Jinnys reisje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Je hebt gelijk
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Jinnys reisje

Bericht door leo-shof »

Ja en als je ziet wat sommige naar buiten brengen.
Dan denk je wel eens van : Ik weet niet of je werkgever daar blij van wordt.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Gelukkig heb ik geen werkgever, maar toch, ik ga wat snoeien van de afgelopen week of zo.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Jinnys reisje

Bericht door Leo Bokkum »

Net die uitlaattemp grafiek eens uitvergroot.
Om het beschaafd uit te drukken: Wat loopt die kar bedonderd.
Bij gelijk vermogen zijn onderlinge cilinder-uitlaattemperaturen tussen 330 en 390 om te huilen.

Nadat hij om 1754u een klein beetje in kracht is teruggehaald zakken alle cilinders ook niet hetzelfde en begint cil3 de horlepiep te dansen.
Als je een kar zo laat draaien vraag je imho wel om moeilijkheden.

Maar wat ik niet begrijp: Als dit de generator is die 1800Amp heeft gekregen, waarom vliegen die uitlaattemps dan even omhoog? Dat gebeurt alleen maar als hij meer brandstof krijgt, niet wanneer hij wordt aangedreven via de generator. Bij zo'n aandrijving gaat de regulateur op nul, niet op volaan.

Ook na die piek gebeurt er iets vreemds. Twee cilinders bijven op halve kracht doordraaien terwijl de rest op dead slow gaat.
Vreemd karretje. :roll:


Is gewoon maar een observatie hoor, ik ken dat hele systeem natuurlijk niet. :D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Net dat Leo, daar zitten wij ook mee te stoeien.
Heb de vinger er ook nog niet achter.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Jinnys reisje

Bericht door Leo Bokkum »

Mag ik het eens bekijken vanuit mijn ouwe stiel van troubleshooter Jinny?

Onderschat nooit de stompzinnigheid van mensen en hun briljantheid om dat te verbergen.
Een groot deel van mijn werk was erachter komen wat de mensen hadden uitgevreten voordat het fout ging. Want kaboutertjes zijn wel een bekend fenomeen in de mk, maar ze bestaan toch echt meestal uit menselijke fouten die verborgen worden.

Als ik op een klus oa dit soort ongelijke uitlaattemperaturen zou tegenkomen, dan zou mijn bullshitmeter redelijk op scherp gaan staan. Want geen vakman laat een kar zo bedonderd lopen.
Nou ken ik dat hele systeem bij jou aan boord niet, maar als er ook maar de geringste kans bestaat dat een menselijke handeling die regulateur een zwiep heeft gegeven, zou ik dat zeker niet uitsluiten.


Mvg, Leo.
voorheen de kabouterkiller. 8)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Dank je Leo, als ik even eens tijd heb zal ik je wel even bijpraten.
Maar Jan had en heeft gelijk, dat moet ik niet doen via het open forum. :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Jinnys reisje

Bericht door Lemans »

nu zijn de uitlaatgastemperatuurmetingen in mijn ogen niet de meest betrouwbare indicatoren voor het individuele cylindervermogen.

nu deden we het als volgt;
bij brandstofpompblokken (alle brandstofpompen in een blok a la pielstick) op de testbank de opbrengst per pomp meten en aan elkaar gelijk maken.
datzelfde kan je ook doen met de losse brandstofpompen als Bosch, er voor zorgen dat de inspuiting voor alle pompen op hetzelfde moment begint.

wil jet helemaal zeker weten dan kon je nog een indicateurdiagram per cylinder maken maar dat was wel veel werk.

de uitlaattemperaturen waren na zo'n exercitie allemaal verschillend maar zo is me later uitgelegd, de positie van de temperatuuropnemer is in ieder uitlaatkanaal een klein beetje anders en de uitstroming in ieder kanaal kan anders zijn. zeker met 4-kleps koppen waarbij iedere klep apart afgesteld wordt.

waar we de uitlaattemperaturen dan wel voor gebruikten is om te zien of deze hetzelfde bleef bij dezelfde belasting. als de temperaturen bij dezelfde belasting ineens anders lagen, 11 een beetje omhoog en 1 iets naar beneden dan zal er in die ene cylinder wel wat aan de hand zijn. en dan maar zoeken.

maar alle uitlaattemperaturen strak op elkaar afregelen levert nu niet direct de beste motorloop op.

my 2cents
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Gelukkig gebruik ik het alleen als indicatie en hulp voor het zoeken naar problemen, ik hoef niks aan de pompen zelf te doen gelukkig.
Ik heb het al druk genoeg
En ze lopen best rustig hoor, je kunt een rijksdaalder op z'n kant op de kop vastlassen.. :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Hmm, origineel zou ik zaterdag naar huis, maar de kans is levensgroot dat dat pas 5 mei wordt.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie