Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

Vox Amalia start eerste klus

Van Oord’s sleephopperzuiger Vox Amalia is deze week succesvol gestart op zijn eerste project. Bij Den Helder versterkt het gloednieuwe schip de kust door ruim 3.5 miljoen kubieke meter zand in een diepe geul vlak voor de kust aan te brengen. De opdracht werd gegund door Rijkswaterstaat.

De sleephopperzuiger heeft een lengte van 158 meter, een breedte van 36 meter en een laadvermogen van 18.000 kubieke meter. Het schip is gebouwd in Spanje in opdracht van Van Oord en wordt onder meer ingezet voor landaanwinning, het aanleggen of uitbreiden van haveninfrastructuur en kustversterking. De komende weken is de Vox Amalia goed te bewonderen vanaf het Noord-Hollandse strand en de duinen ter hoogte van Den Helder.
vo 1.jpg
vo 1.jpg (135.03 KiB) 1488 keer bekeken
vo 2.jpg
vo 2.jpg (177.6 KiB) 1488 keer bekeken
In december 2018 werd het schip door Hare Majesteit Koningin Máxima gedoopt in Rotterdam in aanwezigheid van 1.400 medewerkers en gasten tijdens de viering van het 150-jarig bestaan van Van Oord. Geleidelijk aan zijn alle installaties tussen april en oktober 2019 in bedrijf gesteld. Onlangs vond de laatste proefvaart plaats. Het schip is onderdeel van Van Oord’s nieuwe generatie sleephopperzuigers waarbij de focus ligt op energy efficiency voor een zo klein mogelijke CO2-voetafdruk.

Source. Van Oord.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Inderdaad mooie bijdragen van Cor en Joost.
Veel info waar een mens wat mee kan.

Eén puntje van kritiek, waar Cor overigens niets aan kan doen, er was ook nog een "Smit Lloyd 18". Ik weet het zeker hoor. In 1977 voer ik er op vanuit Great Yarmouth. Enne, het aantal kW.tjes klopt ook niet helemaal, maar dat was een bekend gegeven in die tijd. :idea: ;)
Ze is uiteindelijk naar de sloop in Hendrik Ido Ambacht gevaren door dezelfde bemanning die haar eens nieuw uitgehaald had. Da's toch wel opmerkelijk dunkt me. Ze liep overigens wel even vast in de Rietbaan alsof ze aanvoelde dat dit haar finale bestemming zou worden.
Een Smit Lloyd 13 is er nooit geweest evenals een Smit Lloyd 113. Dit vanwege het achterlijke bijgeloof van Ome Yank !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door renirie »

In de oud Rotterdammer van april staat een verslag van het vergaan van de geopotus 8.
Ik weet niet of dit al eerder geplaatst is?
Verslag is van een oud machinist genaamd Arie valk nu wonende in Australië

Mvg


Hennie
keep on ringing the bells
flijm
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 sep 2007 10:37
Locatie: wijk en aalburg
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door flijm »

renirie schreef: 15 apr 2020 11:40 In de oud Rotterdammer van april staat een verslag van het vergaan van de geopotus 8.
Ik weet niet of dit al eerder geplaatst is?
Verslag is van een oud machinist genaamd Arie valk nu wonende in Australië

Mvg
Hennie, een bijna klassieke fout: de naam van deze sleephopperzuiger was "Geopotes VIII".

Hennie
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jacob Bothof »

Nou ja, op alle slakken zout leggen :)
Zou het komen dat we nu meer tijd hebben :mrgreen: om alles uitgebreid te lezen omdat we
niet meer buiten mogen spelen ;)
Jacob
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door renirie »

Wat jij wil flijm
GEOPOTUS VIII
Trouwens een interessante verslag hoe een schip door 1 beslissing ten onder kan gaan.

Hennie
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Allen »

renirie schreef: 15 apr 2020 11:40 In de oud Rotterdammer van april staat een verslag van het vergaan van de geopotus 8.
Ik weet niet of dit al eerder geplaatst is?
Verslag is van een oud machinist genaamd Arie valk nu wonende in Australië
@Hennie, ik ben zo vrij geweest ut stukkie uit de "De Oud Rotterdammer" te knippen en hier te plaatsen.

BRON: De Oud Rotterdammer
Oud Rotterdammer000.JPG
Oud Rotterdammer000.JPG (29.31 KiB) 1112 keer bekeken
Oud Rotterdammer001.JPG
Oud Rotterdammer001.JPG (270.68 KiB) 1112 keer bekeken
Oud Rotterdammer002.JPG
Oud Rotterdammer002.JPG (275.29 KiB) 1112 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door renirie »

Bedankt allen,

Ik ben niet zo goed In knippen en plakken.
Niet iedereen ontvangt de oud Rotterdammer.
Ooggetuige verslagen uit die tijd en van zulke gebeurtenissen kom je niet vaak tegen.

Groet
Hennie
keep on ringing the bells
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Ik kan me dat bakkie nog herinneren als de dag van gisteren...………………
( 't Stond trouwens niet in de Bruine Rotterdammer). :!: :idea: :D

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door peelander »

Joost.R schreef: 19 mar 2020 22:55 De sleephopperzuiger heeft een lengte van 158 meter, een breedte van 36 meter en een laadvermogen van 18.000 kubieke meter. Het schip is gebouwd in Spanje in opdracht van Van Oord en wordt onder meer ingezet voor landaanwinning, het aanleggen of uitbreiden van haveninfrastructuur en kustversterking. De komende weken is de Vox Amalia goed te bewonderen vanaf het Noord-Hollandse strand en de duinen ter hoogte van Den Helder.
In december 2018 werd het schip door Hare Majesteit Koningin Máxima gedoopt in Rotterdam in aanwezigheid van 1.400 medewerkers en gasten tijdens de viering van het 150-jarig bestaan van Van Oord. Geleidelijk aan zijn alle installaties tussen april en oktober 2019 in bedrijf gesteld. Onlangs vond de laatste proefvaart plaats. Het schip is onderdeel van Van Oord’s nieuwe generatie sleephopperzuigers waarbij de focus ligt op energy efficiency voor een zo klein mogelijke CO2-voetafdruk.

Source. Van Oord.
De afbouw heeft dan heel wat tijd in beslag genomen.
15 november 2018 spotte ik haar in Santander.
vox amalia 15 11 2018 santander (1).jpg
vox amalia 15 11 2018 santander (1).jpg (181.86 KiB) 1658 keer bekeken
vox amalia 15 11 2018 santander (3).jpg
vox amalia 15 11 2018 santander (3).jpg (176.66 KiB) 1658 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie