Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door cor »

Hallo Klaas de machinisten zat het niet altijd even mee in die jaren er sprongen ook
wel eens wat stoomleidingen en ja bij het smeren moest je acrobatische toeren uithalen.
Zo ook de machinist en stoker op de nustoomlogger die voer op een golf omhoog en omlaag
en daarbij die gemene slingers en dan nog de kolen scheppen voor de ketel en niet
te vergeten het assiewippen vlogen die asmokken behoorlijk heen en weer naar de luchtkoker.
Maar het ergste varen in de machine kamer was denk ik toch wel in oorlogs tijd als daar de
mijn of torpedo de machine kamer raakte en de boel ontplofte je kan zelf hierbij bedenken
welk een verschrikkelijke einde het personeel daar te gemoed ging.
Maar er zijn er ook veel na oorlogstijd er aan gegaan door losgeslagen mijnen enz.
Ik heb de verhalen op de visserij gehoord dat er mijnen voorbij dreven of zelfs met pikhaken
van af de logger geduwd moesten worden.

Maar ik heb nooit op een Liberty gevaren dus die m,achine kamers nooit gezien ik kwam in 1959
bij de KRL varen en toen voeren er alleen stoomschepen op turbines
In 1959 toen zat ik op de MS Merwe Lloyd en lagen we 2,5 maanden in de PG en daar zag je nog
wel wat Libertys varen ik vond toen die schepen niet mooi ik vond ze lomp daarentegen vond ik
die Victory en C3 C2 wel mooi maar het blijft een feit dat de triple expansie machines echt wel
een mooier gezicht waren door de bewegingen de lucht van stoom enz.

Ik doe hier bij een foto van de ex Tomini de Brother S en de ex tomo0ri de Thetis en Marmaron

Even terug komend op de Zeeman die was van de Nederlands Regering en in beheer van de RL
tot 1950 het schip is toen verkocht naar Hillegersberg en herdoopt in Trompenburg.
In 1959 verkocht aan Cia Santa Fe Ltda Valparaiso Chili en herdoopt alsSanta Fe.
Het schip werd verlengd tot 156 meter en kreeg een brt van 8327 ton bij verbouwing in
Yokosuka Japan.
Op 13-08-1967 is het schip vermist in de Straat Magelhaen tijden de reis van Coquimba naar
San Nicolaas.
Het laatste radiobericht in positie 44.40S en75.00 W in een zware storm 30 mijl ten noorden
van Isla Huambolin.
Wrak vermoedelijk gevonden bij Rowlett Island.
Dus dit schip had wel de oorlog overleeft maar is toch noodlottig aan haar eind gekomen.

Cor Boer
Bijlagen
Brother S ex tomini.JPG
Brother S ex tomini.JPG (86.82 KiB) 1195 keer bekeken
Thetis ex tomori.jpg
Thetis ex tomori.jpg (81.83 KiB) 1195 keer bekeken
Marmaron ex tomori.jpg
Marmaron ex tomori.jpg (106.61 KiB) 1195 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door gerard tenerife »

Cor schreef:
de triple expansie machines echt wel een mooier gezicht waren door de bewegingen de lucht van toom enz.
2,5 maand in de P.G. (ik ook) zonder A.C. , dan vervloek je die stoomketels wel die er bij horen :roll: :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door cor »

Ja wel Gerard dat geloof ik best maar die triple expansie machines vond ik mooi om naar te kijken en in de PG was dat geen pretje.
Ik heb de triple expansie machines alleen meegemaakt op de visserij op de VL 114


corboer
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Cor bedankt. Kolen stoken heb ik niet meer meegemaakt. Wel Schotse ketels op de Empires, daar trok je ook geen volle zalen mee wat mij betreft. Inderdaad waren het geen mooie schepen die Liberties, maar daar deden ze toen niet aan. Evenmin aan snelheid (t.o.v. de Victory). Toch heb ik er een leuke tijd opgehad. Het was een hechte ploeg mensen. De genoemde Hans Guikink heb in 2008 (denk ik) ontmoet bij de opening van het Restaurant van de Machinist in Rotterdam. Een aantal oud-leerlingen waaronder Hans en ik waren hier voor uitgenodigd. Ik kende hem niet, maar natuurlijk kwamen we in gesprek over de Liberties, waar we beiden nog mee hadden gevaren. Later hebben we nog eens afgesproken bij een Chinees in Amsterdam en hebben we ons gesprek op een prettige manier voortgezet. Hij had heel veel fofo's van die reis op de Texel. Helaas is hij daarna ziek geworden en overleden. Sweet memories aan de toen verwenste eindeloze oversteken van de Pacific en de primitieve leefomstandigheden en vooral de goede sfeer van het"zwarte koor" onderling. Jammer dat ik geen foto's maakte en het geheugen laat me ook in de steek. Helaas, maar we zijn er nog.
Grt.
Klaas
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

23 mei was er brand op pier 45 in Sao Francisco (Fishermans wharf), waar ook de JEREMIAH O'BRIEN lag afgemeerd.
Te hulp gekomen blusboten konden nog maar net voorkomen dat het schip ook een prooi voor de vlammenzee werd.
Het bleef nu bij wat afgebladerde verfschade.
job_1.jpg
job_1.jpg (78.06 KiB) 890 keer bekeken
job_2.jpg
job_2.jpg (31.99 KiB) 890 keer bekeken
sao francisco.jpg
sao francisco.jpg (21.03 KiB) 890 keer bekeken
de jeremiah o'brian ontsnapt aan de vuurzee.jpg
de jeremiah o'brian ontsnapt aan de vuurzee.jpg (24.74 KiB) 890 keer bekeken
victory.jpg
victory.jpg (50.97 KiB) 890 keer bekeken
victory-.jpg
victory-.jpg (57.19 KiB) 890 keer bekeken
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door kabo »

eduard.jpg
eduard.jpg (202.76 KiB) 752 keer bekeken
liberty Tajo in 1963 erts lossend in de Westhaven in een rijnaak, op de achtergrond de Ford fabriek.
gr. Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Roy »

Fraaie prent van de "Tajo" Bas !!!.
Heb je ook de 1e naam van deze Liberty ?.
'k Ben weer eens nieuwgierig...………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
jan stolp
Berichten: 216
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door jan stolp »

William S Young.
Groeten
Jan
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door cor »

Roy hier een link van de Tajo

http://www.messageries-maritimes.org/nantes.html

Cor Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Roy »

Bedankt Jan en Cor,

Nu kan ik 'm wel uitspitten, maar dat komt morgen wel weer.
Dat het schip ook van M.M. geweest is. Begin jaren 70 ging M.M. samen met C.G.T. en vormde zo de C.G.M.
Nu maakt het, met nog een hele ris dochters, deel uit van C.M.A. en gaat door het leven als C.M.A.-C.G.M. en is hiermee de 3e grootste containercarrier ter wereld. Daar kan je met zo'n Liberty schip niet meer bij voorstellen...……... :!: :idea: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie