Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Jan, dat zou jij als massinist toch goed moeten weten: een generator die belast wordt, draait zwaarder dan een onbelaste.jdbvos schreef: ↑27 feb 2020 21:24 Als leerling kreeg ik ook de zwengeltaak op de Zonnekerk, samen met het toezicht op de krabbers...
Dat draaien viel me reusachtig mee...tot die sparks op z'n noodsleuteltje drukte, toen stond het zwengelen in 1 ruk stil. Dat was knap zwaar, dat doorzwengelen als die sparks z'n oefenberiggie uitstuurde op de 500
Goddank had ik later (op de booreilanden) zo'n geval met oplaadbare accu's, niks nie draaien en niks geen hulp nodig.
Daar hadden ze overigens bij RH toen nog helemaal niet van gehoord of de PTT had ze niet goedgekeurd. Maar op de Chaparral ging je met mooi weer zo af en toe eens het helidek op, een paar roustabouts en roughnecks die daar lagen te zonnen wegschoppen, je zootje opzetten en ff testen. Dt was gewoon lol, vooral als er ook een paar heren met een capsule aan het oefenen waren en die hadden ook een soort portable 2182 setje (op batterijen) bij zich. Dat ontaarde dan weer een een hoop "local traffic" met roepnamen als Chaparral, Chapararral-41 en Chaparral-42. Op zondag maakte dat weinig uit, want de enigen die er "last" van hadden waren vissertjes, en die ouwehoerden toch alleen maar op de VHF
Louis
- Zeepaardje
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Aan: @ sparks316
Beste Louis,
Hoe vaker ik die noodzend transceivers zie, hoe meer het gaat duizelen omtrent de fabrikanten en types.
Zo heb je de Marinetta TRP-1 van SKANTI / FORTUNA, identiek form en fit.
De SKANTI Marinetta 3 werd ook wel aangeduid als: "Gibson girl".
De DISA Marinetta in ronde container.
Ook wel onder type nummer 71A10, onder type nummer 71A11 zit er dan een vlieger genaamd "Box kite" bij.
De Boxkite vlieger kon ook bij de TRP-1 , als extra, mee geleverd worden.
Mijn vader had in de vijftiger jaren, toen wij als kind vaak vliegerden, zo'n vlieger gemaakt.
Wij noemden dat ding: Het Kistje.
Dat ding had geen staart maar vloog werkelijk altijd, zelfs bij windkracht nul ging dat ding de lucht in.
Zeventig jaar later zag ik een foto van zo'n vlieger en begreep meteen dat dat ideaal was om er een antennedraad mee op te laten stijgen.
Vandaar ook de, optionele, toepassing in nood Transceivers.
Waarschijnlijk was een Whip antennedraad met uitschuifbare kokers net zo goed.
Blijft voor mij de vraag: Welke nood transceiver had je op de "Geertje Buisman"?
HoutMoet,
Zeepaardje.
Beste Louis,
Hoe vaker ik die noodzend transceivers zie, hoe meer het gaat duizelen omtrent de fabrikanten en types.
Zo heb je de Marinetta TRP-1 van SKANTI / FORTUNA, identiek form en fit.
De SKANTI Marinetta 3 werd ook wel aangeduid als: "Gibson girl".
De DISA Marinetta in ronde container.
Ook wel onder type nummer 71A10, onder type nummer 71A11 zit er dan een vlieger genaamd "Box kite" bij.
De Boxkite vlieger kon ook bij de TRP-1 , als extra, mee geleverd worden.
Mijn vader had in de vijftiger jaren, toen wij als kind vaak vliegerden, zo'n vlieger gemaakt.
Wij noemden dat ding: Het Kistje.
Dat ding had geen staart maar vloog werkelijk altijd, zelfs bij windkracht nul ging dat ding de lucht in.
Zeventig jaar later zag ik een foto van zo'n vlieger en begreep meteen dat dat ideaal was om er een antennedraad mee op te laten stijgen.
Vandaar ook de, optionele, toepassing in nood Transceivers.
Waarschijnlijk was een Whip antennedraad met uitschuifbare kokers net zo goed.
Blijft voor mij de vraag: Welke nood transceiver had je op de "Geertje Buisman"?
HoutMoet,
Zeepaardje.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Ha Johan,
volgens mijn herinnering zo'n Marinetta slingerbak. Daar kon je echt niet alleen mee werken, want je had rap 1 of 2 Kaapverdiolen nodig om te slingeren. En ff waarschuwen àls je ging seinen, anders stopten ze accuut.
Op de booreilanden hadden we zo'n uitschuifbaar ding met pertinax kokers en daarin de antennedraad. Volgens mij was dat ding ergens tussen de 5 en 10 m lang, uitgeschoven. Je kon er volgens mij in geval van nood ook mee vissen/hengelen
volgens mijn herinnering zo'n Marinetta slingerbak. Daar kon je echt niet alleen mee werken, want je had rap 1 of 2 Kaapverdiolen nodig om te slingeren. En ff waarschuwen àls je ging seinen, anders stopten ze accuut.
Op de booreilanden hadden we zo'n uitschuifbaar ding met pertinax kokers en daarin de antennedraad. Volgens mij was dat ding ergens tussen de 5 en 10 m lang, uitgeschoven. Je kon er volgens mij in geval van nood ook mee vissen/hengelen
Louis
- Zeepaardje
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Hallo Louis,
Het was een telescoop hengel van 10 meter lengte.
Waarschijnlijk ving je er alleen maar sidderalen mee
Het is mij in ieder geval nu wel duidelijk geworden dat een Sparks het pulsvissen heeft uitgevonden.
Groeten
Zeepaardje
Het was een telescoop hengel van 10 meter lengte.
Waarschijnlijk ving je er alleen maar sidderalen mee
Het is mij in ieder geval nu wel duidelijk geworden dat een Sparks het pulsvissen heeft uitgevonden.
Groeten
Zeepaardje
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Herinnert u zich deze nog . . . . . . ? !
mvg / Hanson a clear day, you can see forever . . . .
- Zeepaardje
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Wat voor weer zou het zijn in Den Haag?
HoutMoet,
Zeepaardje.
HoutMoet,
Zeepaardje.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Herinnert u zich deze nog?
Jazeker 1 reis gemaakt op een schip waar ik deze ook verstuurde. Op de brug stond een prachtig boek over het weer waar je wel wat aan had als je de boel in moest vullen. Ik had een 1e stuurman die dat normaal deed maar er een hekel aan had Toen die merkte dat ik het wel leuk vond om te doen heeft hij me razendsnel de kneepjes van het vak bij gebracht
Ik moet nog ergens een foto hebben waar ik als gekke Henkie naast de brug met het natte bol slingertje sta te klooien
Jazeker 1 reis gemaakt op een schip waar ik deze ook verstuurde. Op de brug stond een prachtig boek over het weer waar je wel wat aan had als je de boel in moest vullen. Ik had een 1e stuurman die dat normaal deed maar er een hekel aan had Toen die merkte dat ik het wel leuk vond om te doen heeft hij me razendsnel de kneepjes van het vak bij gebracht
Ik moet nog ergens een foto hebben waar ik als gekke Henkie naast de brug met het natte bol slingertje sta te klooien
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Schei uit! Op mijn eerste reis, Gaasterdijk/HAL, selected ship. Leuk hoor.
Daarna van 72-73 een jaar RIL, niet echt selected ship, maar toch OBS-jes doen. Ook leuk.
Toen kwam mijn offshore periode. Daar deed ik het samen met een roustabout die vooral golfhoogtes/ periodes en deining doorgaf.
Meters? We hadden een door het KNMI verstrekt molentje om op het helidek te meten (redelijk vrij van obstakels) alsmede een door Zapata geinstalleerde meter die niet echt helemaal vrij van obstakels was, maar toch. Plus een stel door hun geinstalleerde barometers/grafen. Dus je deed je best, ook alweer naar het KNMI De Bilt. Dat ging dan doorgaans via de TOR. Handig.
Van het KNMI kregen we weerberichten. Ook van Meteo London en van Seewetteramt Hamburg.
Een keer kregen we voorspellingen van een lagedrukgebied van zoveel mb wat over zou komen, het KNMI voorspelde windkracht 8, mogelijk uitschieter tot 9. Meteo London schaalde het wat hoger in, net als SWA Hamburg.
Wij kregen de kern over ons heen, pak 'm ff beet 20-30 mb lager dan wat De Bilt vertelde, en we maten windkracht 14. De windmeter van Zapata stond stijf tegen de stuitnok (100 mph), je kon alleen met safetylines over dek lopen, affijn dus de toolpusher vroeg me wat ie eigenlijk met dat telexje van De Bilt moest, behalve als schijtpapier gebruiken.
Dus ik stuur een telex naar De Bilt, met mijn/onze waarnemingen. Nou dat kon helemaal niet, onze instrumenten waren niet door hun gecalibreerd, dus we vertelden onzin. Dank je wel KNMI! Ik ben akkuut gestopt met het verzenden van OBS-jes naar hun.
Jaren later schijnen ze excuses gemaakt te hebben voor dat soort ongein. In De Bilt bepalen ze of het een vriesdag is of niet. Gaat hun thermometer niet beneden +0,00001 en zit heel Nederland met -25, dan is het geen vriesdag. En andersom: als dat kreng in De Bilt als maximumtemperatuur -0,01 graad aangaf en de rest van Nederland loopt verkoeling te zoeken omdat het overal boven de 30 graden is, dan is het in Nederland een vriesdag geweest. Sufgerukte stijfkoppen noem ik dat. Indruk maken met code geel, oranje en rood. Daar zijn ze haantje de voorste in, want stel je voor dat Piet Paulusma eerder code rood geeft.
Goddank leerde ik van destijdse helivliegers wat meer over wolkenhoogte en -basis inschatten. Thanks, o.a. Jan Menge van KLM Noordzee.
Maar sinds ergens 1974, 1975 heb ik niks meer met ons Kanninklijk Meteorologisch Instituut. Terwijl jij in de prut zit, bepalen zij - 300 km verderop - wat jij moet hebben. Doei!!!
Daarna van 72-73 een jaar RIL, niet echt selected ship, maar toch OBS-jes doen. Ook leuk.
Toen kwam mijn offshore periode. Daar deed ik het samen met een roustabout die vooral golfhoogtes/ periodes en deining doorgaf.
Meters? We hadden een door het KNMI verstrekt molentje om op het helidek te meten (redelijk vrij van obstakels) alsmede een door Zapata geinstalleerde meter die niet echt helemaal vrij van obstakels was, maar toch. Plus een stel door hun geinstalleerde barometers/grafen. Dus je deed je best, ook alweer naar het KNMI De Bilt. Dat ging dan doorgaans via de TOR. Handig.
Van het KNMI kregen we weerberichten. Ook van Meteo London en van Seewetteramt Hamburg.
Een keer kregen we voorspellingen van een lagedrukgebied van zoveel mb wat over zou komen, het KNMI voorspelde windkracht 8, mogelijk uitschieter tot 9. Meteo London schaalde het wat hoger in, net als SWA Hamburg.
Wij kregen de kern over ons heen, pak 'm ff beet 20-30 mb lager dan wat De Bilt vertelde, en we maten windkracht 14. De windmeter van Zapata stond stijf tegen de stuitnok (100 mph), je kon alleen met safetylines over dek lopen, affijn dus de toolpusher vroeg me wat ie eigenlijk met dat telexje van De Bilt moest, behalve als schijtpapier gebruiken.
Dus ik stuur een telex naar De Bilt, met mijn/onze waarnemingen. Nou dat kon helemaal niet, onze instrumenten waren niet door hun gecalibreerd, dus we vertelden onzin. Dank je wel KNMI! Ik ben akkuut gestopt met het verzenden van OBS-jes naar hun.
Jaren later schijnen ze excuses gemaakt te hebben voor dat soort ongein. In De Bilt bepalen ze of het een vriesdag is of niet. Gaat hun thermometer niet beneden +0,00001 en zit heel Nederland met -25, dan is het geen vriesdag. En andersom: als dat kreng in De Bilt als maximumtemperatuur -0,01 graad aangaf en de rest van Nederland loopt verkoeling te zoeken omdat het overal boven de 30 graden is, dan is het in Nederland een vriesdag geweest. Sufgerukte stijfkoppen noem ik dat. Indruk maken met code geel, oranje en rood. Daar zijn ze haantje de voorste in, want stel je voor dat Piet Paulusma eerder code rood geeft.
Goddank leerde ik van destijdse helivliegers wat meer over wolkenhoogte en -basis inschatten. Thanks, o.a. Jan Menge van KLM Noordzee.
Maar sinds ergens 1974, 1975 heb ik niks meer met ons Kanninklijk Meteorologisch Instituut. Terwijl jij in de prut zit, bepalen zij - 300 km verderop - wat jij moet hebben. Doei!!!
Louis
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Nog even terugkomend over dat geklooi op de brugvleugel, zoiets:
iedere dag drie keer dat puts-emmertje overboord om een beetje zoutwater te temperaturen on a clear day, you can see forever . . . .
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Welnee... van links naar rechts het "meteo-ritueel aan boord'':
links wordt met de natte bol geslingerd.
Daarnaast de man die vast nadenkt over wat ie op het formuliertje in gaat vullen.
Daarnaast de man die de wind staat te meten.
En weer daarnaast (nog net zichtbaar) de man die een groene toeter ledigt (de groene toeter natuurlijk niet zichtbaar). De lege fles werd daarna per koerier naar de bak gestuurd om de snelheid te meten (daarvoor hadden stuurlui doorgaans een Rolex om hun pols).
Als je dat zo 25 jaar keurig had gedaan kreeg je van het KNMI een gouden barometer.
Ik deed een keer metingen tijdens St. Elmo's fire, in de Tasman zee. Compleet met het door de stuurman vervaardigde OBS-je en inclusief metingen door mijn AVO-multimeter (die veel te veel microamperes stroom vrat maar toch zoveeel kV liet zien) gemeten op de antenne-uitgang van mijn Skanti, die elke zoveel seconden een tik liet horen.
Nou, daar kon wel een bedankbriefje vanaf (ik heb het nog steeds): "we hebben nog nooit zo'n uitgebreide waarneming daarover gehad". Maar een lojen thermomete kon er verder natuurlijk niet vanaf
Nogmaals: Doei!, KNMI.
PS: ooit heb ik geleerd (jawel, tijdens meteo-lessen die we ook moesten volgen) dat je de windvaan altijd tekent wijzend naar de richting waar de wind vandaan komt. Hier in Braboland geeft Omroep Braboland al jaren kaarten uit met de vaan wijzend naar de richting waar de wind naartoe gaat. Modern Logic?
links wordt met de natte bol geslingerd.
Daarnaast de man die vast nadenkt over wat ie op het formuliertje in gaat vullen.
Daarnaast de man die de wind staat te meten.
En weer daarnaast (nog net zichtbaar) de man die een groene toeter ledigt (de groene toeter natuurlijk niet zichtbaar). De lege fles werd daarna per koerier naar de bak gestuurd om de snelheid te meten (daarvoor hadden stuurlui doorgaans een Rolex om hun pols).
Als je dat zo 25 jaar keurig had gedaan kreeg je van het KNMI een gouden barometer.
Ik deed een keer metingen tijdens St. Elmo's fire, in de Tasman zee. Compleet met het door de stuurman vervaardigde OBS-je en inclusief metingen door mijn AVO-multimeter (die veel te veel microamperes stroom vrat maar toch zoveeel kV liet zien) gemeten op de antenne-uitgang van mijn Skanti, die elke zoveel seconden een tik liet horen.
Nou, daar kon wel een bedankbriefje vanaf (ik heb het nog steeds): "we hebben nog nooit zo'n uitgebreide waarneming daarover gehad". Maar een lojen thermomete kon er verder natuurlijk niet vanaf
Nogmaals: Doei!, KNMI.
PS: ooit heb ik geleerd (jawel, tijdens meteo-lessen die we ook moesten volgen) dat je de windvaan altijd tekent wijzend naar de richting waar de wind vandaan komt. Hier in Braboland geeft Omroep Braboland al jaren kaarten uit met de vaan wijzend naar de richting waar de wind naartoe gaat. Modern Logic?
Louis