Van Uden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Cornelis Fioole
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 nov 2019 18:08
Locatie: 26802 moormerland

Re: Van Uden

Bericht door Cornelis Fioole »

Rijnhaven....in 1975 opgehaald van de nieuwbouw in Frederikshaven, ik was assistent wtk met 13 man aan boord, allemaal Hollanders en dat ging al heel snel mis. De "Ouwe"voelde zich de "the allmighty`" en dulde geen tegenspraak en dat viel in verkeerde aarde. Binnen de kortste keren zijn wij van boord afgestapt. Ik kan mij goed herrineren het loket bij Van Uden, je werd daar ontvangen door een onvriendelijke juffrouw met bril op achter een glasen loket. Mijn broer (bij de Nedlloyd) was met mij mee (stappen en zo) en zijn uiteindelijk bij het Van Uden luikje aangekomen wegens achterstallige gage. Tsjonge jonge het lijkt wel een friet tent hier zei mijn broer aan het loket, binnen een maand had ik mijn achterstallige gage binnen. Dankie broer!

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Van Uden

Bericht door peelander »

Ik ken een kapitein/eigenaar die, 72jaar, nog vaart, omdat van Uden hem destijds een flink oor heeft aangenaaid.
Groeten
Jan van der Pluijm
Cornelis Fioole
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 nov 2019 18:08
Locatie: 26802 moormerland

Re: Van Uden

Bericht door Cornelis Fioole »

De wereld is soms heel gemeen, ik heb een tijd bij de Grieken gevaren in de tijd dat zij massaal Hollandse schepen op kochten en dat was best een leuke (maar ook gevaarlijke tijd). Goed geld verdient en iedere maand via de agent mijn zuur verdiende centjes cash opgenomen.....immers... je wist maar nooit ! Gelukkig altijd goed gekomen, met duizenden andere mede zeevarenden onder Griekse en Cypro vlag destijds niet.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Van Uden

Bericht door jdbvos »

Je moet niet vergeten dat een kapitein een werkgever was, niet een werknemer.... Pas ergens in de jaren 80 of 90 is dat pas aangepast, en stond de kapitein óók gewoon op de loonlijst van de rederij. Dat had aardig wat voeten in de aarde om dat juridisch geregeld te krijgen.
Maar de kapitein kreeg een gage berekend op het feit dat hij zelf voor z'n pensioen moest sparen. Dat kon prima bij het koopv.pens.f., maar velen zagen meer brood in het driftig spenderen van het geld dan het investeren in de oude dag..
Dus heb ik weinig medelijden wanneer ik weer eens hoor dat zo een (ex-, of nog steeds) kapitein niet rond kan komen van alleen een AOW aangevuld met een héél klein pensioentje uit hun werknemerstijd.. Vooral op de khv kwam dat veel voor.... ik heb ook nog wel eens een kapitein daarop gewezen, maar dergelijke raad werd weggewuifd met een "ik kan heel goed voor mezelf zorgen, dankjewel!'
Uiteraard zijn er mensen die gedupeerd werden omdat de werkgever de bedragen nooit overmaakte en die op die manier fraude pleegden, en dat zijn dan echt arme drommels. Maar dat is gebeurd in tijden dat ze zelf nog geen kapitein waren, maar nog werknemers op een schip waren, waarvoor de werkgever (eigenlijk de kapitein, maar die verantwoordelijkheid werd overgenomen door de rederij) pensioen afdroeg....
En als zo'n rederij ineens op de fles gaat, en de betrokkenen er vandoor zijn met dat pensioengeld, ben je aardig in de aap gelogeerd....
Oost, west...ook best
Cornelis Fioole
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 nov 2019 18:08
Locatie: 26802 moormerland

Re: Van Uden

Bericht door Cornelis Fioole »

Tsja daar valt wel iets over te zeggen. Bij de KHV heb ik wel een hele "vreemde" kapitein (ex eigenaar) meegemaakt. Stuwhout opsparen in de bak en later in een NL of B haven op een aanhanger danwel vrachtwagen laden richting huis voor de open haard. Zielig nietwaar? Het eten aan boord was vreselijk, voornamelijk aardappels, kool en varkensvlees....lekker goedkoop en onze "ouwe" had een leuke bijverdienste via de scheepsjood en ik denk wel dat je weet wat ik bedoel. Affijn dat zijn verhalen die horen op een andere forum thuis en kom daar beslist op terug.....ik kan wel een boek schrijven! Groetjes Cornelis
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Van Uden

Bericht door Jacob Bothof »

Ik heb van eind 1963 tot eind 1968 bij v.Uden op de Parkhaven en de Lekhaven als wtk gevaren.
Het was niet altijd rozengeur en manenschijn , met het eten was het niet altijd een sterrenrestaurant :mrgreen:
maar in de zuid kon je je aardig voor niet alteveel Pesos of Cruizeiros bijvoeren :-D
De reizen maakten echt veel goed. Ik heb er een prima tijd gehad :lol:
Financieel ben ik niets tekort gekomen, de premies aan het koopvaardij pensioenfonds zijn denk ik altijd
netjes afgedragen. Ik krijg nog steeds een kleine bijdrage van hun.
Jacob
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Van Uden

Bericht door kabo »

7608-002a.jpgeem2.jpg
7608-002a.jpgeem2.jpg (121.67 KiB) 1287 keer bekeken
Eemhaven in de Beatrixhaven in de jaren 60, varend voor de Havenline.
gr. Bas
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Van Uden

Bericht door kabo »

P6001-099.jpgMaashaven.jpg
P6001-099.jpgMaashaven.jpg (152.52 KiB) 1193 keer bekeken
De ms. Maashaven in de Maashaven in de jaren 50/60.
gr. Bas
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Van Uden

Bericht door kabo »

P6001-098d.jpgmaashaven 2.jpg
P6001-098d.jpgmaashaven 2.jpg (145.13 KiB) 1132 keer bekeken
Ongeveer hetzelfde tijdstip met de Maashaven aan de dukdalven stukgoed en graan aan het lossen lang geleden.
gr. Bas
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8104
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Van Uden

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

nikolai janson.jpg
nikolai janson.jpg (48.27 KiB) 615 keer bekeken
+
NIKOLAI JANSON Cont-Ro-Ro Built 1985 by Severnaya verf St Petersburg
Dwt 5.500t
LxB 152x19mtr
MAN
hier als eemhaven.jpg
hier als eemhaven.jpg (48.75 KiB) 615 keer bekeken
1991 - EEMHAVEN (Van Uden Maritime Rotterdam)
1993 - HAAPSALU
hier als julianahaven.jpg
hier als julianahaven.jpg (41.6 KiB) 615 keer bekeken
2002 - JULIANAHAVEN (Van Uden Maritime Rotterdam)
2009 - B.U. te Aliaga


Plaats reactie