Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

Dank je wel. Groeten Jaap

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Triton 20200220-01.jpg
Triton 20200220-01.jpg (169 KiB) 1558 keer bekeken
Triton KNSM
Gebouwd bij: Canadian-Vickers Ltd. in Montreal
Stoommachine type Uniflow van 3000 HP voor een snelheid van 14 knopen
2.874 brt
L x B x D in meters 97 x 13,7 x 7
Accomodatie voor 4 passagiers
In 1959 is er een nieuwe stoommachine van Werkspoor in geplaatst van 3.000 apk voor een dienstsnelheid van 15 kn.
in 1967 verkocht voor de sloop.
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Ton Pekel »

Evert, ook deze KNSM-er is weer heel mooi weergegeven. Waren toch wel echte zeeschepen vroeger.... je zou zo weer gaan varen. :wink:
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Ja !
Lekker weer schijthuisplein, geen airco, zuinig aan met drinkwater want ojee als er stoomlekkasie kompt :lol:
Afijn...we hebben het overleefd, en het mooie van herinneringen is, dat het geheugen selectief is: het mooiere wordt steeds mooier, en om het goed te maken wordt het mindere steeds minder minder :-D :-D
Ach...je kon hele gesprekken voeren op dat schijhuisplein...en anders in stilte luisteren naar het geklepper van de stalen mk-deur en proberen de zwavellucht te negeren :lol:

Maar verder heb je gelijk, Ton. Het was een leerschool die z'n weerga niet had. De eerste "automatiseringen" uitproberen met de tuit-vaan-regelingen die regelmatig vast zaten door vuil in de luchtspuitnozzeltjes en de boel weer 'op hand' stond.... Want daar was onze generatie goed in: wij konden naadloos van falende "automatisering" handmatig overnemen.
Voor geen goud had ik het willen missen, maar tegelijk: voor geen goud zou ik er nu, op deze leeftijd, nog eens aan beginnen...
Maar geef je ons een weekie op de O'Brian, en ik weet zeker dat we er redelijk snel weer vrolijk mee rond zouden toeren. Die latente kennis is hier voor alle disciplines ruimschoots voorhanden....ben ik van overtuigd ! Zelfs in de kombuis starten ze zó weer een oliefornuis en een Bravilor op...
En dan is er vast-en-zeker iemand die in een mum van tijd weer een aardlek-zoeklampje in elkaar frutselt op zo'n gelijkstroomschip.... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jinny »

Als ik mijn koffers mee mag nemen hoeven ze dat niet in elkaar te knutselen, heb ik bij me...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Voor geen goud had ik het willen missen, maar tegelijk: voor geen goud zou ik er nu, op deze leeftijd, nog eens aan beginnen...
Het is hetzelfde als met vakantie: Ergens geweest te zijn is vaak leuker dan ergens te zijn.
groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol:
Maar pas op als je dat zegt tegen je reisagent... Stel je voor dat die tegen je zegt "Je bent er geweest...!"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

lievekerksmall.jpg
lievekerksmall.jpg (55.63 KiB) 1135 keer bekeken
Ik vond een foto van de stranding op Vlieland van het VNS-schip "Lieve Vrouwekerk".
In januari 1960 strandde dit schip in een zware storm op de Vliehors. Ik ga een schilderij maken van dit Liberty-schip vlak voor de stranding in een zeer woelige zee. Ik zal af en toe een foto uploaden van de vorderingen en hoor graag wat jullie hier van vinden.
Groeten van Jaap Koeman.
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

Lieve2xx.jpg
Lieve2xx.jpg (66.53 KiB) 1188 keer bekeken
Hier dan een eerste opzet voor de stranding van de LIEVE VROUWEKERK.
Groeten van Jaap
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Ziet er prima uit Jaap !
Oost, west...ook best


Plaats reactie