Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door K.Brouwer »

Weet nog een reden dat de schepen niet meer ankeren in de buurt van een haven. Veel havens hebben jaren geleden de ankergrond bij de haven die door de schepen gebruikt werden tot havengebied verklaard zodat je alsnog havengeld moet betalen als je daar alleen ankert. Weet dit van o.a Las Palmas, Mayaguez (P.R.) Port Madryn (Arg.) en er zullen nog wel meer havens zijn die het ankergebied "ingepikt" hebben om aan meer centen te komen. Veiliger is het daardoor beslist niet geworden maar daar hoor je niemand over. Als het maar geld oplevert.

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

De twee laatste in de U.S. gebouwde zuster pasagiersschepen voor de Mc Cormack Lines.
De ARGENTINA en de BRASIL. Gebouwd bij Ingalls Ship Building Comp. Pascagoula – Mi.
Dwt 5238t L.o.a. 175 mtr Br. 26.9mtr Pass. 557
Opgeleverd 1958 en ingezet op de passagiersdienst tussen de oost kust noord en zuid Amerika -New York – Barbados – Rio de Janeiro – Santos - Montevideo – Buenos Aires – Trinidad – New York.
ss Argentina eerste reis bij aankomst new york 1958.jpg
ss Argentina eerste reis bij aankomst new york 1958.jpg (107.94 KiB) 1126 keer bekeken
1958 - ARGENTINA
1963 – Verbouwd bij Bethlehem Steel Shipyard 2 nieuwe dekken er bij gekregen te weten sun- en navigation dek met extra ruimte voor 163 passagiers
1969 - opgelegd te Baltimore
1972 – door de HAL opgekocht en hernoemd als VEENDAM en verbouwd te Bremerhaven.
veendam.jpg
veendam.jpg (40.7 KiB) 1126 keer bekeken
1973 – opnieuw opgelegd in de U.S., nu bij Hampton roads Virginia
1974 – tijdelijk verchartered geweest als BRASIL aan een Braziliaanse charter maatschappij
1975 – opnieuw opgelegd in de U.S. bij Virginia
1976 – overgedragen aan de Monarch Cruise Lines en hernoemd MONARCH STAR
1978 – kreeg de HAL er weet van dat Monarch Lines er winst mee maakt en haalde haar terug en werd hernoemd in VEENDAM
1984 – verkocht aan BERMUDA CRUISE LINES (Panama) en hernoemd BERMUDA STAR
1990 – verkocht aan Commodore Cruise Lines (Panama) en hernoemd ENCHANTED ISLE
1994 – 1995 dienst gedaan als hotel schip in St Petersburg hernoemd HOTEL COMMODORE
1995 – 2000 - weer terug bij Commodore Cruises en weer hernoemd ENCHANTED ISLE
2000 – in december ging Commodore Cruises op de fles. Het schip kwam in New Orleans terecht waar de bemanning de inventaris gedeeltelijk verkocht om hun achterstallig salaris te verkrijgen
2002 – nam World explorer Cruises het beheer over het schip over om wereld reizen te organiseren maar dat liep op niets uit en het eind van het verhaal is dat in
2003 – verkocht als NEW ORLEANS voor de sloop naar Alang India
--
ss Brasil eerste reis bij aankomst New York 1958.jpg
ss Brasil eerste reis bij aankomst New York 1958.jpg (73.25 KiB) 1126 keer bekeken
1958 – BRASIL
1962 – een zelfde verbouwing ondergaan als de ARGENTINA
brasil na de verbouwing van 1962.jpg
brasil na de verbouwing van 1962.jpg (39.66 KiB) 1126 keer bekeken
1969 – opgelegd te Baltimore
1972 – verkocht naar de HAL en hernoemd als VOLENDAM
volendam-.jpg
volendam-.jpg (24.4 KiB) 1126 keer bekeken
1973 - ook verbouwd te Bremerhaven
1974 – opgelegd
1975 – overgedragen aan Monarch Cruise lines en hernoemd MONARCH SUN
1978 – ook terug gehaald van de Monarch Cruises en weer hernoemd als VOLENDAM
1983 – verkocht aan Banstead Shipping (Panama) hernoemd ISLAND SUN
1985 – verkocht aan American Hawai Cruises hernoemd LIBERTE
1987 – verkocht naar Bermuda Star Line (Panama) hernoemd CANADA STAR
1988 – hernoemd QUEEN OF BERMUDA
1990 – verkocht aan Commodore Cruise Line (Panama) hernoemd ENCHANTED SEAS
1995 – hernoemd UNIVERSE EXPLORER
2004 – Als UNIVERSE verkocht voor de sloop naar Alang
De ARGENTINA en de BRASIL werden door Mc Cormack aan de HAL verkocht om wat meer financiele armslag te krijgen op de moordende concurrentie op de noord Atlantische route van de opkomende container vaart begin jaren 70. Echter zonder succes.
Ook hadden de passagiersschepen al grote concurrentie gekregen door de opkomst van de passagiers luchtvaart.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Met dit verhaal moet er nu maar een einde komen aan de cruiseschepen en het corona virus
Vertaald vanuit een BBC item.
msc magnifica.jpg
msc magnifica.jpg (34.96 KiB) 1045 keer bekeken
Coronavirus-reis: het 'laatste cruiseschip op aarde' komt eindelijk thuis
Door Owen Amos BBC News
20 april 2020

De drie laatste cruiseschepen die nog steeds met passagiers varen, zullen vandaag aanmeren - en één heeft een behoorlijke odyssee gehad.
De MSC Magnifica verliet Europa in januari en bevond zich in de andere uithoek van de wereld toen de havens begonnen te sluiten.
Met om nergens meer heen te kunnen kon het Zwitserse schip de lange reis naar huis beginnen. De passagiers, om de paar dagen gewend aan een nieuwe haven, voelden zes weken geleden voor het laatst land onder hun voeten.
Maandag zullen die passagiers eindelijk af-stappen in Marseille, nadat ze voor het laatst van boord zijn gegaan in Wellington.
Hun reis omvatte politieke stormen, presidentiële pleidooien, één dode en - ondanks alles - veel plezier.

Toen de Magnifica op 5 januari Genua, Italië, verliet, zag de wereld er heel anders uit.
De 'onbekende longontsteking', zoals hij werd genoemd, had geen naam. Niemand was overleden, zei de Wereldgezondheidsorganisatie en slechts 59 mensen waren besmet, allemaal in Wuhan.
Het is veilig om te zeggen dat de meeste van de 1.760 passagiers van de Magnifica - voornamelijk Italiaanse, Franse en Duitse - nog nooit van het virus hadden gehoord. En dus, terwijl ze naar de zonsondergang keken vanaf de Bar del Sole van het schip, of aten in het Quattro Venti restaurant, waren de geesten opgewekt.
capt leotta.jpg
capt leotta.jpg (12.56 KiB) 1045 keer bekeken
Aan het roer stond kapitein Roberto Leotta, uit het kleine stadje Riposto op Sicilië. Kapitein Leotta heeft 32 jaar op cruises gewerkt, na drie jaar op tankschepen en één bij de Italiaanse marine.
Zoals veel mensen uit Riposto waren zijn vader en grootvaders matrozen. 'Het zit in mijn DNA', zegt hij tegen de BBC.

Na het verlaten van Europa stopte het schip in Kaapverdië, voor de westkust van Afrika, voordat het de Atlantische Oceaan overstak. Tegen de tijd dat ze op 19 januari in Brazilië aanmeerden, had het virus China verlaten en had kapitein Leotta het opgemerkt.
'We hebben altijd contact gehad met alle lokale autoriteiten', zegt hij. Maar het was na Zuid-Amerika dat de situatie zorgwekkender werd.
Het schip verliet Chili op 21 februari en bereikte drie dagen later Pitcairn in de Stille Zuidzee. Cruiseschepen waren inmiddels in het nieuws.

Havens sloten hun deuren. Passagiers van in quarantaine geplaatste schepen stierven. En het eiland Aitutaki in de Stille Oceaan - net ten oosten van de Internationale datumgrens, met een bevolking van 2000 - maakte zich zorgen.

De Magnifica zou op 2 maart arriveren in Aitutaki, beroemd om zijn turquoise lagune en wit zand. Maar naarmate het coronavirus dichterbij kwam, namen de lokale zorgen toe.
Het eiland is afhankelijk van cruisegeld, maar ze hebben de nationale regering - de Cookeilanden - gevraagd alle cruises te verbieden. Het virusvrije schip mocht aanleggen op het hoofdeiland Rarotonga, maar niet op Aitutaki.
Voor het eerst had Covid-19 de plannen van de passagiers van de MSC Magnifica gewijzigd.
Een van die passagiers was Andy Gerber, toen 69 jaar oud, uit Bern in Zwitserland. De Magnifica was zijn 20e cruise.
In Auckland - de volgende stop na de Cook Eilanden - genoot hij van een biertje in de zon; in Napier bewonderde hij het art deco; in Wellington reed hij met de kabelbaan. Maar de grote dag zou Sydney zijn, een week na Wellington, waar hij 70 zou worden.
'Lang geleden heb ik een steakhouse gereserveerd om het met een stel vrienden te vieren', zegt hij tegen de BBC.

Tot Australië was de reisroute van de Magnifica een zegen. In januari, toen het coronavirus in Azië opkwam, was het schip ver weg in Zuid-Amerika - waar het virus pas eind februari werd geregistreerd.
Toen het Nieuw-Zeeland bezocht, waren er slechts vijf gevallen bevestigd - allemaal reizigers, of hun partners of familieleden.
Maar toen de Magnifica op 14 maart Tasmanië naderde, had het coronavirus het cruiseschip ingehaald. Het eiland had zes gevallen en de zaken werden erger.
Het schip had toestemming om in Hobart aan te leggen, maar kapitein Leotta wist dat passagiers met meer dan alleen souvenirs zouden kunnen terugkeren.
'We besloten dat het veel beter was voor onze passagiers om veilig aan boord te blijven', zegt hij.
De wereld - die zo groot leek toen ze in januari uit Genua vertrokken - was ineens veel kleiner.
'Het was duidelijk', zegt kapitein Leotta, 'dat we eigenlijk nergens heen konden.'
En zo bevestigde de kapitein in Sydney het nieuws: de wereldcruise was voorbij. Ze gingen naar huis. De reis van je leven was de helft van de reis van je leven geworden.
In plaats van het steakhouse vierde Andy Gerber zijn langverwachte 70e verjaardag aan boord van het schip, hoewel de bezienswaardigheden van Sydney verleidelijk in zicht waren. Hoe voelde hij zich?
andy gerber.jpg
andy gerber.jpg (21.03 KiB) 1045 keer bekeken
'Eerst - verschrikkelijk!' hij zegt. "Maar na de schok waren we dankbaar dat de kapitein besloot ons niet aan land te laten, omdat dit betekende dat we voor 99,999% schoon waren van het virus".
Toen de cruise werd geannuleerd, mochten passagiers - onder strikte voorwaarden - afstappen in Sydney en Melbourne, als ze naar huis wilden. Een paar honderd deden dat, maar de meesten gingen voor de rit: vijf weken, 12.000 mijl [19.000 km] en een geheel nieuwe betekenis voor lange afstanden.
Het schip zou naar het noorden gaan, naar Nieuw-Caledonië in de Stille Zuidzee. In plaats daarvan ging het naar het zuiden en zeilde regelrecht een politieke storm in.
Wanneer een cruiseschip wil aanmeren, moet het de haven medische gegevens verstrekken, om te laten zien dat er geen besmettelijke ziekten aan boord zijn.
Toen de Magnifica Fremantle in West-Australië naderde, toonden de gegevens aan dat ongeveer 250 mensen de afgelopen twee weken de medische afdeling van het schip hadden bezocht. Velen kwamen voor pijnstillers, verbanden of routinebezoeken. Cruciaal was dat er geen teken van Covid-19 aan boord was.
msc magnifica te fremantle.jpg
msc magnifica te fremantle.jpg (22.07 KiB) 1045 keer bekeken
De Magnifica wilde alleen in Fremantle bunkeren en bevoorraden - niet van boord gaan. Dus terwijl hij langs de kust voer, was kapitein Leotta verrast toen hij de persconferentie van de West-Australische premier Mark McGowan zag.
"Momenteel hebben meer dan 250 passagiers [op de Magnifica] ziekten van de bovenste luchtwegen gemeld", kondigde McGowan aan.
'Vanmorgen heb ik contact opgenomen met de premier ... Ik zal niet toestaan dat wat er in Sydney is gebeurd, hier gebeurt.
“We zullen niet toestaan dat passagiers of bemanning door de straten dwalen. Over dit standpunt valt niet te onderhandelen.”

Op de een of andere manier had de heer McGowan de verkeerde informatie. De Magnifica leidde het nieuws, toen de passagiers gezond waren - en toch niet wilden afstappen.
MSC stond erop te verkondigen dat er geen luchtwegaandoeningen of griepsymptomen aan boord waren. Maar West-Australië beschuldigde MSC vervolgens van "inconsistent advies" - iets wat MSC ontkende.
Hoe dan ook, toen het in Fremantle aankwam, werd het schip begroet door de politie en de immigratie - om er zeker van te zijn dat niemand afstapte - en een handvol demonstranten.
'Laten we zeggen dat dat niet leuk was', zegt kapitein Leotta. 'Het was teleurstellend, allereerst omdat het nepnieuws was. Het was fout. En je kunt je voorstellen dat dit nieuws meteen de hele wereld over ging.'
Ondanks de onenigheid mocht de Magnifica opnieuw bevoorraden in Fremantle, alvorens verder te gaan. Maar het zou snel weer in de krantenkoppen komen.


Terwijl de televisieploegen de Magnifica in Fremantle filmden en de politici hun persconferenties hielden, was Anura Herath benedendeks, uit het zicht, hard aan het werk zoals gewoonlijk.
Chef-kok zijn op een cruiseschip is al moeilijk genoeg. Het is nog moeilijker als de passagiers niet van boord gaan voor de maaltijden. Maar Anura, uit Kandy in Sri Lanka, is gewend aan hard werken.
anura herath.jpg
anura herath.jpg (29.97 KiB) 1045 keer bekeken
De 31-jarige is sinds zijn afstuderen aan een hotelschool in Sri Lanka al zeven jaar kok. Na in zijn eigen land te hebben gewerkt, verhuisde hij naar hotels in Abu Dhabi en Dubai, voordat hij in augustus 2017 bij MSC kwam.
'In Dubai is het salaris voldoende, maar ik kon niet veel sparen', zegt hij. 'Dus besloot ik me bij de cruisemaatschappij aan te sluiten, omdat ik mij hier financieel kan redden en de wereld rond kan reizen.'
Na Australië was het plan van de Magnifica om naar Dubai te varen voor een "technische stop". Maar ook dat werd onmogelijk en daarom kozen ze voor Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka.
Anura wilde inmiddels niet meer terug naar Europa varen. Zou hij daar in quarantaine worden geplaatst, en zo ja, hoelang? Hoe zou hij thuiskomen?
En dus ging hij naar zijn bazen met een plan: laat me gaan in Colombo.
Hoewel het logisch leek, stond Sri Lanka niet toe dat iemand van boord ging. Hij zou zijn geboorteland zien verschijnen en dan weer zien verdwijnen achter de horizon.
Dus, op 4 april - twee dagen voor Colombo - nam Anura, terwijl hij het wit van zijn chef droeg, een videoboodschap van 94 seconden op voor de Sri Lankaanse president en premier. Laat me vrij, zei hij in het Singalees. Ik ben de enige Sri Lankaan aan boord. Het zal te moeilijk zijn om terug te komen uit Italië.
Na het publiceren van het bericht ging Anura aan de slag. Hij deelde het met een vriend van een journalist in Sri Lanka, maar verwachtte niet veel. Nadat hij in de kleine uurtjes klaar was met zijn werk, ging hij terug naar zijn hut.
'Ik probeerde te slapen, maar mijn familie belde me en zei dat ik op Facebook moest kijken', zegt hij. 'Dus ik keek - en zoveel mensen deelden deze boodschap.'
Op Ape Rata - de Sri Lankaanse site die het ophaalde - werd de video een half miljoen keer bekeken. Nu wilde iedereen de chef van Kandy spreken.
'Politici, marine, leger, zo veel mensen hebben gebeld', zegt hij. 'Het was een droom. Alles was erg snel.'
De Sri Lankaanse president besloot de regels te versoepelen en toen de Magnifica in Colombo aankwam om bij te bunkeren, bracht de marine Anura aan land.
'Ik heb ervoor gebeden, maar ik geloofde niet dat het zou komen', zegt hij. 'Iedereen heeft me geholpen - alle Sri Lankanen.'
Voor kapitein Leotta - die het laatste woord had - was het weer een primeur in een reis vol met verrassingen. 'We waren trots op hem', zegt hij. 'Hij heeft echt het onmogelijke gedaan om van het schip af te komen.'
Het bleek dat Anura niet de enige was die aftstapte in Colombo. Een 75-jarige Duitse vrouw, die dringende (niet-Covid) zorg nodig had, werd ook aan wal gebracht en stierf helaas later.
Anura is nog steeds in quarantaine in het marinecentrum in Boossa, maar hoopt binnenkort zijn moeder in Kandy te zien.
De Magnifica zal maandag een van de drie cruise-schepen zijn die nog met passagiers varen, als ze vandaag in Marseille aankomt, zegt de Cruise Lines International Association.
De andere twee zullen vandaag ook hun cruise beeindigen: de Pacific Princess in Los Angeles en de Costa Deliziosa in Barcelona (daarna worden ook passagiers in Genua afgezet).
Voor Andy Gerber, die 70 werd in de haven van Sydney, was het leven aan boord van "het laatste cruiseschip op aarde" plezierig, ondanks het gebrek aan passagieren.
'Er is nog genoeg te doen als je wilt', zegt hij. "Gym, spelletjes, shows, danslessen ...
"We hebben twee zwembaden en perfect weer, genoeg te eten en te drinken, en we hebben veel vrienden gemaakt, vooral tijdens al die zeedagen."
Hoewel er enkele klachten zijn - voornamelijk over andere passagiers - zijn er tal van foto's van zang en dans. Een foto van één voorstelling op 10 april heeft als onderschrift: 'Misschien is dit het enige theater ter wereld dat nog open is.'
En - ondanks alles - heeft de man aan het roer ook fijne herinneringen aan zijn ingekorte tour.
'We bevonden ons [wereldwijd] in een situatie waarin Covid-19 mensen isoleerde en afstand nam', zegt kapitein Leotta.
'Hier was het tegenovergestelde. We werden als een familie - onze gasten en onze bemanning samen. De geest is prachtig geweest.'
Maar hoe zit het met de cruise-industrie? Kan het herstellen van de slechte pers, de geannuleerde boekingen en alle andere problemen die Covid-19 met zich meebracht?
"We zullen terugkeren naar cruisen en we zullen beter voorbereid dan voorheen terugkeren met meer ervaring. We leren veel, we zullen er sterker zijn dan ooit tevoren."
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

seatrade cruise news_1.jpg
seatrade cruise news_1.jpg (45.37 KiB) 919 keer bekeken
seatrade cruise news_2.jpg
seatrade cruise news_2.jpg (50.3 KiB) 919 keer bekeken
seatrade cruise news_3.jpg
seatrade cruise news_3.jpg (49.29 KiB) 919 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jinny »

Leuke video over de SS America..

https://www.youtube.com/watch?v=fXjOyT-ie40
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Roy »

Zeer interessant overzicht van het wel en wee van het sts."America" Jinny. :idea: ;)
Thanks for that !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Erikdepooter »

Kuiper en Pessoa schreven:
'We bevonden ons [wereldwijd] in een situatie waarin Covid-19 mensen isoleerde en afstand nam', zegt kapitein Leotta.
'Hier was het tegenovergestelde. We werden als een familie - onze gasten en onze bemanning samen. De geest is prachtig geweest.'
.

Op een schip ben je of superveilig, of het wordt een varende doodskist.

Weet iemand of ze trouwens aan boord van grote cruiseschepen ook moderne IC-faciliteiten hebben? En of je daar de luchtcirculatie zodanig kunt filteren, dat er voor een virus geen doorkomen aan is?
Groetjes, van iemand die in zijn tijd al blij was, dat er pleisters, jodium en verband aan boord waren ;)
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Roy »

Wij hadden ook al Provilacta aan boord...……………. :roll: :mrgreen:
Niet dat ik het ooit gebruikt heb, maar het was er wel...……………………. :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jacob Bothof »

Wij hadden ook van die tubetjs met bruine pasta, het merk weet ik niet meer :D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

We hadden toch alleen maar zouttabletten ???
Potten vol van die rommel gevroten..
En verder kregen we in een haven vaak van die dunne rubbertjes van de 1e stuurman: die dingen waren hartstikke handig, want in een haven trokken we de verstuivers en reviseerden ze, en dan pasten die rubberen hoesjes precies om de verstuivertips !
En idd: ook van die hele kleine tubetjes met een witte pasta, daar kon je zo mooi het piepen van de scharnieren van je hutdeuren mee verhelpen...
Wat niet te vreten was dat hij rondbracht, waren die gedroogde en gemalen konijnen.... zo bitter als gal, die 'knienentabletten'
Oost, west...ook best


Plaats reactie