Aktueel Scheepvaart Nieuws
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Vrijdag 06 maart 2020
===================
Geen nieuws over de STELLAR BANNER die aan de grond zit bij Sao Luis (Ma).
De AEOLIAN GRACE die bij Sao Francisco do Sul (Sc) aan de grond zit is ook niet vlot gekomen.
Echter is er wel weer beperkt in en uitgaand scheepvaart verkeer toegelaten naar de haven.
+
===================
Geen nieuws over de STELLAR BANNER die aan de grond zit bij Sao Luis (Ma).
De AEOLIAN GRACE die bij Sao Francisco do Sul (Sc) aan de grond zit is ook niet vlot gekomen.
Echter is er wel weer beperkt in en uitgaand scheepvaart verkeer toegelaten naar de haven.
+
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Ik snap het allemaal niet meer, denk ik.... Om te voorkomen dat schepen om wát voor onderwaterobjecten dan ook terechtkomen, werden in oonz tiet schepen beloodsd bij in- en uitvaren, en wel tot zó ver dat ze 'out of harms way' zowat in alle richtingen, met op kennis en kunde gebaseerde koersen, op veilige wijze hun weg konden volgen...
Dat er mensen op de brug aanwezig waren die in een zorgvuldig opgetekende én bijgehouden nautische kaart die objecten opmerkten, en zorgen dat je er omheen voer.... Bij twijfel schakelde je een echolood in, voorzien van alarmsystemen bij gevaarlijke dieptes...
Tegenwoordig weten hun elektronische navigatiesystemen tot op de millimeter waar het zich op de eveneens elektronische kaart bevinden, en dus alle systemen bellen zouden laten rinkelen bij het naderen van gevaarlijke objecten en zelfs bij het intekenen van de koers al lijntjes zetten buiten dergelijke objecten om !
Zelfs ik (als voormalig massinissie) hoef op mijn laptops (zelfs op m'n tulluvoon !) maar te vertellen in mijn WinGPS wáár ik naar toe wil, en binnen 1 seconde staat mijn koerslijn in de kaart die rekening houdt met mijn diepgang, hoogte, ja zelfs de breedte en de snelheden van mijn bootje....
Als er in deze beide laatste gevallen in Brazilie niet een ongelooflijke technische calamiteit met de aandrijving én de energievoorziening heeft plaatsgevonden die het ontwijken van onderwaterobjecten onmogelijk maakten, en de energie ontbrak om in een dergelijk geval je anker uit te gooien (want de bodem is behoorlijk dichtbij !), begin ik mij toch lichtelijk te verbazen over wie-of-wat er eigenlijk op de bok staan...!
Of ben ik nou gek ???
Dat er mensen op de brug aanwezig waren die in een zorgvuldig opgetekende én bijgehouden nautische kaart die objecten opmerkten, en zorgen dat je er omheen voer.... Bij twijfel schakelde je een echolood in, voorzien van alarmsystemen bij gevaarlijke dieptes...
Tegenwoordig weten hun elektronische navigatiesystemen tot op de millimeter waar het zich op de eveneens elektronische kaart bevinden, en dus alle systemen bellen zouden laten rinkelen bij het naderen van gevaarlijke objecten en zelfs bij het intekenen van de koers al lijntjes zetten buiten dergelijke objecten om !
Zelfs ik (als voormalig massinissie) hoef op mijn laptops (zelfs op m'n tulluvoon !) maar te vertellen in mijn WinGPS wáár ik naar toe wil, en binnen 1 seconde staat mijn koerslijn in de kaart die rekening houdt met mijn diepgang, hoogte, ja zelfs de breedte en de snelheden van mijn bootje....
Als er in deze beide laatste gevallen in Brazilie niet een ongelooflijke technische calamiteit met de aandrijving én de energievoorziening heeft plaatsgevonden die het ontwijken van onderwaterobjecten onmogelijk maakten, en de energie ontbrak om in een dergelijk geval je anker uit te gooien (want de bodem is behoorlijk dichtbij !), begin ik mij toch lichtelijk te verbazen over wie-of-wat er eigenlijk op de bok staan...!
Of ben ik nou gek ???
Oost, west...ook best
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Hallo Jan,
En in mijn tijd hadden ze op de potjes zelfs geen radar.
Alleen Radio richtingzoeker, decca, kompas en met mazzel een echolood.
Maar ja toen vielen er ook nog geen containers overboord, hooguit een
caravan.of tractor en wat hout, en dan had je nog de echte jutters, zodat alles
netjes werd opgeruimd.
Groeten Jaap.
En in mijn tijd hadden ze op de potjes zelfs geen radar.
Alleen Radio richtingzoeker, decca, kompas en met mazzel een echolood.
Maar ja toen vielen er ook nog geen containers overboord, hooguit een
caravan.of tractor en wat hout, en dan had je nog de echte jutters, zodat alles
netjes werd opgeruimd.
Groeten Jaap.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Ach ja, Jan. Wij pretendeerden ook in onze tiet dat we àlles wisten, we ons niet voor de gek zouden laten houden, we waren toch zeker niet gek?
Maar ja, dan kwam je in Brazil in bepaalde straatjes of barretjes ineens een stuk tegen waarmee je wel ff een pikheetje de koffer in wilde.
Eenmaal daar beland bleek het stuk ineens over een aantal mannelijke onderdelen te beschikken waar je liever iets anders had gezien. Tsja...
Het blijft Brazil, daar... Moeniezeurnie, toch?
Maar ja, dan kwam je in Brazil in bepaalde straatjes of barretjes ineens een stuk tegen waarmee je wel ff een pikheetje de koffer in wilde.
Eenmaal daar beland bleek het stuk ineens over een aantal mannelijke onderdelen te beschikken waar je liever iets anders had gezien. Tsja...
Het blijft Brazil, daar... Moeniezeurnie, toch?
Louis
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Zaterdag 07 maart 2020
====================
Het is de bedoeling dat a.s. dinsdag 10 maart een begin wordt gemaakt met het lossen van de 4000t zware olie
aan boord van de STELLAR BANNER.
Deze had geen loods meer aan boord toen hij daar door de gezagvoerder aan de grond werd gezet, nadat ze volgens
hem 'iets' onder de waterlijn hadden geraakt.
+ +
De AEOLIAN GRACE had wel een loods aan boord maar kwam daar tijdens een draai manoeuvre in de problemen
door een plotseling opstekende wind.
Er wordt daar voorlopig Standby gehouden met een loods aan boord en twee sleepboten ter plaatse.
====================
Het is de bedoeling dat a.s. dinsdag 10 maart een begin wordt gemaakt met het lossen van de 4000t zware olie
aan boord van de STELLAR BANNER.
Deze had geen loods meer aan boord toen hij daar door de gezagvoerder aan de grond werd gezet, nadat ze volgens
hem 'iets' onder de waterlijn hadden geraakt.
+ +
De AEOLIAN GRACE had wel een loods aan boord maar kwam daar tijdens een draai manoeuvre in de problemen
door een plotseling opstekende wind.
Er wordt daar voorlopig Standby gehouden met een loods aan boord en twee sleepboten ter plaatse.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
En nog een actie van Nigeriaanse piraten. De derde in een week tijd nu bij het Chinese vrachtschip HUANGHAI GLORY
+
+
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Die gasten dachten zeker aan Corona bier .
Groeten
Jan van der Pluijm
Groeten
Jan van der Pluijm
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Zondag 08 maart 2020
====================
Geen bijzonderheden van de STELLAR BANNER
+
Ook niet van de AEOLIAN GRACE.
Alleen twee foto's van vandaag
+
====================
Geen bijzonderheden van de STELLAR BANNER
+
Ook niet van de AEOLIAN GRACE.
Alleen twee foto's van vandaag
+