Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door hondasevenfifty »

nog een paar Esso den Haag
Bijlagen
Esso den Haag dek verven.jpg
Esso den Haag dek verven.jpg (384.25 KiB) 1065 keer bekeken
Esso den Haag vanaf de bak.jpg
Esso den Haag vanaf de bak.jpg (210.72 KiB) 1065 keer bekeken
peil toestel.jpg
peil toestel.jpg (145.88 KiB) 1065 keer bekeken
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Een verhaaltje over een oceanografisch onderzoeks schip
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Van de glorie van de Amerikaanse marine tot het einde aan de oevers van de BR-101 in Itajaí (Sc) Brasil
21/04/2020
Iedereen die gewoonlijk de brug tussen Itajaí en Navegantes op de BR-101 oversteekt, moet het ‘spookschip’ hebben opgemerkt dat is afgemeerd, of liever gedeeltelijk is gezonken aan de oever van de Itajaí-Açu-rivier, aan de kant van Itajaí. Ondanks roemrijke dagen wacht het schip al jaren op een wonder: ombouwen tot een luxe jacht. Kent u de sage van admiraal Câmara niet? Dus ga zitten hier is de geschiedenis!
Het schip werd gebouwd op de scheepswerf Marietta Manufacturing Company in de Amerikaanse staat West Virginia, en werd op 14 september 1963 te water gelaten en op 31 november 1964 als oceanografisch schip afgeleverd aan de Amerikaanse marine. Het werd genoemd naar USNS Sands (T-AGOR-6) ter ere van admiraal Benjamin Franklin Sands en James Hoban Sands. Het schip was 63,7 meter lang bij 11,8 meter breed en diesel aangedreven met twee Caterpillar dieselmotoren. Omdat het een onderzoeksschip was, bevatte het geen wapens, maar talloze uitrustingen voor gravimetrisch, magnetisch en geologisch onderzoek. Het was ook uitgerust met eco-sondes die diepten tot 11.000 meter kunnen meten en een kraan met een capaciteit van 10 ton. Het bood plaats aan 41 opvarenden: 9 officieren, 17 dek en machinekamer personeel en 15 wetenschappers.
almirante Câmara _ 1.jpg
almirante Câmara _ 1.jpg (41.05 KiB) 948 keer bekeken
In december 1965 begon het schip met oceanografisch onderzoek ten gunste van de Verenigde Staten, op zijn hoogtepunt bezocht het USNS Sands verschillende landen in Europa en Midden-Amerika. Na 10 jaar sinds de lancering is het schip aangemeerd voor reparatie. Na voltooiing van de reparaties werd het schip op 1 juli 1974 uitgeleend en ingelijfd bij de Braziliaanse marine en kreeg het de nieuwe naam Admiral Chamber (H-41). Zijn nieuwe naam was een eerbetoon aan Admiral-de-Esquadra Antônio Alves Câmara Júnior (1891-1958), een van de grote voorstanders van de Braziliaanse hydrografie. De 'lening' duurde tot 1990, toen de Verenigde Staten na de officiële verkoop aan Brazilië eindelijk het Amerikaanse scheepsregister lieten vallen.
almirante Câmara _ 2   H41.jpg
almirante Câmara _ 2 H41.jpg (39.28 KiB) 948 keer bekeken
Van 1975 tot 2003 leverde het schip Almirante Câmara nostalgische diensten aan het Braziliaanse thuisland. Er waren veel reizen voor onderzoek en ondersteuning bij projecten die van cruciaal belang waren voor de ontwikkeling van de nationale wetenschap. Het schip heeft tientallen jaren op vrijwel de hele Braziliaanse kust gevaren, met een piek na een uitgebreide modernisering om de activiteiten op Antarctica aan te passen, inclusief het vasthouden aan de rode romp, standaardkleur voor operaties in de zuidpool. Admiraal Câmara was tweemaal in Antarctica en vertegenwoordigde Brazilië in onderzoek, in 86/87 en 87/88.
almirante Câmara _ 3.jpg
almirante Câmara _ 3.jpg (46.46 KiB) 948 keer bekeken
In 2003, op precies 7 augustus om 10.00 uur, werd de ceremonie gehouden om de activiteiten van de admiraal Câmara af te sluiten. In 2004 werd de romp geveild met een initiële waarde van 300 duizend reais en verkocht voor 425 duizend reais door de TWB-groep, die de romp verplaatste naar zijn scheepswerf in Navegantes-SC met de bedoeling ervan te profiteren voor een nieuwe project. Maar later, in 2013, werd de romp voor ongeveer 450 duizend reais gekocht door een investeerder, omgebouwd tot een superjacht en later verkocht. Precies een jaar geleden werd de romp verplaatst naar de huidige locatie naast de brug tussen Itajaí en Navegantes op de BR-101 (in noordelijke richting), naar wat dan de scheepswerf zou zijn die de conversie zou uitvoeren. De gebouwen van de nieuwe scheepswerf en de verbouwingswerken van de oude admiraal Câmara worden stopgezet, zonder datum.
situatie van vandaag de dag.jpg
situatie van vandaag de dag.jpg (41.97 KiB) 948 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

orange blossem 2_.jpg
orange blossem 2_.jpg (37.63 KiB) 815 keer bekeken
+
ORANGE BLOSSEM 2 2014 Gebouwd bij Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd -Ulsan- South Korea voor CATLANSHIP S.A. Switzerland
(Opvolger van de oude ORANGE BLOSSEM (1984) verkocht in 2015
Dwt 22.874t
L.o.a. 170mtr
Br. 26mtr
orange blossem 2.jpg
orange blossem 2.jpg (40.1 KiB) 815 keer bekeken
Bij vertrek Amsterdam 20/4 naar Santos eta 8/5
Verder zijn er nog de ORANGE WAVE, SKY, SUN, STAR en OCEAN
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jacob Bothof »

Esso den Haag, hebben die massinisten niks anders te toen of zijn ze aan
het bijklussen :lol: :lol:
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Jacob, dat zijn "all round" vaklieden, Willem Alexander lijkt er ook te staan boottoppen waarschijnlijk op stage ;)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Roy »

Dat er toch ook nog geklonken is op die "Esso den Haag" !.
Ik weet niet beter dan dat het laatste klinkwerk zo'n beetje tot het dekstringer gestrekt heeft.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jacob Bothof »

Die all rounds zijn zeker de nieuwe lichting MAROFS :lol:
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door hondasevenfifty »

Het eerste wat ik uitgereikt kreeg op de Esso den Haag was een witte overall stuurlieden en wak's allemaal de zelfde Esso overall, zodra je als stuurman aan het dek wat ging doen liep je dus in het wit ,net als bij de Hal waar ik vandaan kwam ,alleen werd hier wel verzocht je baco en je oranje zaklamp mee te nemen. volgens mij was een van de mensen op de foto een 4de stuurvrouw ,naam weet ik niet meer. het was het laatste jaar dat de Esso den Haag voor de Esso voer ,na het verlies van het complete roer ergens bij Australie is het schip verkocht aan de Grieken. er zaten inderdaad stukken op die geklonken waren zoals ook op de foto te zien is.
Nadat de Den Haag verkocht was waren er dus te veel officieren bij de Esso en kreeg je dus extra personeel op een schip, gevolg was dat je geen overtime meer mocht maken, verdiensten was dus je kale gage. Thuis kom ik meer verdienen met tomaten plukken in het bedrijf van mijn pa, het was dus de laatste reis op de Esso Saba, daarna heb ik niet meer voor de Nederlandse koopvaardij gewerkt. ging na vier dagen verlof naar een Panameese bulker waar de verdiensten een stuk beter waren.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door hondasevenfifty »

dek Esso Den Haag.jpg
dek Esso Den Haag.jpg (268.27 KiB) 681 keer bekeken
Esso den Haag.jpg
Esso den Haag.jpg (224.4 KiB) 681 keer bekeken
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door hondasevenfifty »

Esso Den Haag was bedoelt als een schip met een brug in de midscheeps ,maar dat is tijdens de bouw veranderd naar alles achterop, als je naar de spuipijpen keek op de accomodatie dekken kon je het nog zien.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan


Plaats reactie