Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

... --- . ... - -.. .. .--- -.- ... . -.- .- -.. .

-.--. .-- .. .--- .... . -... -... . -. ..- - --. .-. --- . -. -...- --. . .. .-.. . -... --- . -.- .. . -. .- -- . .-.. .. .--- -.- --- --- -.- -.--.-

Alle niet-sparksen denken nu WTF...
Ik ken het morsealfabet ook allang niet meer... M'n vader leerde het me vroeger, en als we op het IJsselmeer zeilden, en het werd etenstijd, of ze vonden het welletjes geworden, dan seinde hij eerst de A (ik zoek contact) tot wij de E terugseinden met een zaklamp, en dan kwam het bericht (resp 'eten' of 'naar huis',of een ander relevant bericht. Traag hoor, zo goed waren m'n broertje (rip) en ik er nou ook niet in...
Maar deze site hier is een gigantische hulp ! :D
Oost, west...ook best

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Roy »

Toen we nog op Oudeschild op Texel woonden, had ik een naambordje op ons huis gemaakt met de namen van de bewoners. Dat was gewoon in seinvlaggen uitgebeeld. Wel veel werk, maar dan heb je ook wat.
Het huisnummer had ik in morseseinen op de muur geschilderd. Niet zo moeilijk met nr 110...………. ;)
Je wil niet weten hoeveel toeristen er een foto van genomen hebben.
Neen, zelf heb ik niets meer. :geek:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

jdbvos schreef: 11 apr 2020 21:57 ... --- . ... - -.. .. .--- -.- ... . -.- .- -.. .

-.--. .-- .. .--- .... . -... -... . -. ..- - --. .-. --- . -. -...- --. . .. .-.. . -... --- . -.- .. . -. .- -- . .-.. .. .--- -.- --- --- -.- -.--.-
Inderdaad, ik weet niet welk alfabet je hier gebruikt, maybe Grunnings, maar ik kan het echt niet volgen. Daar ga ik me dus ook helemaal niet in verdiepen. En dan ben ik er ooit in opgeleid, heb het jaren gedaan en ze zeggen dat je het nooit meer kwijtraakt. Nou ja, tot hier dan.
Ik denk dat ik gewoon maar stop met hier bezig zijn. Zo interessant was het al een pikheetje niet meer en op Radiohutten zie je ook meer Haagse Harry dan iets anders. Ook al werd er ooit gesuggereerd dat dat beter in Ambuggie kan, maar het gaat gewoon door.
Dus bij deze 73 en hou je haaks. Ik zal er wel te oud voor worden maar dit hoeft zelfs in deze tijd voor mij niet... :roll:
Louis
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Louis, dat interessant kan je zelf ook wat aan doen.
Plaats iets, vertel een verhaal, geef een beschrijving van je radiohutten van toen, geef content.

Het forum maken we zelf.
Als niemand iets plaatst, dan wordt het ook nooit iets.
Ik heb nog een hele bult reisverhalen van een medekombuizer liggen, maar die liggen thuis.
En als je weet ben ik onverwacht wat langer weg dan gepland.
Dus dat duurt even.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparky-san »

Jan:
dan hebben we pal (!) (bijna) naast elkaar gewoond / Soestdijksekade-Nunspeetlaan. De wereld wordt steeds kleiner.

Louis:
Gewoon even seinschrift weer ophalen; nix aan de hand; en wat die HH cartoons betreft:
dat is voor mij een soort uitlaatklep vanwege mijn beroerte; de grootste moeite met lezen en schrijven; vandaar.
Maar je hebt gelijk: na het wegvallen van Ferry is het stil geworden. Het lijkt wel of de jus eraf is.
Maar waarom?
;) Kom op zeg. . . . . / Hans
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Nou ik gebruik morse nog (vrijwel) dagelijks als zendamateur onder de call PY2UDB en doe ik dat eigenlijk met bijzonder veel plezier.
Er is nog een site van ex-R/O's waar diverse zaken de revue passeren, zoals apparatuur aan boord, verhalen, en nieuwtjes op scheepsradiogebied.
Ook organiseren ze de MRD (Marine Radio Day), waar de ex-R/O's elkaar kunnen treffen op de frequentie. (zendamateur)

site: ==> Radio Officers
MRD-2020.jpg
MRD-2020.jpg (95.73 KiB) 957 keer bekeken
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jacob Bothof »

Als ik als oudmassinissie al die puntjes en streepjes zie denk ik eerder aan braille :D
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Allen »

@Jacob, me too. :shock: :( :mrgreen:
Grtn @Allen
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

sparky-san schreef: 12 apr 2020 09:34 Jan:
dan hebben we pal (!) (bijna) naast elkaar gewoond / Soestdijksekade-Nunspeetlaan. De wereld wordt steeds kleiner.

Louis:
Gewoon even seinschrift weer ophalen; nix aan de hand; en wat die HH cartoons betreft:
dat is voor mij een soort uitlaatklep vanwege mijn beroerte; de grootste moeite met lezen en schrijven; vandaar.
Maar je hebt gelijk: na het wegvallen van Ferry is het stil geworden. Het lijkt wel of de jus eraf is.
Maar waarom?
;) Kom op zeg. . . . . / Hans
Tja, het zal vast de leeftijd wel zijn. Die eerste regel viste ik er ook zo uit. Maar dan de tweede: da dit da da dit????? Foutje in de spatiering of een vreemd teken wat ik niet ken??? Wij hadden (en de Russen hebben het nog steeds) de "da da da da" voor de ch. Je zou er bijna "ja ja ja ja" van maken. En zo zijn er de Zweeds/Noorse letters å, ö, Ø en ga maar ff door die ook een morse-combinatie hebben. Maar da dit da da dit?????

Russen in hoog tempo kan ik nog steeds volgen, zoals gezegd: het is een extra taal die je nooit meer kwijtraakt. Het is niet meer zoals destijds dat je op de brug nog kon volgen wat er uit je BX925 speakertje twee schotten terug kwam, incl. storingen en andere omgevingsgeluiden. Maar kwijtraken?

En het is niet alleen Radiohutten. Ja, ik mis Ferry, net zoals Theo of HGH uut Kaanaadaa.

En Jinny, ik ga hier eg nie mijn eigen website kopiëren. Daar staat ook al genoeg.
Bovendien heb ik het nodige in radiohutten en offshore (o.a.) geschreven, het houdt natuurlijk ook gewoon een keer op.

Jacob, je ziet als sparks geen punten en strepen, je hoort letters en woorden. Het vertalen doet je brein intussen wel.
Jij hoorde ook als je boven een kouwe toeter zat leeg te maken dat er een of ander lager geluiden produceerde die abnormaal waren, terwijl ik alleen maar "de herrie van de vetloods" hoorde.
Louis
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Ja, als elec met wat dieselervaring hoor ik ook lagers die anders klinken dan bedoeld, maar ik versta ook SSB uit Aurora.
Ik liet het aan mijn collega horen en die verstond er echt niks van, terwijl het voor mij gewoon duidelijk was...

Ik mis mijn shack toch wel een beetje inmiddels, bij thuiskomst het zenderpark thuis maar weer eens optuigen.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie