Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Fraaie plaat van Amsterdam CS, van oorsprong een dubbel kopstation.
De lijnen naar Noord-Holland moeten nog geëlektrificeerd worden.

Amsterdam CS ca1930.jpg
Amsterdam CS ca1930.jpg (183.9 KiB) 1092 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Prachtige foto... !
Uit een tijd dat een treinreis nog 'Spooren' was, en een reisje A'dam-Grunn'n een halve wereldreis was..
Tegenwoordig zit iedereen in z'n uppie in een 5-persoons bolide in een file... Als je het over "niet sporen" hebt....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het spoor

Bericht door Breeze »

De laatste stoomtrein reed in januari 1958 het spoorwegmuseum binnen, lees ik net. Ik prijs mij gelukkig dat ik daarvoor nog een stoomtreinreisje heb meegemaakt. Op vakantie naar Tessel was inbegrepen een ritje op de laatste ongeëlektrificeerde lijn A'dam - Den Helder. 'k Herinner me nog de opwinding als je je hoofd uit het raam stak en de stoom/kolengeur opsnoof. Wel oppassen want door Kick Wilstra wist je dat een kolengruisdeeltje zo maar je oog kon binnenvliegen.

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Ach, je moet die sporters niet zo serieus nemen: er was zelfs een schaatser die uitgleed op een vogelpoepje, en een darter die "een flitser in z'n oog kreeg"....
Smoesjes….

Zoals die limerick:

Er was eens een man uit Wolfsheze
die leerde op school sch**mlip-lezen
Hij zei tegen z'n vrouw
"Wat murmel je nou ?
Het zal wel een k*tsmoesje wezen

Maar zonder dollen: in m'n jeugd heb ik vlgs mij nog wel een stoom-rangeerlocomotiefje gezien, ik meen in Groningen, hoewel daar ook al zgn "sik's" reden... Maar dat kleine zwarte ding kan ik me nog vaag herinneren.
In Hamburg eens langs de haven 2 stuks....maar dan had je het ook over Locomotieven, met grote hoofdletter. Man ! Wat waren dat enorme locomodingussen. Gigantisch !! Sissend, en zwarte & witte rook uitstotend reden ze voor mijn gevoel vlak langs me: ik stond juist een beetje vrij van de baan van een eveneens rijdende kraan.
Ja, ik was knap onder de indruk... Gróót, meneertje ! Maar ja, dat was wel in een tijd dat alles wat hoger dan pakkumbeet 1 m was, voor mij al groot was; ik keek nog rechtopstaand onder een vrachtwagen door...
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Kort na de bevrijding mocht het autoverkeer ook even gebruik maken van de Velserspoorbrug. :)
De blik is naar het noorden.

Spoorbrug Velsen 1945.jpg
Spoorbrug Velsen 1945.jpg (230.37 KiB) 905 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Het spoor

Bericht door Jacob Bothof »

Een halve wereldreis A'dam - Grunn' met de stoomtrein :) het is nu nog een hele wereldreis :-D
Wat dacht je wat, toen ik nog een broekie was , jaren '50, toen ging ik 2x per jaar met een stoomtrein,
de Lorreley -express van Rotterdam ,wel diverse keren onderweg overstappen in Duitsland naar Bazel
om bij mijn ouders de zomer en kerstvakantie te vieren.
De Duitse stoomloks die daarvoor stonden dat waren pas apparaten :-D
Dat was een reisje langs de Rijn, bijna alle grote steden was wel een stop, hoelang ik daar
over deed weet ik niet meer maar je was wel geradbraakt bij aankomst in Bazel. :-D
Jacob
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hier een mooie poster uit de jaren '50 over de Loreley-express.

Loreley ca1955.jpg
Loreley ca1955.jpg (204.16 KiB) 763 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Het spoor

Bericht door Jacob Bothof »

Dat is even een prachtige routeplanner uit die tijd. :)
Ik kende hem niet. Bedankt Paul voor het spitwerk. :wink:
Oudere herinneringen komen weer bovendrijven. :idea:
Jacob
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door Roy »

Over express treinen gesproken: Ik heb een kompleet stammetje Rheingold Express (model) treinen, maar geen bijpassende locomotief.
Wat stond er in Holland voor en wat stond er in Duitsland als tractie voor ?.
Voor de goede orde; ik begin pas met modelspoor vanaf 1945. De Rheingold Express ging in 1951 weer rijden tot 1962. Vanaf 1954 er het woord Express weggelaten.
Voor de oorlog was de tractie in Holland stoomloc's van de series 3700 en 3900.
In Duitsland toen loc's van het Beierse type 18.4 en 18.5. Later werd dat Br. 01.
Ben ik eigenlijk best wel nieuwsgierig naar...………... :roll: :wink:

B.v.d., m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Het spoor

Bericht door Lemans »

https://www.youtube.com/watch?v=HYjEHC0JzIc

gewoon effe een youtube filmpje afkijken, verschillende locs klaarblijkelijk (en waarom ook niet)
nl-locs op 02:50, 05:30


Plaats reactie