Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

W A Scholten 1874  .jpg
W A Scholten 1874 .jpg (172.92 KiB) 1606 keer bekeken
W.A. Scholten 1874
Dit was het eerste schip van de NASM (HAL) en genoemd naar de Groninger industrieel Scholten (aardappelmeel- en strokartonfabrieken).
Scholten was met fl. 600.000,- de grootste aandeelhouder van de NASM.
Het schip was gebouwd bij Robert Napier & Sons in Glasgow.
Daar werd ook het zusterschip P. Caland gebouwd.
In november 1887 kwam de W.A. Scholten voor de kust van Dover, tijdens dichte mist, in aanvaring met de s.s. Rosa Mary. De W.A. Scholten werd midscheeps geramd en zonk een half uur later. Van de 210 opvarenden (inclusief bemanning) konden maar 78 personen gered worden.
Ik heb dit schip geschilderd voor een familie in Andover in Masachusetts (USA).
Het toeval wil dat verre voorouders van zowel de vrouw als de man van dit echtpaar met dit schip naar Amerika zijn gevaren. Dat was gebeurd enkele jaren voordat het schip aan haar einde kwam bij Dover.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met de aandeelhouders van de HAL, maar ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat door de heer Scholten bedongen was dat een schip van de HAL altijd een naam moet krijgen die verband houdt met de provincie Groningen. Vandaar het cruiseschip met de naam VEENDAM

groeten
Evert Sikkema

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Roy »

Ziet er, ( wederom ), zeer goed uit Evert !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jaap45
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 10:46

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jaap45 »

Hallo Evert,
Weer zo'n mooi schilderij. Vraagje: op welk formaat maak je deze kunstwerken?
Groeten, Jaap
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Brazuca »

Mooi hoor, en dat je opdrachtgevers uit Andover (Ma) komen, daar heb ik 2 jaar gewerkt. Mooie streek, zeker in de herfst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Haven van Rotterdam
Bijlagen
Haven-Rotterdam1_150kB.jpg
Haven-Rotterdam1_150kB.jpg (132.4 KiB) 1440 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Dag Jaap,
Het is al bijna anderhalve maand geleden toen je vroeg op welk formaat ik mijn aquarellen schilder. Ik heb dat toen blijkbaar over het hoofd gezien, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ingelijst zijn ze 50 x 70 cm. De eigenlijke aquarel is ongeveer 33 cm bij 53 cm.

Groeten
Evert Sikkema
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Roy »

mooi tijdsbeeld van de Maashaven Jan !.
Zijn het nog bepaalde schepen die je voor ogen had ?.
Die op de boeien ligt zou een Brit kunnen zijn...……..
Voor het schip voor de Katendrechtse wal zou een Duits schip model gestaan kunnen hebben. Dit afgezien van de4 schoorsteen kleuren. ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Zeeslag 17e eeuw - fantasie  20200524-01.jpg
Zeeslag 17e eeuw - fantasie 20200524-01.jpg (201.06 KiB) 1326 keer bekeken
Eens wat anders dan 20ste eeuwse schepen, die ik altijd aquarelleer. Een 17e eeuwse fantasie zeeslag.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Schitterend Evert ! Je ruikt zowat het cordiet !

Ik zie nu pas dat mooie zondagochtendsfeertje in Rotterdam van Jan de Reus. Heel mooi getroffen, Jan !
Doet me denken aan m'n jeugd a/b bij ooms&tantes, in de Waalhaven, of was het nou de Maashaven, waar hele kudde's binnevaartschepen naast elkaar gemeerd lagen; in mijn herinnering soms wel met 20 schepen naast elkaar....
En wij als kinderen met fietsjes over de loopplanken raceten - vaak tot verdriet van de schippers die de luiken hoorden klapperen.
Och, je lag wel eens in een gangboord met een tand door de lip of zo, maar dat was snel vergeten. 1 x een nat pak gehaald: helemaal buitenop lag een geladen motortjalkje naast een sleepkast. Toen we weer met een aanloopje over die kast fietsten, zagen we iets te laat dat het tjalkje was vertrokken....
Gelukkig had elke schipper wel een dregje aan boord...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

MS Oranje

Het motorschip Oranje is in de jaren 1938-1939 onder bouwnr. 270 gebouwd bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij (NSM) te Amsterdam in opdracht van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Het schip was bedoeld om te worden ingezet op de lijndienst op Nederlands-Indië. De doop
De kiellegging vond plaats op 2 juli 1937 en de Oranje werd op 8 september 1938 tewater gelaten. De doop werd verricht door Koningin Wilhelmina. De Oranje was destijds het snelste door dieselmotoren aangedreven passagiersschip (topsnelheid 26 knopen) en kwam op 15 juli 1939 in de vaart.

Technische gegevens:
Inhoud: 20.017 brt
Lengte over alles: 199,94 m
Lengte tussen de loodlijnen: 184,40 m
Breedte: 25.45 m
Diepgang: 8,83 m
Voortstuwing: 3 x enkelwerkende 12 cil. 2 takt Sulzer dieselmotoren met een gezamenlijk vermogen van 37.500 apk (27.964 kW) bij 145 omwentelingen
Aantal schroeven: 3
Max snelheid: 26,3 knopen (dienstsnelheid: 21 knopen)
Aantal passagiers: 740 (283 in de eerste klas, 283 in de tweede klas, 92 in de derde klas en 82 in de vierde klas)
Bemanning: 383

Historie
4 september 1939: eerste reis naar Batavia op Java; vanwege uitbreken WO2 opgelegd te Soerabaja
feb 1941: overgevaren naar Sydney en overgedragen aan Australië om te worden ingezet als hospitaalschip
Na WO2 ingezet als passagiersschip voor repatriëring zieken en anderen uit Nederlands-Indië
1947 ingezet op de lijndienst tussen Amsterdam en Jakarta
Januari 1953 op volle zee in aanvaring gekomen met passagiersschip Willem Ruys waarbij de boeg van de Oranje zwaar werd beschadigd.
1959 Einde lijndienst naar Jakarta; de Oranje wordt ingezet op de route naar Australië
1959 Verbouwing tot cruiseschip waarbij de 4 klassen werden ingeruild voor 2 klassen (323 eerste klas, 626 tweede klas)
7 september 1960 start van de eerste ‘rond de wereld’cruise
4 mei 1964 laatste wereldcruise
1964 Aangekocht door het Italiaanse Flotta Lauro enomgedoopt tot Angelina Lauro. Tijdens een grote verbouwing bij de scheepswerf Cantieri del Tirreno te Genua is brand uitgebroken op het schip waarbij 6 slachtoffers vielen.
Na verbouwing waren de technische specificaties als volgt:
Inhoud: 24.377 brt
Lengte: 205,5 meter
Breedte: 25,5 meter
Capaciteit: eerste klas 180-377 passagiers, toeristenklas 946-1050 passagiers (totale capaciteit 1230 passagiers)
6 maart 1966 aanvang eerste reis als Angelina Lauro vanuit Bremerhaven naar Australië
1972 stopzetting lijndienst en verbouwing om het schip volledig als cruiseschip te kunnen inzetten(totale capaciteit wordt teruggebracht naar 800 passagiers in een klasse)
Ingezet voor cruises in het Caribisch gebied onder de vlag van de Italiaanse Costa Lines met als thuishaven San Juan in Puerto Rico
1977 gecharterd door Costa Lines met als nieuwe thuishaven Port Everglades (Florida)
1979 Brand uitgebroken ter hoogte van de Amerikaanse Maagdeneilanden waarbij het schip gedeeltelijk is gezonken in ondiep water. Na total loss te zijn verklaard is het schip verkocht voor de sloop en op 30 juli door de sleepboot Nippon Maru naar Taiwan versleept. Tijdens de sleepreis is het schip op 24 september gezonken midden op de Stille Zuidzee.

Jan
Bijlagen
MS-Oranje_150kB.jpg
MS-Oranje_150kB.jpg (61.11 KiB) 1211 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie