Smitlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smitlloyd

Bericht door Roy »

Het zal zo zijn Cor.
Het is ook allemaal zo lang geleden en m'n S.L. archief bij ik kwijt geraakt...………………..
Het gaat bij mij, wat S.L. betreft, veelal op de auto pilot………………….. :ugeek:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Nhie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2020 18:56

Re: Smitlloyd

Bericht door Nhie »

Hallo Jaap,
Dat zal ik zeker doen.Ik hoop dat Cor De Graaff mij kan helpen.
dankjewel Jaap
Groetje Nhien
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Smitlloyd

Bericht door sparky-san »

Smit.jpg
Smit.jpg (57.73 KiB) 2692 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smitlloyd

Bericht door Robert Delhaye »

Beste Nhiem en iedereen die het interesseert,

Ik heb het volgende kunnen terugvinden over Vietnamese vluchtelingen en Smit-LLoyd.

Als ik het goed heb waren de volgende schepen daarbij betrokken:
Smit-LLoyd 32 / Smit-LLoyd 101 / Smit-LLoyd 110 / Smit-LLoyd 116 / Smit-LLoyd 43

Door de verschillende Smit-LLoyd schepen die in de wateren bij Vietnam opereerden zijn er in die tijd waarschijnlijk meer dan 3000 Zuid Vietnamese vluchtelingen aan boord gekomen.

SMIT-LLOYD 32, JULI 1981:
Eén van die schepen was de Smit-LLoyd 32 die in 1981 samen met de Smit-LLoyd 19 in het Verre Oosten door Esso gecharterd was. De schepen werkten in de Filipijnse wateren voor de Neddrill 1 en de Wodeco ? in het Tapis veld.
Het bootje met vluchtelingen was ongeveer 9 meter lang en bevatte 85 mensen, een sardientje in een blikje heeft meer ruimte!
Als de vluchtelingen een schip zagen voeren ze er naar toe en als ze aan boord mochten lieten ze hun bootje zinken. Als ze dit niet zelf deden werd het bootje overvaren zodat het zonk. Dit was volgens de daar geldende Esso regels.

Zodra de mensen aan boord waren werd er bekeken wat de eerste behoefte was en indien medische hulp nodig was werd dit verstrekt door de medic van de Neddrill 1. De zwangere vrouwen werden in de accommodatie ondergebracht en de rest aan dek waar een stuk zeildoek gespannen was zodat ze in de schaduw konden zitten.
Met deze grote groep was het onmogelijk om de scheepskok de voeding te laten verzorgen zodat er door de Neddrill 1 voor het eten gezorgd werd. Het verdelen van het eten was ook nog een verhaal apart, er waren altijd rakkers die probeerden om drie maal langs te komen voor een hap rijst. Dit werd als volgt opgelost: iedereen van het achterdek af en dan eerst de vrouwen en kleine kinderen via BB trap naar het achterdek om te eten. Een bemanningslid hield dan in de gaten dat er niemand langs de SB trap weer naar het A-dek ging om zich weer aan te sluiten voor een tweede portie.
Ook de administratie gaf nog een hele rompslomp want alle mensen moesten geregistreerd worden voordat ze aan wal konden worden gezet.
Aan dek was het een heel gekrakeel met al die mensen, net als op de markt, maar in de avond was er een soort kerkdienst en viel er een ongelofelijke stilte en werd er geluisterd naar hetgeen er gezegd werd. Einde dienst werd het weer druk, maar langzaam aan werd het dan weer stil. In de ochtend ging iedereen naar het voorschip en werd het dek schoon gespoten waarna de zeilen weer werden gelegd en iedereen weer terug naar het achterdek kon.

Elke dag werd opgenomen hoeveel vluchtelingen er mogelijk aan boord waren gekomen, zodat aan de hand van deze aantallen een schip werd aangewezen om deze mensen op te pikken en ze dan naar Pulau Bedong te brengen.
Na een paar dagen kreeg de Smit-LLoyd 32 opdracht om deze mensen naar Pulau Bedong te brengen. Daar was een groot opvangkamp waar op de top van de vluchtperiode meer dan 100.000 mensen hebben gezeten in afwachting om door gestuurd te worden naar de diverse landen. Wat Nederland betreft is een groot deel van deze groep in Noord-Brabant terecht gekomen.

(gegevens: Jan Worries)

met vriendelijke groet,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smitlloyd

Bericht door Robert Delhaye »

Beste Nhiem,

We gaan nu aan boord van een ander Smit-LLoyd schip.

SMIT-LLOYD 101, vrijdag 7 mei 1976

Het is vijf uur in de ochtend als de kapitein gepord wordt. "Een S.O.S.-signaal! Recht voor ons!"
En inderdaad, in de verte is een knipperend lichtje te zien.
Omdat de Smit-LLoyd 101 een jack-up sleept en ze niet harder dan drie zeemijl vaart duurt het nog drie uur voor ze een klein vissersscheepje zien. In de mast wappert het internationale noodsein N-C als vlag. We hebben geen idee waar de mensen vandaan komen en waarom ze met z'n allen op zo'n klein bootje op de grote zee ronddobberen. Van Vietnamese vluchtelingen hadden we nog nooit gehoord. Noord-Vietnam ontkent in die periode dat er mensen zijn die de communistische heilstaat willen ontvluchten.

Vanwege het booreilend is het redelijk gevaarlijk aan dek, de sleepkabel loopt er overheen. Maar toch gaat de bemanning op het scheepje af als ze naast ons komen drijven. De "leider" en schipper van van het groepje bootvluchtelingen spreekt Engels en vertelt waar ze vandaan komen en dat hun motor buiten werking is. Het bootje zit vol met in totaal 24 mensen die er naar omstandigheden nog redelijk goed uitzien. Later horen we dat de noodvlag gemaakt is van de kleding van de kinderen. Het is gebruikelijk dat als je een boot(je) oppikt dat niet levensgevaarlijk is beschadigd, de mensen aan boord blijven. Dat gebeurt nu ook, we nemen ze op sleeptouw mee naar Singapore, samen met het booreiland.

maandag, 10 mei 1976

Als we in Singapore aankomen wordt het scheepje met vluchtelingen meegenomen door de politie. De vluchtelingen zijn blij en opgelucht.
De politie is echter niet erg blij met deze 24 mensen.

dinsdag, 11 mei 1976

De kapitein wordt in Singapore afgelost maar hij kan de vluchtelingen niet uit zijn hoofd zetten. Hij wordt maar liefst twee keer door de politie verhoord: "Waarom heb je Vietnamezen op sleeptouw genomen?" "Waarom heb je niet de motor van dat bootje gerepareerd en ze vervolgens op eigen houtje verder laten varen?"
De kapitein besluit naar de Nederlandse ambassade te gaan. Misschien kan de ambassade iets voor deze mensen doen?
De Nederlanders op de ambassade raden de kapitein aan om alles wat er is gebeurd stil te houden en bijvoorbeeld niet naar de pers te gaan. Dit zou waarschijnlijk de positie van de vluchtelingen verslechteren.

Maanden later in Nederland krijgt de kapitein via een bericht van de schipper van het bootje. Hij zit inmiddels in de USA. Wat blijkt? In Singapore hebben ze fors moeten betalen voor de reparatie van de motor en zijn ze vervolgens weer de zee "opgeschopt". Ze zijn uiteindelijk in een vluchtelingenkamp in Thailand terechtgekomen. Daar zitten veel andere Vietnamese vluchtelingen.
De kapitein verneemt dat 5 van "zijn" vluchtelingen, waaronder de schipper, in de Verenigde Staten asiel hebben gekregen. Negentien anderen kunnen, dankzij de hulp van een Nederlandse diplomaat in Thailand, naar Nederland, mede omdat een Nederlands schip de bootvluchtelingen oppikte stelt Nederland zich garant voor deze mensen.

(Gegevens: Henk Fijgi)

Met vriendelijke groet,
Robert

Morgen de Smit-LLoyd 43 en de Smit-LLoyd 110 en 116.
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smitlloyd

Bericht door Robert Delhaye »

Beste Niehm en andere kombuizers,


Augustus 1979, aan boord van de SMIT-LLOYD 43

In augustus 1979 werkte de Smit-LLoyd in de wateren rond Vietnam en had als supply basis Singapore. Dit schip pikte maar liefst 172 vluchtelingen op. Je kunt je voorstellen wat dit betekent op een schip dat nog geen lengte van 60 meter heeft!

Het verslag van een opvarende:

's Middags werd een bootje waargenomen dat onze richting uit kwam. Kapitein en stuurman werden gewaarschuwd. Naderbij gekomen werd door de bootvluchtelingen om hulp gevraagd. Voedsel, water en gasolie stonden reeds klaar, maar dat bleken ze niet te wensen, ze wilden de zekerheid dat wij zouden helpen daar hun bootje lek was.
Het bootje werd geïnspecteerd en de vluchtelingen werden nader bekeken, hoofdzakelijk mannen, een paar vrouwen, 40 mensen bij elkaar.
Een rookpluim kondigde de komst van nog een bootje aan. Deze bleek later 132 personen aan boord te hebben en in dezelfde toestand te verkeren als het eerste bootje.
Vers fruit vond gretig aftrek en blikjes chocolademelk gingen van hand tot hand. Allen hadden de 'wat gebeuren moet, gebeurt maar' houding over zich en sommigen waren in slechte conditie. Onder de vluchtelingen bevonden zich drie zwangere vrouwen.

De mensen van het eerste bootje waren al aan boord, toen het tweede bootje, daar bleven mensen uitkomen. Moeders met kleine kinderen zaten onderdeks in water en gasolie in de kajuit rond de motor. Ze werden allen aan boord gehaald.
Binnen korte tijd krioelde het aan dek van de mensen. De kok verstrekte rijst en en drinken en ondertussen zetten wij koers naar Singapore. Des avonds lag het hele dek bezaaid met dekens waaronder men lag te slapen.
De volgende morgen werden er touwen gespannen waar de dekens op vast werden gemaakt zodat ze beschutting hadden tegen de felle zon.

Er bleek iemand aan boord te zijn die zij de "generaal" noemden en hij was in staat om onze verlangens om te zetten in daden en trad op als woordvoerder van de 172 vluchtelingen. De ploeg werd in tien groepen verdeeld waaruit steeds etenhalers, afwassers en corveeërs werden gehaald.

Onderweg werden er stores overgenomen van de Smit-LLoyd 14 en 48 die juist uit Singapore waren vertrokken. Na twee en een halve dag varen bereikten we Singapore. Onderweg deden zich wat problemen voor met het sanitair gebruik. De douche en wasmachine waren continu in gebruik.

Onder de vluchtelingen waren er enkele mensen die met een typemachine overweg konden en deze mensen werden aan het werk gezet om alle gegevens zoals naam, geboortedatum, opleiding enz. op papier te zetten. Ook kregen onze "passagiers" instructies van de "generaal" en bij aankomst van o.a. de immigratie beambten klonken fluitsignalen en binnen vijf minuten zat iedereen netjes in het gelid zodat de hoofden geteld konden worden. In de middag kwamen prauwen langszij om deze mensen naar de wal te brengen waar zij in een militair kamp onderdak vonden totdat de papierwinkel en het verdere transport in gereedheid waren.

Wij vernamen dat deze mensen een maand later naar Nederland zouden reizen. Gedurende twee en halve dag hebben wij in het midden van hun verhaal gestaan, geprobeerd hen zoveel mogelijk te helpen. Hopelijk brengt de toekomst in Nederland hen geluk.
(Uit de SL 13)

Enkele maanden daarvoor had de Smit-LLoyd 43 ook al vluchtelingen aan boord genomen, evenveel als de naam van het schip, nl. 43 personen. Dit gaf enige problemen bij aankomst Singapore, yes captain you are Smit-LLoyd 43 but how many passengers? Uiteindelijk werd het duidelijk, ook 43.

De SMIT-LLOYD 45

In juni 1985 voer de Smit-LLoyd vanuit Kota Kina Balu. 's Avonds zat de bemanning gezellig bijeen toen er opeens een donker gekleurd hoofd voor de poort verscheen en dat bleken dus Vietnamese vluchtelingen te zijn die hun bootje langszij hadden gebracht en aan boord waren geklommen.
Het bootje bevatte 23 personen die later in Kota Kina Balu aan wal werden gezet. Of zij ook naar Nederland zijn gegaan weten we niet. Hun bootje werd zoals gebruikelijk tot zinken gebracht. Vermeld moet wel worden dat één van de SL mensen, die erom bekend stond niet graag met West-Afrikaanders te varen, nu vooraan stond om te helpen.

met vriendelijke groet,

Robert
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smitlloyd

Bericht door Robert Delhaye »

Opnemen Vietnamese vluchtelingen aan boord Smit-LLoyd schepen:


SMIT-LLOYD 110 / 116

Gedurende de maanden maart tot en met mei 1990 waren de Smit-LLoyd 110 en 116 onder contract in de Zuid Chinese zee. De werklocatie was ter hoogte van de Maleisische plaats Tanjung Berhala.
Door stroom en wind ontmoetten deze schepen tien boten met in totaal 837 vluchtelingen aan boord.
Het is niet altijd eenvoudig deze mensen direct naar de wal te krijgen. De oplossing was om hen op open zee over te zetten op één van de andere Smit-LLoyd schepen die naar de haven gingen.

Het volgende staatje geeft een beeld van de reddingsoperaties:

30 maart 1990: Smit-LLoyd 110, ...32 + 79 vluchtelingen
10 april 1990: Smit-LLoyd 116 / 110, ...53 vluchtelingen
21 april 1990: Smit-LLoyd 110 / 116, ...31 vluchtelingen
22 april 1990: Smit-LLoyd 110 / 116, ...142 vluchtelingen
28 april 1990: Smit-LLoyd 116, ...80 vluchtelingen
29 april 1990: Smit-LLoyd 110, ...29 vluchtelingen
09 mei 1990: Smit-LLoyd 116 / 110, ...164 vluchtelingen
11 mei 1990: Smit-LLoyd 110, ...155 vluchtelingen
21 mei 1990: Smit-LLoyd 116, ...72 vluchtelingen

Leeftijden van de bootvluchtelingen die de Smit-LLoyd 110 / 116 oppikten varieerden van vijf maanden tot 47 jaar. In het laatste geval (72 personen) zaten zij tien dagen op zee zonder eten of drinken op een bootje van tien meter...

De Verenigde Naties in Genève stuurde onderstaande telex naar het Smit-LLoyd kantoor:

From thorvald stoltenberg, united nations high commissioner of refugees.

I highly commend the humanitarian action of the master and crew of the Smit-LLoyd 110 which recently rescued 155 Vietnamese boat people. In executing this rescue operation the Smit-LLoyd has upheld the noblest of marine traditions.

Please accept my warmest appreciation

Thorvald Stoltenberg


Kapitein Bram Struik kreeg een herinneringsbord van de Verenigde Naties.


SMIT-LLOYD 14

In de periode van 7 mei tot 16 augustus 1980 nam het schip bijna 400 vluchtelingen aan boord.


SMIT-LLOYD 48

In de periode van 18 mei - 8 juli 1980 nam de SL 48 circa 370 vluchtelingen aan boord
18 mei: 34 vluchtelingen uit bootje VT 392, 20 mei overgezet op de Smit-LLoyd 14
10 juni: 69 vluchtelingen uit bootje CAN T 40, 12 juni overgezet op Smit-LLoyd 14
12 juni: 18 vluchtelingen uit bootje ???, 12 juni overgezet op Smit-LLoyd 14
14 juni: 11 vluchtelingen uit bootje ???, 21 juni vluchtelingen verstopt in cementtanken en meegenomen naar Vung Tau. Dezelfde dag weer weg uit Vung Tau met de vluchtelingen in de tanks plus nog 2 vluchtelingen in een container aan dek. 24 juni de 13 vluchtelingen in Singapore van boord.
2 juli: 83 vluchtelingen uit bootje ???, 5 juli overgezet op de Smit-LLoyd 14
6 - 8 juli: 123 vluchtelingen opgepikt uit diverse bootjes en op 8 juli allen overgezet op het vluchtelingenschip Cape Anamur.

(gegevens: Jan Keeman)


SMIT-LLOYD en NEDDLLOYD:

In de jaren 1980 / 1981 werden er door deze twee maatschappijen 2300 vluchtelingen aan boord genomen.


ik heb meer, maar heb die schijf nog niet kunnen vinden.

met vriendelijke groet,

Robert
Nhie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2020 18:56

Re: Smitlloyd

Bericht door Nhie »

Beste Robert en andere mensen,
de boot waar ik me vlucht was ongeveer 8 meter lang en in juli 1979 met 29 mensen er in gezeten,
we werden met de Smit Lloyd naar het eiland Mininangcong of zo gebracht en onder weg was de boot(mijn boot) gezonken.
misschien is nu wel iemand me kan helpen.

MVG

Nhien
Nhie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2020 18:56

Re: Smitlloyd

Bericht door Nhie »

Beste mensen,
nog even een correctie op de boot was met 27 mensen en werden naar het eiland die heet (mininangcong of zo) in de Philippine gebracht.

Met vriendelijke groet,

Nhien
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Smitlloyd

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Uit de oude smit lloyd vloot
smit lloyd 120.jpg
smit lloyd 120.jpg (33.85 KiB) 1875 keer bekeken
+
smitlloyd 121-2.jpg
smitlloyd 121-2.jpg (43.94 KiB) 1875 keer bekeken
+
SMIT LLOYD 120 en de SMIT LLOYD 121 1983 Gebouwd bij de Waal Zaltbommel en afgebouwd bij de Merwede
-
In 1994 gingen beide schepen over naar Smit Internationale Singapore, in 199 verkocht aan Seacor - Smit Offshore Singapore en in
2005 einde Smit tydperk en werden beide verkocht aan Intra Oil Services Malaysia.
SMIT LLOYD 120 - IOS VICTORY
SMIT LLOYD 121 - IOS GLORY
hier als ios victory-.jpg
hier als ios victory-.jpg (95.7 KiB) 1875 keer bekeken
hier als ios glory.jpg
hier als ios glory.jpg (52.07 KiB) 1875 keer bekeken
In 2015 werden beide schepen voor de sloop verkocht naat Chittagong (Bangladesh)


Plaats reactie