Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Je hebt het fraai weer gegeven in je eigen woorden Jan.
Je kon bijna wachten op het vervolg:
+
trancarga.jpg
trancarga.jpg (44.76 KiB) 1113 keer bekeken
+
De Venezolaanse luchtvaartmaatschappij TRANSCARGO komt na de ANTONOV 124 naar Campinas, nog deze week,
met een oude Airbus A300, dat wel. Er is een stop gepland van twee uur in Campinas op de vlucht Caracas - Campinas v.v.
In 2019 verbood de V.S. alle directe passagiers en vracht vluchten tussen de V.S. en Venezuela (Boycot) tegen de regering
van Maduro.
TRANSCARGO vloog regelmatig tussen Venezuela en Florida v.v. Een uitzonderings verzoek door de maatschappij werd door de V.S. afgewezen.
Wel mogen bedrijven in de V.S. contracten afsluiten met de Maatschappij, maar daar moet wel bij worden geimproviseerd.
Zouden ze dat nu op deze wijze doen? Met een Russische super vliegtuig naar Brazilie vliegen en daar de lading vandaan
naar Venezuela vliegen. En Wat zou die stop dan telkens in Paramaribo zijn geweest?
Brazilie onderhoud sterke banden met de V.S. Dat kun je niet zeggen van Brazilie met Venezuela en de USSR of Ucraine.
Een vage constuctie. En over de soort van lading worden we niks wijzer.
Trouwens Richenbacker/Ohio is a civil/militairy public airport.
+

Patru (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru (R.I.P) »

Begin juli 1958 begonnen er Toepolev's te landen op Schiphol.
Als zo'n machine op baan 23 moest landen vanwege westelijke windrichting dan werd het verkeer op de Schipholweg stilgelegd.
Let op de foto even op het Volkswagenbusje met reclamebord voor het weekblad "De Lach" (Amusant en interessant staat onderop). :)

Schiphol juli 1958 Toepolev.jpg
Schiphol juli 1958 Toepolev.jpg (197.15 KiB) 1007 keer bekeken
Telegraaf 02-07-1958.jpg
Telegraaf 02-07-1958.jpg (80.83 KiB) 1007 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Vliegmachines

Bericht door leo-shof »

En dat linkse bussie een DKW
19018664602_8d3cbc28ee_b.jpg
19018664602_8d3cbc28ee_b.jpg (280.22 KiB) 1000 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Ja die De Lach....
Als in mien tiet bij een tascontrole op de MULO dat 'amusant & interessante blaadje' werd aangetroffen kon je gelijk weer naar huis...evenals bij een Dick Bos boekje....
Vooral die laatste heb ik altijd heel raar gevonden: wat was daar nou mis mee ? Zo'n judoka-ka...
Dan vond ik Colt45 of Raffles boekjes erger, daar kwamen nog wel eens verwijzingen in voor naar het andere geslacht... Maar die teksten als "Jij schurk zeide hij.... De boef schoot het eerst, maar Raffles was hem vóór...." stuitte mij destijds niet te weinig tegen de borst...
Maar die mochten wél !

Wat een mooie auto's op die foto... Zo'n Renault Dauphine heb ik ook nog gehad, m'n allereerste 4-deurs, met van die iele plastic hendeltjes aan het stuurwiel.. Op een terugreis vanuit Harlingen (MSvS) naar Hindeloopen was dat ding bijna niet op de weg te houden, en ging ik maar via Bolsward terug ipv de gebruikelijke route langs de dijk en door Makkum.... Thuisgekomen keek pa maar eens onder de auto naar het waarom, en zag dat het chassis finaal doormidden was gebroken...
Ach, als je de mazzel aan de kont hebt... :D

Subiet einde van m'n mooie (maar roestige) Renaultje, en kwam er een NSU Prinz veur de veurdeur… Ook een heerlijk en mooi autootje, met eveneens de motor achterin... En met een -askmegoedherinner- dynastart: de dynamo was tevens startmotor...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

Wel sodeknetter nog an toe.

@Jan, alstnietwoar is.

Mij eerste autootje was ook een Renault Dauphintje.
Ik dacht drie pook-versnellingen vooruit en één achteruit.
Ging bijna net zo snel achteruit als vooruit.

Terugkomende van een vakantietrippie naar de Ardennen moesten we -als eerste motorvoertuig-
stoppen voor een gesloten sproowegovergang.
We stonden goed en wel stil of we werden ligt aan het kontje van ut Dauphintje aangerand.
Ut motorretje sloeg gelijk af.
Wat bleek, ut plaatwerk was tegen de draaiende delen van de V-snaar gedrukt.
Met een beetje druk- en trekwerk de draaiende delen weer vrij gemaakt en starten maar weer,
liep weer als een zonnetje.

Onze aanrander was er wat slechter aan toe.
'tWas een kevertje.
Linker koplamppie hing op half zeven en het glaswerk in gruzelementen.
Ook het boegwerk zag er behoorlijk kreukelig uit.
Tevens stond het linkervoorwiel een iewat vreemd aan de vooras.
Een geluk bij een ongeluk voor hem was dat z'n motorretje ook achterin zat.
Het leek wel of het Dauphintje een tank was, zo weinig schade vergeleken met het kevertje.

Enkele weken na het voorgevallende begon het Dauphintje zich een beetje vreemd te gedragen. :?:
Wilde steeds van koers veranderen. 8)
Het autootje op een paar blokken gezet en eronder gekeken.
En wat dacht je wat; scheuren en spleten in het chassis, ook nagenoeg dwars door midden. :o
Zal wel een kwaaltje van het Renaultje geweest zijn. :(
Einde Renault Dauphine.

M'n volgende autootje was een spiksplinter nieuwe rode Fiat 850.
Tsja, die kon ik toentertijd 'contant' betalen.
Nu ist allemaal wat minder. ;)
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vliegmachines

Bericht door K.Brouwer »

Zal ook wel rond die tijd geweest zijn dat ik les kreeg in een Renault Ondine. Zelfde type als een Dauphine doch hier zat een vier versnellingsbak in. Was een aanbieding, tien lessen voor vijftig gulden. De theorie moest je zelf maar leren. Je kreeg hem wel mee om examen in te doen. Mooie tijden waren dat 8) .

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Van de oude auto's weer naar de vliegtuigen.

De KLM stuurt zijn laatste 11 Boeings 747 al eerder dan dat de bedoeling was met pensioen.
En nog wel deze maand maart. Het was de bedoeling dat in 2021 te doen en wel met vlucht KL644 NewYork JFK - Adam op 3.1.2021.
Vanwege het nu al dalend passagiers aanbod, ook door het corona virus, is nu de laatste vlucht met een 747 op 26 maart.
Met welke vlucht is nog niet bekend.
De vliegtuigen worden vervangen door de Dreamliner 787.
De 747's die er uit gaan zijn
2 pass. 747-400
6 half pass./half vracht 747-400
Het is nog niet duidelijk wat er met de 3 laatste vracht 747-400F gaat gebeuren.
klm 747.jpg
klm 747.jpg (33.36 KiB) 852 keer bekeken
klm 747 cargo.jpg
klm 747 cargo.jpg (31.44 KiB) 852 keer bekeken
klm 747 arr. St Maarten.jpg
klm 747 arr. St Maarten.jpg (38.64 KiB) 852 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

De luchtvaart is ook een sector die zwaar getroffen wordt door de corona virus affaire in de wereld.
Maar door dit alles werd er wel een record gebroken.
De Franse maatschappij AIR TAHITI NUI brak het record van de langste passagiers vlucht (non-stop) uit de luchtvaart geschiedenis.
De reguliere vlucht van Papeete (Tahiti) naar Parijs - Charles de Gaulle gaat via Los Angeles (USA).
Maar aangezien daar alle passagiers uit het vliegtuig moeten , door de douane etc om hun reis te vervolgen en nu mede door die corona virus affaire,
werd de Los Angeles stop overgeslagen.
Vlucht TN064 uitgevoerd met een Boeing 787-9 legde de vlucht van 9.765 mijl, ca. 15.700km non stop af.
De vlucht vertrok zaterdag 14 maart om 03H00 van Papeete en arriveerde zondag 15 maart 06H30 te Parijs.
Het record van de langste non stop vlucht was van de Singapore Airlines van een vlucht van Singapore naar Newark met 9.534 mijl.
Wel deelde de luchtvaart maatschappij mee dat het een éénmalige vlucht betrof en het geen gewoonte zal worden.
+
air taihiti nui.jpg
air taihiti nui.jpg (26.4 KiB) 775 keer bekeken
+
flight TN064.jpg
flight TN064.jpg (18.71 KiB) 775 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

De laatste keer dat ik naar Papeete vloog, was ik bijna 52 uur onderweg met alle tussenstops en wachttijden.... In die tijd vloog ik regelmatig prive naar Auckland (was daar immers getrouwd geweest), en dat was 43 uur, met de destijds langste nonstop-vlucht S'pore-Auckl van 10 uur...
Een paar jaar daarna vloog ik naar Mar del Plata vanuit R'dam met de destijd langste nonstop Madrid-BuenosAires van 13 uur
Op die beide vluchten werd het zitten echt een probleem: je kreeg last van doorligplekken, en ik hoorde later dat iemand bij aankomst BA overleden was tgv problemen met de bloedcirculatie...
Dus, denkend aan die mensen in dit toestel, met een dergelijke vlucht, heb ik meelij met de passagiers en piloten...
Stewardessen hadden niet zoveel last, zeiden ze: "...we walk to BA"
Deed ik ook maar: tig keer naar een toilet om bijv even je haar te kammen, of ff een praatje maken in zo'n pantry met een stewardess, als je maar ff je benen kon strekken en wat bewegen...
Nee, vliegen is de minst comfortabele manier van reizen die bestaat...

Op beide genoemde reizen (voor BA de 1e-, en Auckl de 2e reis) wel een grappig incidentje: Een koffer was niet op de vlucht meegekomen...
Dat heb ik ook ooit eens gehad bij aankomst in Schiphol, en in alle drie gevallen de zgn "Nedlloyd koffer": zo'n blauw ding met biezen op de randen en alleen en-profile afgeronde hoeken. Bij aankomst A'dam kreeg ik zo'n invullijstje, en moest ik het type koffer aankruisen bij wat voorbeeldtekeningetjes. Ik zei aan de medewerkster dat mijn type er niet bijstond, en zij vroeg die te beschrijven. Afijn, ik gaf de beschrijving die ik hier ook net gaf, en verzuchtte "...gewoon: een Nedlloydkoffer..."
Haar antwoord was "Oh, een Nedlloydkoffer ! Had dat eerder gezegd, die kennen ze overal !
Dus in BA en Auckl noteerde/rapporteerde ik datzelfde "a Nedlloyd-suitcase" en dat werd idd herkend !
Vanuit Auckl ( ik was doorgereisd naar Tauranga) kreeg ik 2 dagen later aan boord met de haventelefoon bericht dat de koffer was gearriveerd en onderweg was naar airport Tauranga, en in BA werd mijn koffer een paar dagen later in San Antonio door de agent aan boord gebracht...
Zoals de agent in Tauranga lachend zei "you may be insignificant, but your suitcase in wellknown !"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vliegmachines

Bericht door Jinny »

Eensch
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie