Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

xxPiako.jpg
xxPiako.jpg (134.88 KiB) 1294 keer bekeken
Dit schilderij heb ik gemaakt van het clipperfregat Piako. Deze werd in 1876 in Schotland gebouwd voor de New Zealand Shipping Company voor de handels- en emigrantenvaart op Nieuw Zeeland. In 1900 tijdens een reis van Melbourne naar Mozambique vermist en nooit aangekomen.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Mooi hoor !
dat water, die zon&schaduw-werking in de zeilen....
Schitterend gelukt !
Oost, west...ook best
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Eemland.jpeg
Eemland.jpeg (178.64 KiB) 1714 keer bekeken
Mijn vrouw vond gistermiddag in een la nog een kleine aquarel van de Eemland van de KHL, die ik in 2003 geschilderd heb.
Het formaat is ongeveer een half A4tje.
Het schip was in 1953 gebouwd in Krimpen aan den IJssel bij vd Giessen & Zonen en is in 1975 verkocht naar Liberia, waar het nog 9 jaar heeft gevaren onder de naam Bravo Maria.
In 1984 is het schip in Split gesloopt.

Ik had vroeger een collega die als cargadoor bij de KHL gewerkt had. Als er een schip voor de kant lag was het altijd spitsuur, maar de chef zei dan: "Een dag heeft 24 uur en dan hebben we ook de nacht nog".
Wat vaste prik was wat lading betreft voor de landen waar de KHL op voer was prikkeldraad. Telkens weer werden de schepen voor een groot deel beladen met prikkeldraad. Volgens die collega moet heel Zuid Amerika afgerasterd zijn met prikkeldraad.
Op de terugweg bestond de lading voor een deel uit koeienhuiden, droog, dan waren ze gelooid of 'nat' en dan zaten de vleesresten er nog aan. Het was dan niet te harden op dat schip.
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

een half A4tje
Da's een formaat die ik van jou nog niet gezien heb... En tóch zo gedetailleerd als de A2's (?)
Mooi hoor...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

xxfluitorigin.jpg
xxfluitorigin.jpg (63.14 KiB) 1702 keer bekeken
Ruim een jaar geleden stond er in onze regionale krant een recensie van een jeugdboek over een kajuitjongen op een fluitschip. daarbij stond een plaatje van de omslag van het boek. Aangezien er in mijn woonplaats Zaandam in de 17e en 18e eeuw 280 fluitschepen zijn gebouwd heb ik dat plaatje geschilderd op 50 x 70 centimeter. Vindt trouwens alle aquarellen van Evert Sikkema prachtig.
Groeten van Jaap.
Bijlagen
xxfluitschip2.jpg
xxfluitschip2.jpg (138.49 KiB) 1702 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Heel mooi, Jaap, maar ik zou er liever niet op zitten in dat weer. Moet je je voorstellen, dicht opeengepakt slingerend in je hangmat. Zeezieke mannen en alles wat daarbij hoort. Nee, dat zal echt geen pretje zijn geweest, maar dat doet niets af aan jou mooie voorstelling.
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

xxRoaring.jpg
xxRoaring.jpg (88.75 KiB) 1629 keer bekeken
Over ruw weer gesproken. Dit is een opzet voor een zeilschip in de Roaring Fourties. Dit gebied met stormachtige winden rond de 40ste breedtegraad werd veel gebruikt op de route naar de Oost.
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

xxroarong2.jpg
xxroarong2.jpg (110.96 KiB) 1629 keer bekeken
Dit is de voltooide versie van dit schilderij van 50 x 70 cm. De verf is nog niet geheel droog.
Groeten van Jaap.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Ook weer heel mooi!
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Wow ! Mooi water Jaap !
Oost, west...ook best


Plaats reactie