Mooie plaatjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Mooie plaatjes

Bericht door Patru (R.I.P) »

Met dat mooie weer toch maar even gaan wandelen met z'n tweetjes.
Ik heb een lat van 3 meter doormidden gezaagd dus aan weerzijden van ons bleef het veilig.
Fietsers durfden ons niet kort bij in te halen, bang voor een stok in een wiel. :)

De spiegelgladde Kolenhaven bood vanmorgen een aanblik zonder vogels. Zeer ongewoon.
Op de achtergrond de restanten van de oude IJsselcentrale. Er gebeurt nog steeds niks mee.

Harculo Kolenhaven.jpg
Harculo Kolenhaven.jpg (217.54 KiB) 1503 keer bekeken
Groet, Paul G.

Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie plaatjes

Bericht door Jacob Bothof »

Jullie hadden ook een hoepelrok aan kunnen trekken zoals de dames vroeger :lol: ,
waar je onder weg kon kruipen zodat je niet betrapt werd op de 1,5 m grens ;)
Afstand houden is dan ook een stuk makkelijker. :)
Als Rutte dit lang vol blijft houden dan ontstaan er ook geen nieuwe stelletjes meer met als
gevolg weinig nieuwe kindertjes die onze pensioenpot op kunnen vullen :mrgreen:
Ik vermaak me wel in mijn tuin. Alhoewel ik wel een beetje jaloers ben op een oud collega( ex.stuurman,
later loods in Vlissingen) die nu aan de boulevard woont met uitzicht op de Schelde en een verrekijker op het balcon.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie plaatjes

Bericht door Roy »

Ik vind het nog steeds erg onwerkelijk dat de goeie ouwe IJsselcentrale niet meer bestaat.
Maar goed, dat heb ik min of meer ook met de Hunzecentrale in Groningen. 't Zal de vooruitgang wel zijn...……………. :roll: :geek:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie plaatjes

Bericht door jdbvos »

Met dank aan Google earth, dat is geintegreerd in GoegelMaps heb ik wel eens rondgekeken langs de wegen in mij (ons) bekende plaatsen als een Singapore, HongKong, Manilla, Buenos Aires, Valparaiso, afijn: noem ze maar op... En zelden zie je bekende punten... Clifford Pier in Singapore, bijvoorbeeld, lag toch écht aan de Inner Anchorage in mijn herinnering, maar nu kijk je alleen maar bebouwde kom of een parkachtige golfbaan in...Als je vanaf Keppelroad langs de Ocean Boulevard gaat herken je niks meer, tot je ineens het Raffles hotel ziet op de hoek
Ook in HongKong: daar waar de Star Ferry bootjes aanlegden herken je het amper meer, zowel HK-Island als Kowloon. Het straatje van de Ned Kelly lijkt nog wat intact... En nergens nog een schip ! Zelfs de boeien lijken verdwenen. Onvoorstelbaar !
Maar ook de wegen rond m'n ouwe woonplekkie, waar m'n schoonouders ooit begonnen met een dairyfarm, en langzaam overgingen naar de fruitteelt en toen ik in beeld kwam, net een kleine produktie van kiwifruit hadden, is alles anders....Toen zaten daar nog steeds farms, zowel dairy als meat, en er zat als buurman een boomkwekerij....we keken mooi uit op Wakatane-Island en de Mount van Mount Maunganui, en de buurt was bereikbaar via een wél geasfalteerd landweggetje. Nu is dat een brede Drive, waar gigantische villa's staan (ook die van m'n ex) waar alleen de kale grondprijzen al meer dan 6 cijfers zijn
Ook de randstad hier...als je van A'dam richting R'dam reed langs DH reed je nog hele stukken door het groene landschap...Maar als je nou op de kaart kijkt, zijn al die steden wijken geworden in de grote Randstad
Maar daarentegen: de tijd die ik noemde, woonden we in NL met 7 a 8 miljoen mensen.... Nu ook nog...maar dan met een 1 voor het cijfer. Dus méér dan verdubbeld, en dat vereist heel veel 'vooruitgang'....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie plaatjes

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Singapore -
Jan er verandert zoveel in de loop der jaren.
Zou deze daar ook in de buurt van de Singapore river nog staan.
Daar bij de Anderson Bridge waar de F-1 nog steeds gebruik van maakt.
Daar stond vroeger ook het postkantoor.
merlion.jpg
merlion.jpg (20.13 KiB) 1335 keer bekeken
==
Kijk hier maar eens op deze twee foto's en zie het verschil in 50 jaar hier bij ons.
cabo branco joao pessoa 1971.jpg
cabo branco joao pessoa 1971.jpg (49.82 KiB) 1335 keer bekeken
en 50 jaar later
cabo branco joao pessoa 2020.jpg
cabo branco joao pessoa 2020.jpg (52.15 KiB) 1335 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Mooie plaatjes

Bericht door Patru (R.I.P) »

Vorig jaar op pagina 105 deze plaat gepost.

Soestwetering bij Hoog-Zuthem 24 maart 2019.jpg
Soestwetering bij Hoog-Zuthem 24 maart 2019.jpg (149.41 KiB) 1219 keer bekeken
Vanmorgen fietste ik sinds lange tijd weer langs en tot mijn schrik zijn alle 148 populieren vorige maand gekapt. De bomen werden volgens de gemeente te oud (+35 jaar) en daardoor ontstond er gevaar op spontane takbreuk.
Nu ziet het er zo uit. Volgend jaar worden er nieuwe bomen geplant.

Soestwetering bij Hoog-Zuthem 10 mei 2020.jpg
Soestwetering bij Hoog-Zuthem 10 mei 2020.jpg (142.99 KiB) 1219 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Mooie plaatjes

Bericht door Patru (R.I.P) »

Van een kilometer verder de volgende foto.
In de Sekdoornse Plas één van de grootste drijvende zonneparken van Europa.
39.544 panelen op een oppervlakte van 10 ha. Goed voor het elektriciteit gebruik van 4000 huishoudens.
Per jaar gaat er ca13 mio kWh geleverd worden. Het park is nog niet operationeel. Dat zou dit kwartaal gaan gebeuren.

Zonnepark Sekdoornse Plas 10 mei 2020.jpg
Zonnepark Sekdoornse Plas 10 mei 2020.jpg (142.22 KiB) 1203 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie plaatjes

Bericht door jdbvos »

Vraag me af wat dat voor gevolgen gaat hebben....De planten onder die panelen zullen doodgaan vanwege gebrek aan licht, vrees ik... Zou de rest van het meer genoeg capaciteit hebben voor de zuurstofproduktie voor het visbestand ?
Al die zgn ecologische energieopwekking blijkt op veel plekken een ramp aan het worden: al die windmolenparken op de Noordzee veroorzaken zoveel magnetische velden langs de kabels dat vele vissoorten geen idee meer hebben over hun positie...walvissen, die normaliter niet op de Noordzee komen, verdwalen tot in de Waddenzee, en recent is een dolfijn maar achter een schip aan gezwommen en meegeschut naar Amsterdam. En voor wie dat wellicht denkt: dat is niet leuk, en die dieren doen dat niet omdat ze nieuwsgierig 'op avontuur' zijn: dat beest verkeerde in doodsangst, en volgde omdat dat grote zwarte ding blijkbaar wél de weg wist....
Trekvogels zijn vanwege datzelfde 'aard'magnetisme van slag, en gaan door de gigantische gehaktmolens boven al die kabels. Halve natuurgebieden worden zonlichtloos gemaakt voor de zonnepaneelparken, met alle gevolgen voor flora daaronder - met daardoor weer gevolgen voor de microfauna in de grond....
Zonnepanelen op (alle) daken ? Prima ! Windturbines ? Ook prima, maar maak ze dan niet zo hoog dat ze in de trekvogel-route & hoogte komen...
De mensheid slaat (alweer) door, vrees ik... We moeten juist áf van zoveel electriciteit, denk ik...
Wegverkeer op GTL of LNG, Luchtverkeer idem, en een paar nuke's voor het overig gebruik, en voor die voor de rest van de huishoudens die dmv dak-zonnepanelen+accu's 75% zelfsupporting moeten zijn... Zo máák je zuurstof en schoon water ipv CO/CO2 en NOx'en....
Maar ik denk veel te simpel en te ouderwets, denk ik.... "Je snapt het allemaal niet meer, opa !"
En toch blijf ik erbij dat ze al die investeringen beter in die dak-zonnepanelen (op alle daken) en zuurstof- en water-producerende chemische reacties konden steken, dan in die natuurvernietigende moderne middelen....
Daarentegen: waar halen we al die materialen voor die zonnepanelen vandaan ??? Die zijn nu al schaars aan het worden.... Plus dat ze ook niet eeuwig meegaan en periodiek vervangen moeten worden.....net als de benodigde accu's
....putdiepe zucht....
Opa weet het echt niet, allemaal...
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie plaatjes

Bericht door Jacob Bothof »

Meneer de Vos, ik denk net zo simpel.
Wat voor ramp gaan onze kleinkinderen nog beleven.
Mijn simpele idee is, al dat geld wat we nu verspillen kan men beter in een paar
zeer moderne kernreactors investeren waar men heel Nederland mee van energie kan
voorzien. Men bouwt liever houtvretende bio fabrieken en kunstmatige energie opwekkers.
Dus over een tijdje geen bossen meer en dus ook geen zuurstof meer voor de levende wezens.
Maar ik ben ook maar een simpele ziel die nog met stoom heeft gevaren.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Mooie plaatjes

Bericht door Jinny »

Eensch met beide heren...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie