Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jacob Bothof »

Ja Jan, die liggende Deutz met een emmer water ernaast voor de koeling stond bij mijn vader
in de machinekamer naast een 500 pk Deutz .Deze deed dienst om stroom te draaien/accu's (24 V)
bijvullen en om de compressor aan te drijven voor de luchtketels. De Deutz strartte nl op lucht.
Was toch een mooie tijd.
Jacob

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door gerard tenerife »

Om weer even op topic terug te komen, ;)
hier liggen verschillende Cruise liners te drijven, drifting noemen ze dat, speed 0.8 Kh dat speelt zich voor al meer dan een week af tussen El Hiero, La Gomera, Tenerife en Grancanaria. De volgend: Mein Schiff 1, 2 en 3, Ocean Adventurer, Aidamira,en de volgende pasagier schepen, Sea Spirit, Silver Shadow, Corinthean.
DE volgende liggen binnen in SantaCruz, Aidanova en Mein schiff Herz., waar om gaan die" drifters" niet voor anker?? of worden ze mogelijk door de kustwacht weg gestuurd, je kan ook niet met je bootje gaan varen, dan word je opgebracht.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

silver shadow
Die lag hier een maand geleden in Recife afgezonderd vanwege corona virus aan boord.

Waarom ze niet ten anker gaan?? Zouden ze dan ingeklaard moeten worden? Of worden ze nog op afstand gehouden
vanwege nog de mogelijke aanwezigheid van het virus.

Hier nog een stukje uit Barbados
norwegian spirit_1.jpg
norwegian spirit_1.jpg (40.92 KiB) 828 keer bekeken
norwegian spirit_2.jpg
norwegian spirit_2.jpg (81.9 KiB) 828 keer bekeken
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Leo Bokkum »

gerard tenerife schreef: 14 apr 2020 00:05waarom gaan die" drifters" niet voor anker?? of worden ze mogelijk door de kustwacht weg gestuurd, je kan ook niet met je bootje gaan varen, dan word je opgebracht.
Waarom ze niet ankeren rond Gomera kan ik je met 100% zekerheid vertellen Gerard: Het kan niet.
Wanneer je bij Marinetraffic inzoomt naar Playa de Santiago staat daar een mooi ankergrond-teken. Nah, ter plaatse van dat anker zijn alleen scherpe stenen te vinden en een bodem die met ca 45 graden naar beneden kukelt.
Ga je daarvandaan een goeie mijl Noord-Oost dan is daar vlak onder de kant wel goed ankerzand. Maar dan lig je dus zo:

Gomera (5).jpg
Gomera (5).jpg (129.66 KiB) 825 keer bekeken

En daar zou het zelfs die Schettino dun van door de broek lopen. :mrgreen:

Ik lig op die foto nog steeds op zo'n 20 meter water. Ga je 50 meter buiten die kluit steen die je op de foto ziet dan is het daar al >100 meter diep met scherpe stenen. Zo'n 200 meter verderop zit je al op 250 a 300 meter water...
Komt nog bij dat een beroepsschip (ik was jachtje) vrijwel nergens rond de Canaries mag ankeren, want "protected environment" (dat de vuilnisbelt van Gomera toendertijd rechtstreeks in zee uitkwam was een kleinigheidje).

Rond Gomera mag een beroepsschip alleen ankeren nabij El Cabrito. Alleen moest je dat maar niet doen, want als je anker niet met lier en al over de muur gaat vanwege de diepte, raak je dat anker zowieso kwijt in de rotspieken die onder water staan. Geen goede ankergrond te vinden op meer dan 200 meter uit de kust.

Zo is het rond de meeste Canarische eilanden. Ankergrond is schaars en dan ook nog meestal verboden voor beroepsvaart.
Ik heb er in 2002/2003 een jaartje rondgezworven met die 36m kotter (met zeer overmaats anker van 750kg), vandaar dat ik een beetje op de hoogte ben. :)


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Roy »

Ligt dit zelfde schip al niet jaren in de industriehaven in Den Helder Leo ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Leo Bokkum »

Klopt Roy.

Ik heb het scheepje in 2007 verkocht aan Vondervoort offshore.
Het ligt nu al een aantal jaren te koop voor 125.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Roy »

Hoe fraai gelijnd het schip ook wezen moge, dat bedrag krijgt men nooit.
Iemand die het schip als jacht zou willen kopen betaald het bedrag ook niet...……… Als guard ship blijkt er ook geen belangstelling meer voor te zijn.
Ik ben bang dat alleen Treffers en c.s. er belangstelling voor zullen tonen, maar dan wel voor een scheermesjes prijs.
't Is jammer, maar m.i. niet anders.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Nog ff trug komend op die voortstuwing en golven....
Ik heb ooit van iemand (??) een stukkie daarover gekregen...:
https://drive.google.com/open?id=1VmVlC ... k8fydOvamT
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Roy »

Best wel interessant allemaal jan.
'k zal het eens uitprinten en kijken hoever ik er mee kom. De cru's zal voor mij toch bij de berekeningen liggen. Jammer, maar daar heb ik dan weer even geen kaas van gegeten. 't Is wat het is...………….. :roll: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door gerard tenerife »

Leo Bokkum schreef:
Zo is het rond de meeste Canarische eilanden. Ankergrond is schaars en dan ook nog meestal verboden voor beroepsvaart.
Bedankt en dat geloof ik graag Leo, dus dat zal wel de reden zijn. Ik dacht aan de ankerplaats nabij Santa Cruz, Terrasitas waar zich nu de Zilver Shadow en Corintean bevinden, ten anker of gaande houden weet ik niet, kleinere schepen heb ik daar wel voor anker zien liggen.
Het word nog drukker , de zeil passagierschepen Sea Cloud 1 EN 11 zijn er ook nog bij gekomen. Beide vliegvelden zijn min of meer gesloten voor internationale vluchten, alleen vanavond een preve vliegtuig binnen gekomen en waar dacht je dat die vandaan kwam..... Roma!

Afbeelding

Terasitas.

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie