Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Die vorige had tenminste nog een zeil bij zich voor als het ging regenen.
Deze rekende alleen op mooi weer. :)

KLM jaren '30 rondleidingbus.jpg
KLM jaren '30 rondleidingbus.jpg (128.05 KiB) 1240 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Leeuwarden, vandaag in de Corona-periode op 20 maart 2020:
Afbeelding
Bovenstaand: NS SNG treinstel 2307 passeert de spoorbrug HRMK, waarvan opvalt dat het tijdelijke brugwachtershuisje is verdwenen; de spoorbrug is nu werkelijk afstandbediend

Afbeelding
Bovenstaand: NS ICMm treinstel 4013 passeert de spoorbrug HRMK richting Leeuwarden

Afbeelding
Bovenstaand: En een tijdje daarna ging de 4013 weer zuidwaarts, met als eindbestemming Den Haag
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Was je een patatje halen bij de brug ? :D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

jdbvos schreef: 20 mar 2020 23:33 Was je een patatje halen bij de brug ? :D
Zoals de heerlijk zelfgemaakte Vlaamse Frites?
Neen helaas, ook zij waren gisteren rond het middaguur dicht; waarschijnlijk vanwege Corona.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooie foto's Robert,
Nu op naar een aquaduct ter vervanging van de brug, :)
https://binnenvaartkrant.nl/friesland-w ... r-aquaduct

Is er ooit nog iets vernomen over dat verdwenen brugdeel naast de Harlingertrekvaart?
Van die 2 spoormonumenten van de oude IJselbrug in Zwolle geen spoor meer.

Spoormonument Harlingertrekvaart.jpg
Spoormonument Harlingertrekvaart.jpg (89.94 KiB) 1093 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Dank Paul,

Een aquaduct.
Ruimtelijk gezien daar niet een eenvoudig infrastructuurproject. Goed voor de werkgelegenheid in Fryslân en in de toekomst een verzekerde, ongehinderde doorstroming voor jullie. Van één van de brugwachters op de HRMK-brug vernam ik dat de brugbediening veel storingen vertoonde, vandaar dat deze zo lang bemand is geweest. Hopelijk voor jullie is ie nu zeer betrouwbaar en blijft ie komende zomer na de passage van vele plezier-zeilschepen niet in geopende toestand stilstaan.

Dat spoormonument...
Ik had verwacht dat het een oudejaarsstunt was, maar het blijkt toch echt bij een schrootverwerker te zijn beland. De rails liggen er nog wel.

Het enige dat daar in de nabijheid in Leeuwarden nog aan spoor herinnert zijn nu nog achtergebleven ex 'spoordijk in ophoging' zoals het Witte Boekje omschrijft en de zichtbare spoorrails in het grasveld bij de achteringang van het WTC. Als er daar niet een in bedrijf zijnde hogedruk aardgasleiding lag, was ook die rails ongetwijfeld verdwenen en de spoordijk afgegraven, zodat diepladers de achteringang konden nemen.

Afbeelding
Bovenstaand: de nog steeds aanwezige stalen spoorrails achter het WTC te Leeuwarden
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Een schande !
Eoa ambtenaar moet daar opdracht toe hebben gegeven; dat doen die schroothandelaren echt niet op eigen initiatief
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

jdbvos schreef: 21 mar 2020 20:53 Een schande !
Eoa ambtenaar moet daar opdracht toe hebben gegeven; dat doen die schroothandelaren echt niet op eigen initiatief
Anderzijds staan ambtenaren er om bekend om niet zo pro-actief te zijn. Het blijft mysterieus.

Nu we met de fotoserie toch in Leeuwarden zijn met de oude spoorlijn richting Stiens; even terug naar het jaar 2005. Toen maakte ik vanwege een project o.a. de volgende foto's.

Afbeelding
Bovenstaand: hier takte de lijn naar Stiens af van het hoofdspoor ter plaatse van de Marshallweg; op de achtergrond twee Wadloper-eentjes.

Afbeelding
Bovenstaand: Vanuit dezelfde positie, echter kijkrichting west-noordwestwaarts

Afbeelding
Bovenstaand: spoorwegovergang met de Zwettestraat

Afbeelding
Bovenstaand: spoorwegovergang met de Zwettestraat, twee jaren later (in 2007)

Afbeelding
Bovenstaand: De bewuste spoorbrug

Afbeelding
Bovenstaand: De bewuste spoorbrug vanaf de andere zijde en in 2007

Tot zover uit de oude doos.
Komende tijd zal ik nog eens proberen iets meer info over deze verdwenen spoorbrug te achterhalen.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ik heb deze nog op mijn schijf staan. Ik weet niet meer waar vandaan.
Het laatste treinstel dat over deze brug heeft gereden. De Talent op proef in Friesland.

Brug Harlingertrekvaart 28-02-1997.jpg
Brug Harlingertrekvaart 28-02-1997.jpg (249.64 KiB) 1022 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Prachtige foto Paul; mooie omgeving en een in esthetisch opzicht mooi treinstel.

Het meest recente over het verdwenen brugdeel wat ik kan vinden is dat het bij een schroothandelaar in Amsterdam is beland:
Verdwenen brugdeel naar Amsterdam: gemeente doet aangifte

Vreemd dat er naderhand niets over is geschreven en ook vreemd dat er geen aandacht aan wordt besteed op de lokale internetsite: https://www.liwwadders.nl/


Plaats reactie