Marineschepen
Re: Marineschepen
Van de bijgaande tekst begrijp ik niet veel. Afgezonken in Port Arthur en geborgen door de Japanners die hem weer in gebruik namen.Afgezonken onder hopeloze condities. Wat mis ik hier/zie ik over het hoofd?
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
Re: Marineschepen
Man wat een prachtige foto daar wordt een mens vrolijk van.
Re: Marineschepen
Koert, ik denk dat dat was in de oorlog tussen Rusland en Japan. De Russische vloot rukte uit om de Japanners ff mores te leren, maar leerden daar hoe diep het water daar was: ze werden in de pan gehakt. En ik denk dat dit 1 van de slachtoffers was
zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch-Japanse_Oorlog
zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch-Japanse_Oorlog
Oost, west...ook best
Re: Marineschepen
Koert, snap er ook geen reet van.
Hieronder een lappie tekst wat -denk ik- nogal slecht in de vertalingsmachine heeft gezeten.
MAAR misschien beter iets dan niets.
Voor de duidelijkheid, ik heb het niet in de vertalingsmachine gegooid,
maar zo van het world wide web geplukt.
Russische kruiser Bayan (1900) -Russian cruiser Bayan (1900)
De cruiser Bayan (Rus: Баян ) was de naam van het schip van de vier Bayan -class Pantserschip gebouwd voor de Russische Keizerlijke Marine in het eerste decennium van de 20ste eeuw. Het schip moest worden gebouwd in Frankrijk omdat er geen beschikbare capaciteit in Rusland. Bayan werd toegewezen aan de Eerste Pacific Squadron na voltooiing en gevestigd in Port Arthur van het einde van 1903. Zij leed lichte schade tijdens de Slag van Port Arthur aan het begin van de Russisch-Japanse oorlog van 1904-1905 en ondersteund destroyers zoals ze gepatrouilleerd buiten de haven. Na het bombarderen Japanse posities in juli 1904 raakte het schip een mijn en was buiten werking voor de komende maanden. Bayan werd tijdens de gezonken Beleg van Port Arthur en werd vervolgens geborgen door de Japanners na de oorlog.
Omgedoopt Aso door de Japanse Keizerlijke Marine (IJN) diende zij als een training schip na uitgebreide reparaties. Het schip werd omgebouwd tot een mijnenlegger in 1917 en werd ontmanteld in 1930 om te dienen als een doelwit schip . Ze werd uiteindelijk tot zinken gebracht als een doelwit in 1932.
Bayan , vernoemd naar de bard Boyan , hadden mei 1898 worden besteld bij de Franse scheepswerf Forges et Chantiers de la Méditerranée in La Seyne-sur-Mer , omdat er geen capaciteit beschikbaar is in het Russisch scheepswerven was. Het schip werd vastgelegd in februari 1899 gelanceerd op 12 juni 1900. Bayan onder het bevel van werd in februari 1903 voltooid en, Captain 1e Rang Robert Wiren , maakte de haven bezoeken in Griekenland, Italië en Noord-Afrika te varen voor Kronstadt. Aangekomen in april 1903, was ze er alleen maar voor enkele maanden voor het vertrek naar Port Arthur op 7 augustus. Samen met de Franse gebouwde slagschip Tsesarevich , Bayan arriveerde op 2 december en ze waren beiden toegewezen aan de Eerste Pacific Squadron.
In de nacht van 09/08 februari 1904, de IJN lanceerde een verrassingsaanval op de Russische vloot in Port Arthur. Bayan werd niet geraakt door de eerste torpedo-boot inval en sortied de volgende ochtend toen de gecombineerde vloot , onder bevel van vice-admiraal Heihachiro Togo , aangevallen. Tōgō hadden verwacht dat de verrassing nachtelijke aanval door zijn schepen veel succesvoller zijn dan het was, vooruitlopend op dat de Russen slecht ongeorganiseerd en verzwakt zou zijn, maar dat ze uit hun verbazing had hersteld en waren klaar voor zijn aanval. De Japanse schepen waren gespot door de Pantserdekschip Boyarin , die voor de kust patrouilleerde, en waarschuwde de Russische verdediging. Tōgō koos ervoor om de Russische kustverdediging aanvallen met zijn belangrijkste bewapening en schakel de schepen met zijn secundaire wapens. Het splitsen van zijn vuur bleek een slechte beslissing als de Japanse acht-inch (200 mm) en zes-inch kanonnen toegebracht inconsequent schade aan de Russische schepen, die alle hun vuur geconcentreerd op hun tegenstanders met enig effect zijn. Bayan leed oppervlakkige schade door negen klappen en talloze splinters; 6 bemanningsleden werden gedood en 35 gewond. Het schip vuurde 28 acht-inch, 100 zes-inch en 160 vijfenzeventig millimeter granaten tijdens de slag.
Bayan gezonken op haar ligplaats in Port Arthur.
De schade aan Bayan werd gerepareerd in een paar dagen en vervolgens de cruiser gepatrouilleerd uit Port Arthur. Samen met de Pantserdekschip Novik , het schip sortied op 11 maart 1904 tot de vernietiger ondersteunen Steregushchiy . Aangevallen door Japanse torpedojagers, werd het schip tot zinken gebracht voordat er hulp kwam. Vroeg op de ochtend van 13 april, de Russische torpedobootjager Strashnii werd met vier Japanse torpedojagers in de duisternis terwijl hij op patrouille. Zodra haar kapitein zijn fout gerealiseerd, het Russische schip probeerde te ontsnappen, maar mislukte na een Japanse granaat sloeg een van haar torpedo's en liet het ontploffen. Tegen die tijd Bayan had sortied om ondersteuning te bieden, maar was alleen in staat om vijf overlevenden te redden, voordat een Japanse eskader van Pantserdekschip aangevallen. Vice-admiraal Stepan Makarov leidde een kracht van twee slagschepen en drie kruisers te ondersteunen Bayan en bestelde ook de rest van de Eerste Pacific Squadron om zo snel als ze konden volgen. In de tussentijd hadden de Japanners de Russische sortie naar Togo gemeld en hij arriveerde met alle zes Japanse slagschepen. Zwaar in de minderheid, Makarov beval zijn schepen terug te trekken en om de rest van het eskader die net de haven was spannend te sluiten. Onderweg echter zijn vlaggeschip, Petropavlovsk , raakte een mijn en zonk vrijwel direct.
Bayan zeilde met de rest van de Stille Oceaan Squadron op 23 juni in een mislukte poging om te bereiken Vladivostok . De nieuwe squadron commandant, admiraal Vilgelm Vitgeft , beval de squadron terug te keren naar Port Arthur toen het de Japanse vloot tegengekomen kort voor zonsondergang, omdat hij niet wenst te zijn numeriek superieure tegenstanders te betrekken bij een nacht strijd. Na het bombarderen van Keizer Japanse Leger posities op 27 juli raakte het schip een mijn en was in reparatie tot en met september. Na de dood van Vitgeft tijdens de Slag om de Gele Zee op 10 augustus, werd Wiren bevorderd tot vice-admiraal en werd de commandant van de Eerste Pacific Squadron. Bayan werd vervolgens opgesloten in Port Arthur en op haar ligplaats tot zinken gebracht door vijf 28-centimeter (11 inch) houwitser schelpen op 9 december.
Japanse dienst
Aso in Maizuru 1908
Na de oorlog, Bayan ' werd wrak s gelicht op 24 juni en gesleept naar Dairen . Daar werd zij gegeven tijdelijke reparaties en opgedragen als Aso (vernoemd naar een vulkaan in Kumamoto Prefecture ) op 22 augustus. De volgende dag werd ze gesleept naar Maizuru , Japan voor permanente reparaties die duurde tot juli 1908.
Op 7 september 1908 Aso , samen met de ex-Russische Pantserdekschip Soya , werd toegewezen aan de Training Squadron. Op 14 maart 1909 begonnen ze een training cruise dat hun adelborsten meenam naar de westkust van de Verenigde Staten en Canada en Hawaï voordat ze terugkeerden naar Yokosuka op 7 augustus. Het volgende jaar de twee schepen maakte een cruise naar Australië en Zuidoost-Azië die duren van 1 februari - 3 juli 1910. Ze werden kort ontheven van hun opdracht om de Training Squadron op 25 september voordat weer bij is op 1 april 1911. De volgende training cruise duurde van 25 november 1911 tot 28 maart 1912 en nam de cadetten naar dezelfde bestemmingen als de 1910 cruise. Op 20 april 1912 Aso was weg overgedragen van de Training Squadron en zij werd omgebouwd maart 1913. Tijdens deze refit, werden haar acht-inch kanonnen vervangen door een paar van zes-inch kanonnen 50 kaliber en haar torpedo buizen werden verwijderd. Aso en soja werden op 1 december 1914 opnieuw toegewezen aan de Training Squadron en zij maakten hun laatste training cruise van 20 april tot 23 augustus 1915, waarin zij bezocht Rabaul , Nieuw-Guinea , en Fremantle , Australië.
Aso in Yokosuka 1924
In 1917, Aso werd omgebouwd tot een minelayer, met een capaciteit van 420 mijnen , hoewel ze niet formeel geherkwalificeerd als zodanig tot 1 april 1920. Aso werd getroffen uit de marine lijst op 1 april 1930 en omgedoopt Hai Kan No. 4 . Zij werd op 4 augustus 1932 tot zinken gebracht door twee onderzeese torpedo's na het uitzitten als een doelwit voor de zware kruiser Myoko en Nachi .
NABRANDER
Port Arthur may refer to:
In China:
Port Arthur, China, now called Lüshunkou District in the city of Dalian
Port Arthur massacre (China) in the Sino-Japanese War in 1894
Battle of Port Arthur, a sea battle in the Russo-Japanese War in 1904
Siege of Port Arthur, a land battle in 1904
Hieronder een lappie tekst wat -denk ik- nogal slecht in de vertalingsmachine heeft gezeten.
MAAR misschien beter iets dan niets.
Voor de duidelijkheid, ik heb het niet in de vertalingsmachine gegooid,
maar zo van het world wide web geplukt.
Russische kruiser Bayan (1900) -Russian cruiser Bayan (1900)
De cruiser Bayan (Rus: Баян ) was de naam van het schip van de vier Bayan -class Pantserschip gebouwd voor de Russische Keizerlijke Marine in het eerste decennium van de 20ste eeuw. Het schip moest worden gebouwd in Frankrijk omdat er geen beschikbare capaciteit in Rusland. Bayan werd toegewezen aan de Eerste Pacific Squadron na voltooiing en gevestigd in Port Arthur van het einde van 1903. Zij leed lichte schade tijdens de Slag van Port Arthur aan het begin van de Russisch-Japanse oorlog van 1904-1905 en ondersteund destroyers zoals ze gepatrouilleerd buiten de haven. Na het bombarderen Japanse posities in juli 1904 raakte het schip een mijn en was buiten werking voor de komende maanden. Bayan werd tijdens de gezonken Beleg van Port Arthur en werd vervolgens geborgen door de Japanners na de oorlog.
Omgedoopt Aso door de Japanse Keizerlijke Marine (IJN) diende zij als een training schip na uitgebreide reparaties. Het schip werd omgebouwd tot een mijnenlegger in 1917 en werd ontmanteld in 1930 om te dienen als een doelwit schip . Ze werd uiteindelijk tot zinken gebracht als een doelwit in 1932.
Bayan , vernoemd naar de bard Boyan , hadden mei 1898 worden besteld bij de Franse scheepswerf Forges et Chantiers de la Méditerranée in La Seyne-sur-Mer , omdat er geen capaciteit beschikbaar is in het Russisch scheepswerven was. Het schip werd vastgelegd in februari 1899 gelanceerd op 12 juni 1900. Bayan onder het bevel van werd in februari 1903 voltooid en, Captain 1e Rang Robert Wiren , maakte de haven bezoeken in Griekenland, Italië en Noord-Afrika te varen voor Kronstadt. Aangekomen in april 1903, was ze er alleen maar voor enkele maanden voor het vertrek naar Port Arthur op 7 augustus. Samen met de Franse gebouwde slagschip Tsesarevich , Bayan arriveerde op 2 december en ze waren beiden toegewezen aan de Eerste Pacific Squadron.
In de nacht van 09/08 februari 1904, de IJN lanceerde een verrassingsaanval op de Russische vloot in Port Arthur. Bayan werd niet geraakt door de eerste torpedo-boot inval en sortied de volgende ochtend toen de gecombineerde vloot , onder bevel van vice-admiraal Heihachiro Togo , aangevallen. Tōgō hadden verwacht dat de verrassing nachtelijke aanval door zijn schepen veel succesvoller zijn dan het was, vooruitlopend op dat de Russen slecht ongeorganiseerd en verzwakt zou zijn, maar dat ze uit hun verbazing had hersteld en waren klaar voor zijn aanval. De Japanse schepen waren gespot door de Pantserdekschip Boyarin , die voor de kust patrouilleerde, en waarschuwde de Russische verdediging. Tōgō koos ervoor om de Russische kustverdediging aanvallen met zijn belangrijkste bewapening en schakel de schepen met zijn secundaire wapens. Het splitsen van zijn vuur bleek een slechte beslissing als de Japanse acht-inch (200 mm) en zes-inch kanonnen toegebracht inconsequent schade aan de Russische schepen, die alle hun vuur geconcentreerd op hun tegenstanders met enig effect zijn. Bayan leed oppervlakkige schade door negen klappen en talloze splinters; 6 bemanningsleden werden gedood en 35 gewond. Het schip vuurde 28 acht-inch, 100 zes-inch en 160 vijfenzeventig millimeter granaten tijdens de slag.
Bayan gezonken op haar ligplaats in Port Arthur.
De schade aan Bayan werd gerepareerd in een paar dagen en vervolgens de cruiser gepatrouilleerd uit Port Arthur. Samen met de Pantserdekschip Novik , het schip sortied op 11 maart 1904 tot de vernietiger ondersteunen Steregushchiy . Aangevallen door Japanse torpedojagers, werd het schip tot zinken gebracht voordat er hulp kwam. Vroeg op de ochtend van 13 april, de Russische torpedobootjager Strashnii werd met vier Japanse torpedojagers in de duisternis terwijl hij op patrouille. Zodra haar kapitein zijn fout gerealiseerd, het Russische schip probeerde te ontsnappen, maar mislukte na een Japanse granaat sloeg een van haar torpedo's en liet het ontploffen. Tegen die tijd Bayan had sortied om ondersteuning te bieden, maar was alleen in staat om vijf overlevenden te redden, voordat een Japanse eskader van Pantserdekschip aangevallen. Vice-admiraal Stepan Makarov leidde een kracht van twee slagschepen en drie kruisers te ondersteunen Bayan en bestelde ook de rest van de Eerste Pacific Squadron om zo snel als ze konden volgen. In de tussentijd hadden de Japanners de Russische sortie naar Togo gemeld en hij arriveerde met alle zes Japanse slagschepen. Zwaar in de minderheid, Makarov beval zijn schepen terug te trekken en om de rest van het eskader die net de haven was spannend te sluiten. Onderweg echter zijn vlaggeschip, Petropavlovsk , raakte een mijn en zonk vrijwel direct.
Bayan zeilde met de rest van de Stille Oceaan Squadron op 23 juni in een mislukte poging om te bereiken Vladivostok . De nieuwe squadron commandant, admiraal Vilgelm Vitgeft , beval de squadron terug te keren naar Port Arthur toen het de Japanse vloot tegengekomen kort voor zonsondergang, omdat hij niet wenst te zijn numeriek superieure tegenstanders te betrekken bij een nacht strijd. Na het bombarderen van Keizer Japanse Leger posities op 27 juli raakte het schip een mijn en was in reparatie tot en met september. Na de dood van Vitgeft tijdens de Slag om de Gele Zee op 10 augustus, werd Wiren bevorderd tot vice-admiraal en werd de commandant van de Eerste Pacific Squadron. Bayan werd vervolgens opgesloten in Port Arthur en op haar ligplaats tot zinken gebracht door vijf 28-centimeter (11 inch) houwitser schelpen op 9 december.
Japanse dienst
Aso in Maizuru 1908
Na de oorlog, Bayan ' werd wrak s gelicht op 24 juni en gesleept naar Dairen . Daar werd zij gegeven tijdelijke reparaties en opgedragen als Aso (vernoemd naar een vulkaan in Kumamoto Prefecture ) op 22 augustus. De volgende dag werd ze gesleept naar Maizuru , Japan voor permanente reparaties die duurde tot juli 1908.
Op 7 september 1908 Aso , samen met de ex-Russische Pantserdekschip Soya , werd toegewezen aan de Training Squadron. Op 14 maart 1909 begonnen ze een training cruise dat hun adelborsten meenam naar de westkust van de Verenigde Staten en Canada en Hawaï voordat ze terugkeerden naar Yokosuka op 7 augustus. Het volgende jaar de twee schepen maakte een cruise naar Australië en Zuidoost-Azië die duren van 1 februari - 3 juli 1910. Ze werden kort ontheven van hun opdracht om de Training Squadron op 25 september voordat weer bij is op 1 april 1911. De volgende training cruise duurde van 25 november 1911 tot 28 maart 1912 en nam de cadetten naar dezelfde bestemmingen als de 1910 cruise. Op 20 april 1912 Aso was weg overgedragen van de Training Squadron en zij werd omgebouwd maart 1913. Tijdens deze refit, werden haar acht-inch kanonnen vervangen door een paar van zes-inch kanonnen 50 kaliber en haar torpedo buizen werden verwijderd. Aso en soja werden op 1 december 1914 opnieuw toegewezen aan de Training Squadron en zij maakten hun laatste training cruise van 20 april tot 23 augustus 1915, waarin zij bezocht Rabaul , Nieuw-Guinea , en Fremantle , Australië.
Aso in Yokosuka 1924
In 1917, Aso werd omgebouwd tot een minelayer, met een capaciteit van 420 mijnen , hoewel ze niet formeel geherkwalificeerd als zodanig tot 1 april 1920. Aso werd getroffen uit de marine lijst op 1 april 1930 en omgedoopt Hai Kan No. 4 . Zij werd op 4 augustus 1932 tot zinken gebracht door twee onderzeese torpedo's na het uitzitten als een doelwit voor de zware kruiser Myoko en Nachi .
NABRANDER
Port Arthur may refer to:
In China:
Port Arthur, China, now called Lüshunkou District in the city of Dalian
Port Arthur massacre (China) in the Sino-Japanese War in 1894
Battle of Port Arthur, a sea battle in the Russo-Japanese War in 1904
Siege of Port Arthur, a land battle in 1904
Grtn @Allen
Re: Marineschepen
Momenteel ben ik met een model bezig die ook van de Tsaren vloot was.
Dat is de "Oryol" die in 1905 ook door de Jappen ingepikt is en in 1922 als target t.z.g.
De , ( voor de Russen ), beroemde "Aurora" wist aan de slachting te ontkomen. Werd beroemd omdat van dit schip in 1917 het 1e schot gelost werd wat de revolutie inleidde. Dat is dan ook haar enige heldendaad...…………..
Ligt nu in St Petersburg in het zonnetje te blinken van trots...…...………….
m.v.g., Roy
Dat is de "Oryol" die in 1905 ook door de Jappen ingepikt is en in 1922 als target t.z.g.
De , ( voor de Russen ), beroemde "Aurora" wist aan de slachting te ontkomen. Werd beroemd omdat van dit schip in 1917 het 1e schot gelost werd wat de revolutie inleidde. Dat is dan ook haar enige heldendaad...…………..
Ligt nu in St Petersburg in het zonnetje te blinken van trots...…...………….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Marineschepen
Heren, bedankt voor de uitleg. Het is mij nu duidelijk waar het zich afspeelde en waarom. Weer wat opgestoken! .
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
Re: Marineschepen
gr. Bas
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Marineschepen
Is dit de huidige mottenballenvloot in Den Helder
Re: Marineschepen
Al vele jaren geleden tot scheermesjes gepromoveerd....
Het leven is geen facebook
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Marineschepen
Ik scheer electrisch, ik tril te hard , dit ter voorkoming van een bloedbad.