Rotterdam toen
Re: Rotterdam toen
Zie vorige pagina, 2e bericht van onderen, geplaatst door @Bas
ERASMUS - ex W.F. van der WIJCK
(Nu Bed and Breakfast)
Geschieden/historie:
>>> https://www.delogeerboot.nl/de-erasmus/geschiedenis
ERASMUS - ex W.F. van der WIJCK
(Nu Bed and Breakfast)
Geschieden/historie:
>>> https://www.delogeerboot.nl/de-erasmus/geschiedenis
Grtn @Allen
Re: Rotterdam toen
Dan past na de info van Allen, een plaatje van de Erasmus in/op het Wantij hier wel, ook al is het alweer van drie jaar geleden.
groeten
Jan van der Pluijm
Is het geen plaatje groeten
Jan van der Pluijm
Re: Rotterdam toen
Zeker een plaatje, ben er vroeger regelmatig op geweest om een tourtje door de Rotterdamse havens te maken.
Vraag me af of tie het nog doet ????
Het leven is geen facebook
Re: Rotterdam toen
De Erasmus is momenteel een logeerboot.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Rotterdam toen
Naar aanleiding van JdbVos zijn laatste foto's op topic scheepvaart foto's diversen o.a. van Rotterdam
heb ik ook nog twee foto's. Als ik het fout heb zegt u het maar
Rotterdam - Maas- of Rijnhaven?? +
En deze is dat Inderdaad Wilton Feyenoord Schiedam of RDM Heyplaat
ziek ook pagina 40 en 51 van dit topic
heb ik ook nog twee foto's. Als ik het fout heb zegt u het maar
Rotterdam - Maas- of Rijnhaven?? +
En deze is dat Inderdaad Wilton Feyenoord Schiedam of RDM Heyplaat
ziek ook pagina 40 en 51 van dit topic
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Rotterdam toen
We kwamen ook wel eens ergens anders dan de Kaap
Re: Rotterdam toen
gr. Bas
Re: Rotterdam toen
gr. Bas
Re: Rotterdam toen
gr. Bas
Re: Rotterdam toen
Op Facebook plaatste "Rotterdam van toen" een leuk plaatje -met info- over elevators.....
Metaalhandel aan de Brielselaan met op de achtergrond enkele graanelevatoren, 19 juli 1976.
De Brielselaan is vernoemd naar de stad Brielle op het eiland Voorne-Putten, een van de bestemmingen van de stoomtram van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. Deze stoomtram reed door de Brielselaan.
Met een graanzuiger wordt met graan en derivaten geladen en gelost. In de haven worden drijvende zuigers elevator genoemd. Bekend zijn vooral de drijvende graanelevatoren waarmee vooral in de 20e eeuw de lading vanuit de zeeschepen direct in de binnenvaartschepen werd overgeslagen. Na 1955 kwamen er steeds meer rijdende walelevatoren (pneumaten) in gebruik.
Een graanzuiger is een machine die graan, of andere losse lading met een laag soortelijk gewicht, zuigt uit de ruimen van een schip. Boven op de toren staat de recipiënt. Vacuümpompen zuigen de lucht uit de recipiënt waardoor er onderdruk ontstaat. Via de zuigbuizen die in het graanschip zijn gezakt, stroomt lucht naar binnen en het graan wordt hierin meegevoerd naar de recipiënt. Eenmaal in de recipiënt wordt stof en ander materiaal, zoals zand of steentjes, verwijderd en blijft het graan achter. Via een luchtsluis zakt het graan naar de bovenbunker. Door een klep open te schuiven valt het graan in een weegschaal. Als de schaal vol is wordt de klep gesloten en de toevoer van graan stopt. De weger noteert de afgemeten hoeveelheid en laat de weegschaal leeglopen door een klep aan de onderzijde van de schaal te openen. Het graan valt nu via een afstortbuis naar een binnenschip of naar een graansilo op de wal.
De foto komt uit de fotocollectie van het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt eveneens uit het Stadsarchief Rotterdam en van Wikipedia.
Met als begeleidende tekst:Metaalhandel aan de Brielselaan met op de achtergrond enkele graanelevatoren, 19 juli 1976.
De Brielselaan is vernoemd naar de stad Brielle op het eiland Voorne-Putten, een van de bestemmingen van de stoomtram van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. Deze stoomtram reed door de Brielselaan.
Met een graanzuiger wordt met graan en derivaten geladen en gelost. In de haven worden drijvende zuigers elevator genoemd. Bekend zijn vooral de drijvende graanelevatoren waarmee vooral in de 20e eeuw de lading vanuit de zeeschepen direct in de binnenvaartschepen werd overgeslagen. Na 1955 kwamen er steeds meer rijdende walelevatoren (pneumaten) in gebruik.
Een graanzuiger is een machine die graan, of andere losse lading met een laag soortelijk gewicht, zuigt uit de ruimen van een schip. Boven op de toren staat de recipiënt. Vacuümpompen zuigen de lucht uit de recipiënt waardoor er onderdruk ontstaat. Via de zuigbuizen die in het graanschip zijn gezakt, stroomt lucht naar binnen en het graan wordt hierin meegevoerd naar de recipiënt. Eenmaal in de recipiënt wordt stof en ander materiaal, zoals zand of steentjes, verwijderd en blijft het graan achter. Via een luchtsluis zakt het graan naar de bovenbunker. Door een klep open te schuiven valt het graan in een weegschaal. Als de schaal vol is wordt de klep gesloten en de toevoer van graan stopt. De weger noteert de afgemeten hoeveelheid en laat de weegschaal leeglopen door een klep aan de onderzijde van de schaal te openen. Het graan valt nu via een afstortbuis naar een binnenschip of naar een graansilo op de wal.
De foto komt uit de fotocollectie van het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt eveneens uit het Stadsarchief Rotterdam en van Wikipedia.
Oost, west...ook best