heb ik op dit moment alleen nog maar (onvoldoende) foto's. Om te proberen een tekening te bemachtigen van de bovenbouw ben ik in het Nationaal Archief te Den Haag in de documenten van de Weerschepencommissie gaan zoeken naar de werf waar de USS Abilene is omgebouwd naar weerschip Cirrus. Dit moet tussen 1947 (aankoopdatum) en 1950 gebeurd zijn. Gevonden heb ik de werf "De Hoop" in Lobith. Contact gezocht, maar nog niet gekregen.

Vraag: Zijn er oud bemanningsleden van de Cirrus die nog foto's van de bovendekse opbouw hebben, zoals bemanningsverblijven, werkruimtes meteorologen en telegrafisten, vulstation weerbalonnen. zendmasten. enz... en die deze dan met mij zouden willen delen?

Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Model Weerschip Cirrus

Bericht door Gert Schouwstra »

Heb je DIT al gelezen?
Gert
- Varen is Leven -
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Model Weerschip Cirrus

Bericht door Roy »

In de jaren 50 is in de Blauwe Wimpel veelvuldig over de Nederlandse weerschepen geschreven en gelardeerd met foto's.
Moet je die bladen wel hebben natuurlijk...……………. :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie