Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jacob Bothof »

Hoogte in meters,diepte in meters, afstanden in mijlen :) :), kromme beredenering.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

en dan nog de zeemijl, imperial mile, landmijl, American mile....
Dieptes zijn op Britse kaarten (en Amerikaanse ??) dan ook nog in vadem/vaam/fathoms... eigenlijk "gewoon" 2 yard, maar dan in de diepte in water, want een yard is 'in de lengte'...en dát terwijl hoogte boven water, net als diepgang van een schip, weer in voeten wordt gegeven...
Ja die Engelsen.... Alleen daarom ben ik blij dat ze uit de EU zijn gestapt, want -zoals ze notabene zelf zeiden- "British can't handle the calculations in the decimal system; they find it too difficult"
Maar of de zeemijl zou veranderen betwijfel ik... daarvoor is de 360-graden verdeling inclusief de minuten en secondes teveel ingeburgerd.
Ik heb me overigens wél eens laten vertellen dat bij de (marineartillerie of onderzeedienst?) het kompas 1000 graden zou hebben...
Alhoewel...vanwege de rekenmachines, computers en mobieltjes, zie je al heel vaak een decimale weergave van de oh-zo-Britse zeemijl.(bijv 52,9873526 graden N)
Zelfs m'n eigen satnavsysteem (WinGPS), en http://map.openseamap.org/ werkt met decimale minuten, en heeft het al niet meer over seconden (52graden 46,4904minuten N)
Dus door al die decimale aanpak wordt de rest wellicht in de nabije toekomst ook wel gedigitaliseerd.... Dat wordt dan een massa werk met aanpassing van alle navigatie- en astronomische tabellen... :roll:

We zijn hardleers... Op de Hunzecentrale werkten we met graden Celcius en kg/cm2.... Toen ik op de Eemscentrale kwam werkten ze héél modern met Kelvin en Pascal. Je was dus altijd in je hoofd bezig met rekenen, want een 7,5MPa bin 987K zegt je niks....
Met de invoering van de computer vond men het omprogrammeren te ingewikkeld, en gingen we over naar Celcius en bar. Toen werd het gemakkelijker-althans voor mij !
Maar ik kreeg ook op schepen van beginnende wtk's vaak de vraag "pk...??? Hoeveel kW is dat ?"
Ik stam dus -denk ik- uit de overgangsfase: motoren en turbines waren in de leerstof al in kW of MW maar dat zette je in je hoofd ff om naar pk want anders 'zag' je 'het' niet vóór je, en electrisch vermogen was al in kW...
Wanneer je het zo opschrijft, zie je hoe idioot dat allemaal eigenlijk was...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

En dat is allemaal de schuld van Napoleon.
Die had niet naar Rusland moeten gaan, maar naar Engeland.
Dan hadden ze daar van meet af aan het metrieke stelsel gehad en rechts gereden.
En het obsolete Imperial System had in Amerika ook niet bestaan.
Zo is het maar net.

HoutMoet en Avstant,
Zeepaardje.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

het is niet zo simpel. De US zou het metrieke systeem overnemen in 1793 (Thomas Jefferson), maar het schip met de standaard kilo en de Franse specialist Joseph Dombey, die het metrieke systeem had ontwikkeld, raakte verzeild in een hurricane, en werd daarna door piraten gegijzeld.
De wetenschapper Joseph Dombey, overleed tijdens zijn gevangenschap. Dus de standaard kilo en andere maten kwamen niet aan in de Verenigde Staten.

Daarna zijn er nog vele pogingen ondernomen, om het metrische systeem in te voeren, maar die pogingen werden nogal tegengewerkt.
Hier valt e.e.a. terug te vinden m.b.t. dit onderwerp (in het engels)
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jacob Bothof »

Ik weet wel uit de stageperiode bij de Rotterdamse Droogdok Mij. hadden we een gereedschapkist
met de voor ons bekende gereedschap in mm. Als we op een Engels schip moeste sleutelen hadden
we een probleem , geen enkele sleutel pastte.Terug aan de wal om Engels gereedschap te halen :)
We probeerden ook wel eens gereedschap uit de machinekamer te lenen, maar die jongens waren
ook niet gek :D want ze wisten van dat zie je nooooooit meer teruuuuuuuug. :lol:
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

@ dick/brazil,

Jammer dat dat gebeurd is, maar er is tot nog toe alleen maar tegenwerking in de US om het metrieke stelsel te gaan gebruiken.
Ze hebben wel de Inch in tienen verdeeld, dat dan weer wel.
Maar de komma schrijven ze nog steeds als een punt.
En verder is het huilen met de pet op met dat Imperial System.
Over conservatisme gesproken...

HoutMoet en Avstant,
Zeepaardje.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 631
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Erikdepooter »

Al heeft het niet zoveel met radiohutten te maken, maar de discussie over maten en gewichten lijkt weer op te laaien.
Elke keer weer grappig.
Zie ook topic: viewtopic.php?f=1&t=4398&hilit=tonnage

Ik herinner me een grote Franse Shell tanker, die bij het laden ergens in de PG in discussie ging met een Yank, die daar het vuile werk op de jetty moest doen. en dan is het al heel wat, als de Franse stuurman op zijn walkie talkie Engels probeerde te spreken.
Maar getallen in "longtons" opgeven??
No way!
"I use ze metric system, ze Systeme Internationale!", en dan zijn antwoord herhaalde in metric tons.
Hij hield dat net zo lang vol tot die walyank capituleerde en zelf zijn cijfers berekende door de Franse opgave door 1016 te delen.

Wij Nederlanders pasten ons aan aan gaven wel alles braaf op in longtons, short tons, barrels, Imperial gallons, of whatever ze wilden.

Maar goed, die lengtes:
1 foot = 12 inch, 1 yard = 3 feet, 1 fathom = 6 feet, 1 shackle = 90 feet 1 cable = 600 feet, 1 nautical mile = 6000 feet.
Mis!
Want dat is 6080 feet en een beetje!!

Golflengtes werden volgens mij door die sparksen wel altijd netjes in meters benoemd.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Ook zo'n leuke de frequentie van de spanning. Toen nog 220V en 380V maar ook soms 50 Hz en soms 60Hz. Ik heb nooit begrepen waarom.

Op één schip begon mijn elektrische wekker meteen voor te lopen, duurde 2 dagen voor het kwartje viel en dat we 60Hz hadden. Ging ook heel fijn met dimmers op de kaartentafel, ik kon de ouwe 10 keer vertellen dat we andere dimmers moesten hebben maar iedere keer weer 50Hz vervangen en iedere keer na maandje weer naar de Filistijnen.

Of in Panama een nieuwe wasmachine aan boord maar helaas ééntje uit de onvolprezen United States of America van 60Hz terwijl we op die bak nou net 50Hz op het net hadden. Dat gaat niet goed kan ik jullie vertellen.

Of eentje voor de vetkleppen, hoe vaak stond je niet te klooien met bunkeren met contraflenzen in ander maten en druktrappen? Ik hielp nog wel eens met bunkeren maar voor je aangesloten was, was je soms uren verder. één keer zelfs een enorme hap uit de bunkerbak met een snijbrander gehaald om er een passtuk op te krijgen.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Ben eens door zo'n Yankee marine sukkel op geroepen op zee...I am calling the vessel on a distance of 6000 feet of me...Dan sta je toch echt wel met je mond open. 10 jaar lang voor een Amerikaanse T/C gevaren, Die moest natuurlijk alle gegevens van de reis hebben. Dus ook bunkers,verbruik en ga zo maar door. Van de hwtk kreeg ik de gasolie op in metrieke tonnen en moest dit weer opgeven in barrels en ga zo maar door. Dit in een tijd dat er nog geen zakjapanners waren.Ook de lading(ruimte) ging alles in cft. Daar was je zo in thuis dat toen we op de Franse ex koloniëen kwamen te varen even met je handen in het haar zat daar die alles in cbm
opgaven ( en we nog steeds geen rekenmachientjes hadden).Vergeet nog dat met die koel- en vriesladingen we
alles in graden Fahrenheid moesten opgeven, ook leuk rekenwerk daar we alles in Celsius doorkregen...

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Een scheepsafstand in voeten.... Daar zakt je broek toch van af ? Wat een lullo !
Ze deden daar heel vaak moeilijk, vooral langs de zuidkust (carieb)
Ooit hoorde ik overigens dat Vancouver nóg moeilijker deed, maar kan dat bevestigen noch ontkennen.... Nooit moeilijkdoenerij gehad, daar..

In Newhaven, geloof ik, kwam er een inspecteur aan boord en die moest weten hoe groot de smeerolieomlooptank en wat de inhoud daarvan was, dus ik vertelde hem dat de tank (ik noem maar wat) 5,5 m3 was, en er zo'n 3000 ltr in zat...
Hij keek me aan en zei: "I need to know in gallons"
Ik zei dat ik dat niet wist, maar wel een omrekenfactorretje wist "...hang-on. I'll do some maths..."
Uiteraard had ik het even met 4,5 kunnen vermenigvuldigen voor een 'circa-bedrag', maar als motorrijder wist ik een factor uit m'n hoofd voor kubieke cm naar cubic inch en omgekeerd, dus eerst naar liter en dat x 1000, en dat x die omrekenfactor....
Dus dat werd een paar honderdmiljoen cubic inches.....
Ik schreef dat op en gaf het aan hem met de woorden "I'm a motorcyclist, and know a factor to convert cc to ci, so here you are..."
Hij keek even met open mond naar het kladblokpapiertje met de berekening, pakte z'n boekje en vroeg "How many cubic meter, you said ?"
Van de ouwe kreeg ik een biertje toen ik het hem vertelde...

Natuurlijk wist die so-and-so hoeveel gallon die cubic inches waren, maar hij had denk ik geen zin in zo'n zelfde berekening, en dacht mij een hak te zetten. Maar: wij begeleiders-van-groottransporten-over-zee zitten in de biznizz "men vraagt en wij draaien", dus je krijgt wat je vraagt, tot 3 cijfers achter de komma, desnoods...

Maar in de reefer-vaart was Fahrenheit en cubic feet redelijk gewoon...
"Del Monte"-invloed, misschien ??

Maar over 'moeilijk doen' gesproken... Eens, heel lang geleden ( :lol: :lol: ), voeren we tussen Quebec en Montreal de St Laurens op, en de loods vertelde over de gastland-vlagetiquette, die nogal belangrijk was.
Ik vergeet nooit de reactie van de bootsman die bij het toezicht op de beide gastlandvlaggen: "etikette, etikette...ik weet alles van etikette : heb ze ooit zelf 2 jaar zitten plakken..."
Oost, west...ook best


Plaats reactie